در حالی که وزیر ارتباطات دلیل عدم وصل نشدن برخی از تلفن های همراه به 5G را تحریم ها عنوان کرد، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات را عوامل مختلفی از جمله فراوانی شبکه نسل پنجم و عامل جغرافیایی اعلام کرد. وی قول داد که مقررات حداقل سرعت ارائه شده توسط اپراتورهای فیبر نوری را شفاف سازی کند.

به گزارش دیجیاتو و به نقل از روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، «امیر لاجوردی» رئیس این سازمان در همایش روابط عمومی استان ها، شرکت ها و سازمان های مرتبط با وزارت ارتباطات در خصوص گوشی ها گفت. که توانایی اتصال به شبکه 5G را ندارند:

«به عوامل مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال، ممکن است یک تلفن از 5G در فرکانس 2300 پشتیبانی کند، در حالی که یک اپراتور ممکن است 5G را در فرکانس 3500 ارائه دهد. در این حالت، اگرچه از 5G پشتیبانی می کند، آن گوشی توانایی اتصال و استفاده از نسل پنجم را ندارد.”

وی با بیان اینکه برندهای مختلفی گاهی به صورت منطقه ای و در نسخه های اروپایی، آسیایی و … تولید می شود، گفت: سازندگان گوشی را با توجه به منطقه جغرافیایی می سازند و قابلیت های مختلفی را روی آن قرار می دهند. بنابراین، یک مدل تلفن 5G در نسخه اروپایی ممکن است به شبکه نسل پنجم متصل شود، اما همان مدل تلفن در نسخه خاورمیانه ممکن است با 5G سازگار نباشد.

لازم به ذکر است پیش از این وزیر ارتباطات و مدیرعامل ایرانسل دلیل عدم اتصال تلفن همراه برخی از کاربران ایرانی به شبکه 5G را تحریم ها عنوان کرده بودند.

زارع پور هفته گذشته در حاشیه آخرین روز الکامپ اعلام کرد که این حوزه مربوط به وزارت ارتباطات نیست و مسئولیت آن بر عهده وزارت صمت است و این موضوع از طریق وزارت امور خارجه در حال پیگیری است. :

«البته برخی از گوشی‌ها، از جمله اکثر گوشی‌هایی که ساخت چین هستند، از این نظر مشکلی ندارند. این مشکل بیشتر در برخی از مدل های گوشی های ساخت کره جنوبی یا آمریکا دیده می شود.”

پاسخ معاون وزیر به چرایی ممنوعیت واردات آیفون

لایوردی در پاسخ به سوال یکی از حاضران در جلسه مبنی بر ممنوعیت واردات آیفون گفت: در زمینه واردات تلفن همراه، وزارت ارتباطات و رگولاتوری هیچ اختیاری ندارد و وزارت حریم خصوصی متولی اصلی این امر است. واردات گوشی به کشور.»

وی همچنین سرعت اینترنت را برای جلب رضایت مشترکان بسیار مهم دانست و گفت: توسعه فیبر نوری در کشور به دنبال افزایش سرعت اینترنت است. با افزایش سرعت اینترنت فیبر هزار مگابیت در ثانیه در حال افزایش است.”

بر اساس اعلام لاجوردی، رگولاتوری تصمیم گرفته است حداقل سرعت ارائه شده توسط اپراتورهای فیبر نوری را در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تعیین کند.