وزیر ارتباطات گفت: 5G در تلفن همراه کاربران ایرانی فعال نیست و این زمینه مربوط به آنها نیست و آماری ندارد که چند درصد از گوشی ها این مشکل را دارند.

«عیسی زارع پور» در جمع خبرنگاران در الکامپ درباره محدودیت های اعمال شده برای برخی گوشی های 5G گفت: 600 تا 700 سایت 5G فعال در کشور داریم اما برخی از گوشی هایی که قابلیت اتصال به این سرویس را دارند با این نگرش فعال نمی شوند. “

وی با بیان اینکه علت این اتفاق به بحث تحریم ها برمی گردد، تصریح کرد: وی با بیان اینکه این حوزه مربوط به وزارت ارتباطات نبوده و بر عهده وزارت حریم خصوصی است و این موضوع از طریق وزارت امور خارجه در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: البته برخی از گوشی ها از جمله اکثر گوشی هایی که ساخت چین هستند از این نظر مشکلی ندارند که این مشکل بیشتر در برخی از مدل های گوشی های ساخت کره جنوبی یا آمریکا دیده می شود.

وزیر ارتباطات درباره تغییر ساعت تلفن همراه در سال جدید نیز گفت که این موضوع به آنها مربوط نیست و وزارت حریم خصوصی و امور خارجه در حال رایزنی با سامسونگ برای رفع این مشکل است.

زارع پور امروز هم اعلام کرد که آماری در دست ندارد که چند درصد از گوشی های موجود در بازار کشور مشکل مشابهی دارند.

«بیژن عباسی آرند»، مهر 1400 و در نشست خبری به مناسبت پانزدهمین سالگرد راه اندازی شبکه تلفن همراه ایرانسل با اشاره به موضوع تحریم و فعال نشدن 5G برخی از تلفن های همراه در ایران و … گفت: در حال حاضر نزدیک به 400 هزار گوشی نسل پنجم در شبکه ایرانسل فعال است و تا پایان سال 1400 به بیش از نیم میلیون خواهد رسید.

لازم به ذکر است که وزارت ارتباطات در سال جدید در حال کار بر روی پروژه تولید یک میلیون گوشی ارزان قیمت زیر 100 دلار است. در این راستا زمین و سوله در اختیار شرکت‌ها قرار می‌گیرد و با حمایت‌های دیگری از جمله اعطای وام و تسهیلات برای مجموعه‌ها مجبور به تولید تلفن همراه خود هستند.