امروزه پلتفرم های زیادی برای آموزش ربات ها وجود دارد، اما اکثر آنها صدای واقعی محیطی ندارند. اکنون محققان پلتفرم جدیدی ایجاد کرده اند که عناصر صوتی و تصویری دنیای واقعی را شبیه سازی می کند و می تواند در آموزش روبات ها بسیار مفید و موفق باشد.

محققان دانشگاه استنفورد پلتفرمی به نام Sonicverse ساخته اند که می تواند حالت شبیه سازی شده ای از حواس مختلف دیداری و صوتی را برای آموزش ربات ارائه دهد. این پلتفرم با ارائه مولفه های بصری و صوتی در محیط، فضای واقعی تری را فراهم می کند و ربات ها را برای دنیای واقعی آماده تر می کند.

روهان گائو که یکی از محققان حاضر در این مطالعه بود، می‌گوید: «امیدواریم برخلاف تلاش‌های قبلی نشان دهیم که روبات‌های آموزش‌دیده در این شبیه‌سازی می‌توانند با موفقیت ناوبری صوتی و تصویری را در محیط‌های چالش برانگیز دنیای واقعی انجام دهند.»

پلتفرم Sonicverse چیست و چه مزایایی برای ربات ها دارد؟

Sonicverse One یک پلت فرم شبیه سازY چند حسی که رندر صوتی پیوسته را در محیط های سه بعدی در زمان واقعی مدل می کند. این پلتفرم می تواند محل آزمایش ابزارهای هوش مصنوعی و روبات هایی باشد که نیاز به درک سمعی و بصری دارند.

محققان پلت فرم خود را با روبات ها در TurtleBot تست شده توسط Willow Garage. گائو می‌گوید: «ما واقع‌گرایی دنیای Sonic را با آوردن شبیه‌سازی‌ها به دنیای واقعی نشان دادیم. این امر تاکنون توسط سایر شبیه سازهای صوتی و تصویری محقق نشده است.”

دانشمندان از این آزمایش به این نتیجه رسیدند که پلت فرم شبیه سازی آنها می تواند ربات ها را به گونه ای آموزش دهد که بتوانند از آنها استفاده کنند. محرک های صوتی و بصری وظایف خود را به طور موثرتری در دنیای واقعی انجام دهند.

گائو درباره پلتفرم Sonicverse توضیح می‌دهد: «یادگیری تعبیه‌شده با روش‌های حسی متعدد، پتانسیل ارائه بسیاری از برنامه‌های کاربردی جدید برای روبات‌های خانگی آینده را دارد. در مطالعات بیشتر، می‌خواهیم اشیاء چند حسی را در این شبیه‌ساز بیاوریم تا بتوانیم سیگنال‌های چندحسی را هم در سطح فضا و هم در سطح شی مدل‌سازی کنیم و همچنین سایر اشکال حسی مانند لمس را در این سیستم پیاده‌سازی کنیم.»

نتیجه این تحقیق به صورت پیش چاپ در وب سایت arXiv منتشر شده است.