رافلزیا یا زنبق بدبو نوعی گیاه انگلی و مرموز است که بوی بسیار بدی شبیه‌ به گوشت گندیده پخش می‌کند. این گل عجیب که به‌خاطر بوی بدش اغلب گل جسد نامیده می‌شود، از قرن‌ها پیش توجه گیاه‌شناسان را به خود جلب کرده است. اکنون دانشمندان هشدار می‌دهند که رافلزیا در خطر انقراض قرار دارد و خواهان اقدام جدی برای نجاتش هستند.

گیاه انگلی رافلزیا برگ، ساقه و ریشه ندارد و فتوسنتز نمی‌کند. در عوض، از رشته‌های بلندی که شبیه سلول‌های قارچی به نظر می‌رسند، برای استخراج غذا و آب از گیاهان بالارونده‌ی استوایی استفاده می‌کند. این گیاه در سراسر برونئی، اندونزی، مالزی، فیلیپین و تایلند یافت می‌شود و بیشتر عمر خود را در گیاهان بالارونده پنهان می‌ماند، اما در نهایت جوانه‌ای شبیه کلم تولید می‌کند و به گل لاستیکی غول‌پیکری تبدیل می‌شود. گل رافلزیا از طریق مایع غلیظ و چسبناکی گرده‌افشانی می‌کند که توسط مگس‌ها خشک می‌شود.

شکوفه‌های گیاه رافلزیا به دلیل بوی گوشت فاسد و جذب مگس‌های گوشت‌خوار مشهور شده‌اند، اما این سرده که بزرگ‌ترین گل‌های جهان را دارد، به دلیل تخریب زیستگاه‌های جنگلی در جنوب شرقی آسیا در معرض خطر انقراض قرار گرفته است. ۴۲ گونه گیاه رافلزیای شناخته‌شده وجود دارد و محققان هشدار می‌دهند که همه‌‌ی این گونه‌ها مورد تهدید قرار گرفته‌اند. ۲۵ گونه بسیار در خطر و ۱۵ گونه در معرض خطر انقراض طبقه‌بندی شده‌اند.

بر اساس تدابیر حفاظتی فعلی بیش‌از دو سوم این گونه‌ها اصلاً محافظت نمی‌شوند. مطالعه‌ای که به‌تازگی در نشریه Plants, People, Planet منتشر شده است، اولین ارزیابی جهانی از تهدیدات پیش روی این گیاه است.

کریس توروگود از باغ گیاه‌شناسی دانشگاه آکسفورد و نویسنده‌ی مطالعه، به‌ گاردین گفت: «این مطالعه نشان می‌دهد که چگونه اقدامات جهانی با هدف حفاظت از گیاهان (هر چند نمادین) از حیوانات عقب افتاده است. ما هرچه سریع‌تر به رویکردی پیوسته و فرامنطقه‌ای برای نجات زندگی برخی‌از قابل‌توجه‌ترین گل‌ها نیاز داریم؛ گونه‌هایی که اکنون بیشترشان در حال از دست رفتن هستند.»