معمولاً بعد از یک روز کاری پرمشغله و سخت، احتمالاً میز کار یا میز مطالعه شما نامرتب می‌شود و اگر اهل یادداشت‌برداری باشید کاغذهای مختلف در اطرافتان می‌بینید که در قسمتی از آن‌ها یادداشت نوشته‌اید و بخشی دیگر را حین مکالمه تلفنی نقاشی کشیده‌اید یا بدون هدف خاصی فقط خط‌خطی کرده‌اید. بنابراین، یکی از مراحل اولیه برای آماده‌سازی محیط اطراف برای شروع روز کاری بعدی، پاک‌سازی این کاغذها و نوشته‌ها و مرتب‌کردن اطرافمان است.

شاید لازم نباشد که هرروز روند پاک‌سازی انجام شود؛ اما به‌صورت دروه‌ای یا در مواردی هرازگاهی لازم است اطراف خود را مرتب کنیم و یک خانه‌تکانی مینیاتوری مثلاً هفتگی داشته باشیم تا بهره‌وری ما با وجود میزکاری نامرتب یا میز مطالعه‌ای پر از کتاب‌های مختلف تحت‌الشعاع قرار نگیرد.

شاید جالب باشد بدانید که در استفاده از برنامه‌ها نیز چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد و برنامه‌های مختلف از روند کاری ما، گزارش‌ها و فایل‌های موقتی ذخیره می‌کنند. برای مثال، مرورگرها غالباً با ذخیره اطلاعات و فایل‌های موقت به‌عنوان Cookies و Cache از وب سایت‌ها، خود را آماده می‌کنند تا در مراجعه‌ی بعدی، آن وب‌سایت یا برنامه سریع‌تر بارگذاری شود.

در محیط ویندوز وجود فایل‌های موقت ریزودرشت یکی از عوامل مؤثر روی سرعت اجرای سیستم‌عامل به‌شمار می‌روند. زیرا یکی از مشکلات عمده‌ی ویندوز سرعت پایین آن در پردازش تعداد زیادی فایل در لحظه است. بنابراین اگر احساس می‌کنید بعد از گذشت مدتی از نصب ویندوز، سیستم‌عامل با سرعت کمتری نسبت به قبل اجرا می‌شود و از سویی زمان و برنامه‌ای برای نصب دوباره‌ی ویندوز به این زودی‌ها ندارید، بهترین راهکار استفاده از برنامه‌های بهینه‌سازی ویندوز است.

دراین مقاله، ۵ مورد از بهترین برنامه‌های بهینه‌ساز ویندوز را معرفی می‌کنیم تا به کمک آن‌ها شاید تاحدی بتوانید بهره‌وری و سرعت ویندوز را مدیریت کنید؛ هرچند در درازمدت تکیه به این برنامه‌ها تأثیر چندانی ندارد و بهترین راه نصب مجدد ویندوز است.

۱. برنامه CleanMyPC