مدیرعامل دیور در واکنش به انتشار اخطاریه وزارت راه و شهرسازی مبنی بر انسداد املاک دیوار و شیپور، ضمن تشریح اقدامات انجام شده توسط این پایگاه، از وزارت راه و شهرسازی خواست تا به تهدیدات خود عمل کند.

به گزارش دیجیاتو، «اشکان ارمندهی» با اشاره به تاریخچه این حادثه گفت: دیوار از 18 مهر 1402 به سامانه املاک و مستغلات متصل شده است و در مرحله ثبت آگهی هر کاربری که بخواهد درج آگهی ملک می تواند از این سیستم استفاده کرده و دریافت کند. مطابقت کد کشور با کد پستی را نشان می دهد.

به گفته آرمندی، مشکل اینجاست که دوستان وزارت راه و شهرسازی چندین ماه است که بدون در نظر گرفتن استانداردهای طراحی رابط کاربری، بر سر یک موضوع سلیقه ای درباره محل دکمه ورود به سیستم در این سامانه مانده اند.

وی افزود: در جلسه ای که در 11 شهریور 1402 با حضور وزیر ارتباطات برگزار شد، تعهد ایجاد پورتال لینک سامانه املاک و مسکن برای سکوها داده شد و در اسرع وقت به تعهد خود عمل کردیم. در همین جلسه تعهداتی در قبال وزارت راه و فواید عمومی تعریف شد که هنوز محقق نشده است.

ارمندهی در تشریح تعهدات وزارت راه گفت: از جمله تعهدات این وزارتخانه این بود که اگر فردی غیر از مالک قصد تبلیغ ملکی را داشته باشد، تنها در صورت وارد کردن کد ملی مالک و شماره همراه مالک در هنگام وارد کردن کد ملی و شماره همراه مالک، مجاز به انتشار آگهی است. با ثبت آگهی در پلتفرم و پس از تایید مالک، مجوز انتشار آگهی به وی داده خواهد شد.»

آرمندی ادامه داد: اجرای این امر از وظایف وزارت راه و شهرسازی است اما تاکنون اقدامی برای شفاف سازی این روند انجام نشده است. «ما 7 ماه است که به تعهدات خود عمل کرده‌ایم و هر کاربر می‌تواند درگاه اتصال سامانه املاک و اسکان را در مراحل ثبت فهرست ملک مشاهده کند.

مدیرعامل دیوار همچنین به مشکلات فنی وب سرویس سامانه املاک و اسکان اشاره کرد و گفت: نامه ای به رئیس کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال نوشتیم تا تعدادی خلاء در سامانه اعلام شود. درخواست اصلاح آنها را داشته باشید.»

به گفته وی، «تأخیر در پاسخگویی، میزان تأیید پایین درخواست‌های ارسالی (فقط 10 درصد)، معیارهای احراز هویت اشتباه، مانند اینکه کاربر می‌تواند آگهی خود را با استفاده از کد پستی ملک غیرمرتبط تأیید کند. از جمله نواقص این سامانه است، اما تاکنون اقدامی برای رفع این مشکلات صورت نگرفته است.»

آرمندی همچنین گفت: البته ما به این وضعیت تکراری عادت کرده ایم زیرا از سال 2018 دستگاه هایی که هر ساله در این فصل که اوج جابجایی مستاجران است به تعهدات خود عمل نمی کنند فقط می خواهند سکوها را مقصر بدانند. به دلیل انتقادات و شکایات چند سالی می‌گفتند قیمت‌ها باید از سایت حذف شود، یک سال دستور تعلیق دادند و الان هم صحبت از مسدود کردن است.

مدیرعامل دوار افزود: ما حتی فهرستی از کسانی که به صورت هدفمند آگهی های دروغین در صنعت املاک منتشر کرده اند تهیه کرده ایم و روند شکایت از آنها را به دلیل تضییع حقوق کاربران و اتلاف وقت کاربران آغاز کرده ایم. زیرا این مشکل یکی از دغدغه های اصلی دیوار برای بهبود کیفیت تبلیغات است.»

آرمندی در پایان تاکید کرد: همچنین سامانه دیگری به نام ونیفای را در تاریخ 19 دی ماه 1402 برای احراز هویت کاربرانی که آگهی املاک انجام می دهند فعال کردیم. وی ادامه داد: جلوگیری از انتشار آگهی های جعلی یکی از اهداف و برنامه های اصلی ما است و از هر اقدامی که در تحقق این هدف موثر باشد استقبال می کنیم و آماده همکاری و تعامل برای تحقق آن هستیم.