شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت ثابت دست به حذف سرویس‌های کم سرعت خود زده‌اند. این در حالی است که سیم‌کشی بیشتر منازل در کشور به گونه‌ای است که سرعت‌های بالای 3 و 4 مگابیت برثانیه را پوشش نمی‌دهند.

بررسی‌های دیجیاتو نشان می‌دهد اکثر ISPها سرویس‌های با سرعت کمتر از دو مگابیت بر ثانیه را حذف کرده‌اند. برخی اپراتورها از ابتدای سال و برخی دیگر نیز به تازگی این اقدام را انجام داده‌اند.

در حال حاضر اگر به فهرست سرویس‌های شاتل، مخابرات، های‌وب، داتک و… نگاهی بیندازید، سرویس کمتر از دو مگابیت بر ثانیه را مشاهده نخواهید کرد.

شاتل در حال حاضر سه بسته با حجم‌های مختلف عرضه می‌کند که سرعت سرویس‌های آنها از 2 مگابیت بر ثانیه شروع می‌شود. تا چندی پیش این اپراتور سرعت‌های 512 کیلوبیت و یک مگابیت بر ثانیه را نیز عرضه می‌کرد.

های وب که تا چندی پیش سرعت 512، 1024 و 2048 مگابیت بر ثانیه ارائه می‌کرد، در حال حاضر این سرویس را از میان فهرست خدمات خود حذف کرده است.

داتک نیز سرویس 512 کیلوبیتی و یک مگابیتی خود را به تازگی حذف کرده است.

شرکت مخابرات ایران البته پا را از این هم فراتر گذاشته و مشترکین آن سرویس با سرعت کمتر از 4 مگابیت بر ثانیه پیدا نخواهند کرد. مخابرات از ابتدای امسال سرویس‌های زیر سه مگابیت را حذف کرد و به تازگی نیز سرویس زیر چهار مگابیت ندارد.

البته این سرویس‌های چهارمگابیتی پرحجم هستند و عملاً اگر از جمله مشترکین کم مصرف باشید، بایستی سرویس 8 یا 16 مگابیتی انتخاب کنید.

شاید در نگاه اول حذف سرویس با سرعت 512 کیلوبیت یا یک مگابیت بر ثانیه منطقی به نظر برسد، آنهم زمانی که وزیر ارتباطات وعده سرعت چند صد مگابیتی با سرویس فیبر نوری می‌دهد.

اما توجه به یک نکته ضروری است، در حال حاضر سیم‌کشی ساختمان منازل و کسب‌وکارها به گونه‌ای است که برخی از آنها سرعت‌های بالا را پوشش نمی‌دهند. یعنی مشترکین اینترنت ثابت مجبور هستند هزینه بالاتری را پرداخت کنند بدون آنکه تجربه بهتری در دریافت سرویس با سرعت بالاتر داشته باشند.

البته برخی از اپراتورها همچون آسیاتک مدت زمانی است که سرعت کمتر از دو مگابیت بر ثانیه عرضه نمی‌کنند. صبانت نیز از ابتدای سال جاری سرویس‌های زیر دو مگابیت بر ثانیه را حذف کرد.

پیش‌تر وزیر سابق ارتباطات اعلام کرده بود معضل جدی اینترنت‌های خانگی «سیم مسی» است که امروز زیر دو مگابیت سرعت را منتقل می‌کنند. این مشکل برای بسیاری از خانه‌ها وجود دارد و راه‌حل آن اجرای پروژه‌هایی مانند فیبر نوری است. 

گفتنی است اپراتورهای ارائه دهنده اینترنت طی سالیان اخیر از عدم تغییر تعرفه اینترنت بارها گلایه کرده‌اند. «عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات نیز در اردیبهشت سال جاری اعلام کرد افزایش قیمت اینترنت در حال بررسی است. افزایشی که البته به گفته وی، به مردم فشاری وارد نکند و در مقابل، اپراتورها هم برای افزایش کیفیت خدمات بتوانند سرمایه‌گذاری کنند.

ISPها البته ابتدای سال گذشته و با شگردی خاص، تعرفه‌های خود را افزایش دادند بدون آنکه از قانون تخطی کنند. آنها با ثابت نگه داشتن قیمت سرویس، حجم‌های آنها را به شدت کاهش دادند به گونه‌ای که تعرفه اینترنت ثابت برخی اپراتورها برای مشترکین تا 100 درصد افزایش یافت.