باستان‌شناسان قدیمی‌ترین سازه‌ی چوبی شناخته‌شده‌ای را کشف کرده‌اند که با دستان اجداد اولیه‌ی انسان ساخته شده است. دو تنه‌ی درخت که به‌شکلی بریده شده بودند تا مثل اسباب‌بازی‌های ساختنی درهم فرو بروند، در کف رودخانه‌ی کالامبو در زامبیا از تمام آسیب‌ها محفوظ مانده بودند.

اگر قدمت تخمینی ۴۷۶ هزار ساله‌ی این کنده‌ها درست باشد، بدین‌معنی است که قدمت نجاری احتمالاً به زمانی پیش از ظهور گونه‌ی ما یا انسان خردمند بازمی‌گردد و نشانگر هوش فراوان اجداد انسان‌تبار ما است.

باستان‌شناسان کنده‌ها را در آبشار کالامبو در دریاچه‌ی تانگانیکا در شمال زامبیا کشف کردند. از دهه‌ی ۱۹۵۰ دانشمندان این سایت باستان‌شناسی را در دست بررسی دارند. از حفاری‌های قبلی در اطراف دریاچه‌ی کوچکی درست در بالادست همین آبشار، تعدادی ابزار سنگی و گرده‌های حفظ‌شده و مصنوعات چوبی به‌دست آمد که به محققان کمک کرده است تا بیش از صدهاهزار سال از سیر تکامل و فرهنگ انسان را درک کنند.

بااین‌حال، بررسی پنج قطعه‌چوب برش‌خورده‌ی کالامبو قدمت سکونت در این مکان را به زمان‌های دورتری می‌برد و بینش جدیدی از ذهن اجداد دوره‌ی پلیستوسن میانه‌ی ما (۷۸۱ هزار تا ۱۲۶ هزار سال پیش) ارائه می‌دهد.