نام دو دانشمند ایرانیمرتضی قریب“و”علیرضا رمضانیمؤسسه فناوری کالیفرنیا، معروف به CalTech و دانشگاه نورث ایسترن، روبات جدیدی به اندازه یک ماشین کنترل شده ساخته اند که می تواند با تغییر شکل خود راه برود و پرواز کند.

طبق بیانیه CalTech، این ربات دارای قطعات الکترونیکی، چندین موتور و یک کامپیوتر کوچک است که به آن کمک می کند شکل آن را تعیین کند. تیم پشت ربات M4 چرخ‌های بزرگی را طراحی کردند که می‌توان آن‌ها را در چند ثانیه به سمت بالا حرکت داد تا ربات شبیه یک پهپاد به نظر برسد. همچنین این ربات می تواند با چرخ های خود از شیب های تند بالا برود.

همچنین اگر ربات نیاز به عبور از یک سطح ناهموار یا دید بهتر داشته باشد، می تواند روی دو چرخ خود بایستد و از آنها به عنوان یک جفت پا استفاده کند.

دانشمندان ایرانی در حال ساخت ربات M4

M4 توسط دو دانشمند ایرانی به نام مرتضی قریباستاد موسسه فناوری CalTech و علیرضا رمضانی، استادیار مهندسی برق و کامپیوتر، دانشگاه نورث ایسترن، طراحی شده است. در مقاله ای از Nature Communication که نحوه عملکرد M4 را توضیح می دهد، این دو دانشمند گفتند که این دو دانشمند برای طراحی ربات خود از حیواناتی مانند میرکات و گراز دریایی الهام گرفته اند. این مقاله همچنین می گوید که این ربات دارای یک پردازنده Jetson Nano مقرون به صرفه و متمرکز بر روباتیک از Nvidia است.

در مجموع، M4 می‌تواند به «هشت نوع حرکت مختلف» دست یابد و طبق بیانیه مطبوعاتی Caltech، می‌تواند به طور مستقل محیط اطراف خود را با استفاده از هوش مصنوعی ارزیابی کند. به گفته دکتر قریب، این ربات در انتقال مجروحان به بیمارستان ها یا کاوش در سیارات دیگر مفید خواهد بود.

استاد علیرضا رمضانی

در اواخر سال گذشته، در مطالعه دیگری که یکی از دفترچه های لئوناردو داوینچی را بررسی کرد، دکتر قریب گفت که او گرانش را خیلی قبل از نیوتن با دقت 97 درصد درک کرده است.