جلسه انجمن تجارت الکترونیک برای کسب و کارها برای به دست آوردن داده ها و API ها از موسسات دولتی برگزار شد. در این جلسه رئیس مرکز ملی فضای مجازی از راه اندازی استارت آپ های قوی و خوبی در دو تا سه سال آینده خبر داد. مدیران اکوسیستم استارتاپی در کشور نیز مطالبات خود را مطرح کرده و اعلام کرده اند که برای ارائه خدمات بهتر به داده های نهادهای دولتی نیاز دارند. این مدیران تاکید کردند که دریافت داده ها نباید دو طرفه باشد و دولت نباید داده ها را از حریم خصوصی کسب و کار دریافت کند.

«محمد امین آقامیری» با بیان اینکه با ورود کسب و کار مدرن، شرکت کنندگان سنتی که به تفاهم رسیده بودند، با چالش هایی مواجه شدند، گفت: سال هاست که بازاری در حال فعالیت است و اکنون کسب و کارهای جدیدی وارد آن شده اند. در این مورد دو رویکرد وجود دارد; یا بازیگران سنتی این تغییرات را می پذیرند و با کسب و کار مدرن موافق هستند یا مقاومت نشان می دهند.» به گفته آقامیری، مقاومت ناشی از کسب و کار سنتی در نهایت می تواند شکسته شود: «مسیری که استارتاپ ها برای غلبه بر این مقاومت طی می کنند، یک مسیر خواهد بود. جاده گران، سخت و پر دست انداز.»

آقامیری معتقد است مرکز ملی فضای مجازی باید آن مسیر را هموار کند و وارد لایه های قانون گذاری شود. به گفته رئیس مرکز ملی فضای مجازی، آنها علاقه مند به شنیدن همه طرح ها و پیشنهادات بخش خصوصی مانند انجمن ها و واحدهایی مانند نظام صنفی هستند: «من معتقدم در دو سه سال آینده، استارت‌آپ‌های قوی و خوب به مردم عرضه خواهند شد.»

کسب و کارها نباید از دولت داده دریافت کنند

پس از سخنان آقامیری، مدیران چند استارت آپ بزرگ کشور مطالبات خود را برای دریافت داده ها و API از موسسات مطرح کردند. اشکان آرمندی مدیرعامل دیوار در سخنانی اعلام کرد که کسب و کارها باید از داده های دولتی برای ارائه خدمات بهتر استفاده کنند. وی با اشاره به اینکه آنها اولین کسب و کار اینترنتی بودند که به سیستم شاهکار متصل شدند، اعلام کرد: «دو سه سال است که درگیر این مشکل هستیم و بالاخره به آن برخورد کردیم. اما هنوز تیم هایی هستند که برای دسترسی به این سیستم مشکل دارند. موضوع اتصال به این سیستم به خودی خود یک چالش است و هزینه های استفاده از سیستم ها و داده های دولتی گاهی برای کسب و کارها بسیار زیاد است».

آرمندی معتقد است برای افزایش امنیت تراکنش های روی دیوار باید به یک سری سیستم هایی دسترسی داشته باشند که هنوز به آن ها نرسیده اند: «اگر به یک سری داده ها دسترسی داشتیم، می توانستیم امنیت تراکنش ها را افزایش دهیم و با افزایش قیمت اجناس در فروردین ماه که اوج هر سال است «پیکان اتهامات به سوی ما نشانه رفته است، اجازه دهید ما را پس بزنیم». ارمندهی تاکید می کند که سازمان ها و نهادهای مرتبط با وجود مجوزهایی که تیمشان از دولت دریافت کرده اند، با آنها همکاری نمی کنند.

مدیرعامل دوار در پایان سخنان خود به نکته مهمی اشاره کرد و گفت: درخواست داده های عمومی از دستگاه های حاکمیتی یکی از خواسته های کسب و کارها برای ارائه خدمات بهتر است، اما باید در نظر داشت که این زمان بسیار ترسناک است اگر این یک خیابان دو طرفه است. جمع آوری اطلاعات از کسب و کارها و نقض حریم خصوصی آنها موضوعی است که به اقتصاد دیجیتال آسیب می رساند. این مشکل در برنامه جدید توسعه کشور مورد توجه قرار گرفته و می تواند آسیب زا باشد.

استارت آپ های مراقبت های بهداشتی به رسمیت شناخته نمی شوند

«گلرخ داوران»، مدیرعامل اسنپ داکتر نیز در ادامه این نشست، شناخته شدن کسب و کار سلامت الکترونیک را بزرگترین مشکل آنها اعلام کرد. چرا که در این حوزه کشور با خلاء قانونی مواجه است: «ما با مقاومت آگاهانه وزارت بهداشت مواجه هستیم». وی ادامه داد: بر اساس بند 52 سیاست‌های کلی سلامت در خصوص ارتقای شاخص‌های سلامت و رسیدن به جایگاه اول کشور در بین کشورهای جنوب غرب آسیا، ما کسب‌وکارهای حوزه سلامت نیازمند توجه ویژه هستیم. کسب و کارها برای ارائه خدمات بهتر به مردم به داده های بهداشتی در دست نهادهای دولتی نیاز دارند.

قضات تاکید کردند که حفظ حریم خصوصی کسب و کار نیز بسیار مهم است و در دسترس بودن داده های مرتبط با سلامت شهروندان یکی از مواردی است که کسب و کارهای این حوزه به آن نیاز دارند.

Insurtechs مشکلات عمده ای با تنظیم کننده ها دارند

محمدرضا فرهی مدیرعامل بیمه بازار نیز به مشکلات صنعت بیمه اشاره کرد و تاکید کرد: ماهیت مشکلات بیمه‌گرها ریشه‌ای است و در تعامل آنها با دولت و نهادهای حاکمیتی مشکلات ریز و درشت زیادی وجود دارد. فرهی با اعلام اینکه قیمت برخی از APIهای برخی موسسات نیز چندین ده برابر شده و این به کسب و کار لطمه می زند، اعلام کرد: «یک نهاد دولتی می گوید بیا با هم پول دربیاوریم. چرا باید از یک شرکت دولتی پول دربیاورم و چرا به دلیل انحصار از یک سازمان دولتی کمک بگیرم؟

مقررات در ایران تعریف درستی ندارد

محمدمهدی شریعتمدار، مدیرعامل جیبیت نیز اعلام کرد که تیم آنها در سال گذشته به یک میلیارد درخواست پاسخ داده و احتمالاً امسال این تعداد به 4 میلیارد نفر خواهد رسید: «برای پاسخگویی سریعتر به این درخواست ها که از احراز هویت تا موارد دیگر متفاوت است، ما نیازمند همکاری نهادهای دولتی هستیم.» وی معتقد است برخی داده ها شامل شمول مالی است و هدف آن افزایش خدمات مالی است: «همچنین داده هایی مانند استعلام تامین اجتماعی به اعتبارسنجی فرد کمک می کند. استعلام سوابق بیمه و شخص ثالث و استعلام فعال است. پلاک یا استعلام دارایی های منقول و غیرمنقول و استعلام تاریخچه تراکنش ها نیز به شرکت های فین تک کمک می کند. داشتن این موارد تفاوت بزرگی در اقتصاد دیجیتال ایجاد می کند. این داده ها در دسترس موسسات مختلف است اما در اختیار ما قرار نمی گیرد.

شریعتمدار معتقد است که در ایران تعریف درستی از مقررات وجود ندارد: «رگولاتورها در ایران به عنوان یک بازیگر در بازار حضور دارند و با بخش خصوصی رقابت می کنند و در نهایت وقتی می بینند که زمین بازی برای خودشان خطرناک است، یک حکم صادر می کنند. قانون برای حذف رقیب خود.