دو برند دیگری که از این وضعیت سود بردند، اوپو و ویوو هستند. درواقع، اوپو در سال ۲۰۲۳ جایگاه چهارم بازار را ازآن خود کرده بود. هر دو برند چینی گوشی‌های پرچم‌دار جذابی ارائه می‌دهند؛ اما استراتژی‌های ناشیانه‌ی ویوو و ممنوعیت فروش اوپو در اروپا باعث شده است تا مصرف‌کنندگان خارج از چین از دسترسی به گوشی‌های این شرکت محروم شوند.

آیا آنر می‌تواند خلأ حضور هواوی را پر کند؟

آنر یکی دیگر از برندهایی است که از وضعیت تحریمی هواوی سود برده است؛ اما کمتر به آن توجه می‌شود. این زیرمجموعه‌ی سابق هواوی که در سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد، در بحث نرم‌افزار و سخت‌افزار همچنان از فرمول هواوی پیروی می‌کند.

آنر هنوز نتوانسته به جمع پنج برند برتر جهانی راه پیدا کند؛ با‌این‌حال، در بازارهایی مانند چین (رتبه دوم در سال ۲۰۲۳) و آفریقای‌جنوبی (رتبه دوم در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۳) و چندین کشور خاورمیانه (رتبه پنجم در کویت، عربستان‌سعودی و امارات متحده عربی) پیشرفت‌های درخورتوجهی کرده است. باوجوداین، هنوز برای اینکه بتوان گفت آنر می‌تواند با حفظ این رشد، واقعاً جای خالی هواوی را پر کند، خیلی زود است.

متأسفانه تحریم‌های آمریکا علیه هواوی باعث شده است تا سامسونگ کمتر از ناحیه‌ی امن خود بیرون بیاید و در نبود رقیب قدرتمند، آن پشتکار سابق را برای خلاقیت و نوآوری نداشته باشد. درمقابل، گوشی‌های پرچم‌دار سایر برندها هم هنوز نتوانسته‌اند آن‌طور که باید، جای خالی هواوی را در بازار گوشی‌های پریمیوم پر کنند.

تحریم هواوی درنهایت راه اپل را برای در‌اختیار‌گرفتن بازار گوشی‌های پریمیوم باز کرد. حال فقط می‌توان امیدوار بود عملکرد اپل بتواند سامسونگ و دیگر سازندگان موبایل را وادار کند تا صحنه‌ی رقابت گوشی‌های هوشمند را به هیجان روزهای اوج هواوی بازگردانند.