چند ماه پیش مدیرعامل اینتل از برنامه‌های تیم آبی برای «قرار دادن هوش مصنوعی در همه چیز» خبر داد و اکنون می‌توانیم تصویر روشن‌تری از اولین تحقق این هدف به‌دست آوریم.

اینتل در نمایشگاه CES 2024 از تراشه‌ی هوش مصنوعی برای خودرو رونمایی کرد و همچنین از تصاحب یک شرکت مدیریت انرژی برای استانداردسازی مصرف توان باتری در وسایل نقلیه‌ی برقی خبر دارد.

اینتل در رقابت شدیدی با انویدیا و AMD برای گرفتن سهم از بازار پردازنده‌های هوش مصنوعی قرار دارد و اکنون، به سراغ کامپیوترهای هوش مصنوعی (AI PCs) رفته است و ادعا می‌کند که مدل‌های هوش مصنوعی هنگام اجرا در کامپیوتر شخصی نسبت‌به اینترنت امن‌تر هستند.

طراحان پردازنده‌های هوشمند باور دارند که خودرو، پلتفرم نرم‌افزاری بزرگ بعدی است. به گفته‌ی جک ویست، مدیر بخش خودرو اینتل، تراشه‌ی جدید این شرکت برای ایجاد امکاناتی مانند ناوبری، دستیار صوتی و کنترل‌ هوشمند و نیمه خودران وسیله‌ی نقلیه طراحی شده است.

جک ویست، پل گلسینگر و آن کانگای

Zeekr، زیرمجموعه‌ی خودروهای برقی شرکت چینی جیلی، اولین مشتری پردازنده اینتل برای خودرو است و محصول مجهز به سیستم-روی-چیپ اینتل را تا پایان سال جاری میلادی عرضه خواهد کرد.

تیم آبی قصد دارد خانواده‌ای از تراشه‌ها برای خودروهای مبتنی بر نرم‌افزار نسل بعدی معرفی کند که سری اول آن‌ها در انتهای ۲۰۲۴ عرضه خواهد شد. اینتل از هیچ مشتری دیگری به جز زیکر نام نبرد، اما گفت که در حال مذاکره با تولیدکنندگان دیگر است.

به‌نظر می‌رسد که خودروهای آینده مثل گوشی‌های هوشمند خواهند بود که قادر به نصب آپدیت‌های نرم‌افزاری به‌صورت بی‌سیم هستند و به عملکرد پردازنده‌های خود وابستگی بیشتری دارند.

ویست می‌گوید: «ما دیدگاه‌ها و توانایی‌های منحصر به‌فردی داریم که فکر می‌کنیم می‌تواند به صنعت کمک کند تا خودروها به‌درستی بر اساس نرم‌افزار طراحی شوند.»

اینتل ادعا می‌کند وسایل نقلیه‌ای که دارای تراشه‌های هوش مصنوعی این شرکت باشند، از دستیار صوتی بهتر، قابلیت‌های بهبود یافته برای ویدئوکنفرانس و امکان انجام بازی ویدئویی برای سرنشینان عقب برخوردار خواهند بود.

ویست گفت: «ویژگی‌های ایمنی در هنگام رانندگی، مانند سیستم‌ نظارت بر عملکرد راننده و رانندگی بدون دست، از امکانات دیگر خودروهای مبتنی بر پلتفرم اینتل است. حتی این امکان وجود دارد که در مواقع لازم، ویژگی‌های ایمنی که راننده قبلاً غیرفعال کرده، به‌طور خودکار فعال شوند و از بروز حادثه جلوگیری کنند.»

مقاله‌های مرتبط

مدیریت مصرف انرژی و ابعاد باتری در خودروهای برقی نیز نقش مهمی در رویداد CES اینتل داشت. تیم آبی در حال خرید شرکت Silicon Mobility SAS است، کسب‌وکاری که به طراحی و توسعه‌ی نرم‌افزارها و تراشه‌های مرتبط با مدیریت انرژی خودروهای برقی می‌پردازد و هدفش این است که صنعت را از باتری‌های سنگین و گران‌قیمت، به سمت باتری‌هایی سبک‌تر و قابل استفاده‌تر سوق دهد.

ویست امیدوار است که باتری‌ خودروهای برقی سبک‌تر شود و از حداقل مواد معدنی استفاده کند، ضمن اینکه قابلیت‌های نسل فعلی یا بهتر از آن را ارائه دهند.

مدیر بخش خودرو اینتل بیان کرد: «باتری‌ها اکنون سنگین‌ترین و گران‌ترین قسمت‌های یک خودرو برقی هستند. وسایل نقلیه‌ی امروزی واقعاً ما را به یاد لپ‌تاپ‌های نسل اول می‌اندازند.»