ویکس (Wix)، پلتفرمی که عموماً به‌خاطر ابزار طراحی وب شناخته می‌شود، در حال راه‌اندازی قابلیت هوش مصنوعی مولد است که به کاربران امکان می‌دهد برنامه‌های iOS یا اندروید را با توصیف خواسته‌های خود به زبان ساده ایجاد و ویرایش کنند.

ابزار هوش مصنوعی ساخت برنامه‌ی ویکس، کاربران را از طریق یک رابط کاربری شبیه‌به چت‌بات راهنمایی می‌کند تا اهداف، کارکرد و ظاهر بصری برنامه‌ی مورد نظر خود را مشخص کنند.

با استفاده از اطلاعات کاربر، هوش مصنوعی ویکس یک برنامه ایجاد می‌کند که می‌توان آن را از ویرایشگر برنامه سفارشی‌سازی کرد و سپس در صورت تمایل با کانکتورها، ویجگت‌ها و اتصال‌دهنده‌های اولیه و ثانویه آن را تزئین کرد.

هزینه‌ی استفاده از برنامه‌ی ویکس ماهانه ۹۹ دلار است و به گفته‌ی ویکس این قابلیت کد برنامه را به صورت کاملاً نیتیو برای iOS و اندروید تولید می‌کند.

کاربران کنترل کاملی روی برندسازی، چیدمان و ویژگی‌های برنامه از جمله آیکون‌ها و تم‌ها دارند و می‌توانند پیش از ارسال آن به اپ استور اپل یا گوگل پلی استور، پیش‌نمایشی از برنامه را مشاهده کنند.

آبراهامی، مدیرعامل ویکس می‌گوید: «هدف هوش مصنوعی ما این است که تا حد ممکن، بلکه به‌طور کامل، بار کارهای سخت را از دوش کاربر بردارد. هرچه پاسخ به سؤالات راهنما در زمان راه‌اندازی جزئی‌تر باشد، برنامه‌ی تولید شده توسط هوش مصنوعی شخصی‌سازی‌شده‌تر و کامل‌تر خواهد بود.»

این ایده به صورت تئوری عالی به‌نظر می‌رسد، اما کاربران اولیه از باگ‌ها و ظاهر عمومی و غیرجذاب محصولات نهایی شکایت کرده‌اند. همچنین کدهای تولید شده توسط هوش مصنوعی ریسک‌های امنیتی بالایی را به واسطه‌ی تولید کد‌های اشتباه بیشتر و تقویت باگ‌ها ایجاد می‌کند.

در صورتی که ابزار ایجاد شده توسط ویکس چیزی که ادعا می‌کند باشد، ممکن است شرکت‌های بزرگ و کارآفرینان را در تجارت چند میلیارد دلاری ساخت برنامه‌های تلفن هوشمند برای برندها تهدید کند. آبراهامی دراین‌باره افزود: «توسعه‌دهندگان حرفه‌ای همچنان نقشی اساسی ایفا می‌کنند، به ویژه برای پروژه‌های برنامه‌ای پیچیده‌تر و تخصصی‌تر. برای ایجاد برنامه، فضا برای هر دو مسیر وجود دارد.»