کافئین پرمصرف‌ترین ترکیب سایکواکتیو (روان‌انگیز) در جهان است. حتی اگر قهوه یا چای نمی‌نوشید، احتمالاً باز هم مرتباً کافئین مصرف می‌کنید، زیرا این ترکیب در موارد مختلفی از نوشیدنی‌های گازدار و داروهای سرماخوردگی گرفته تا شکلات و حتی قهوه‌ی بدون کافئین وجود دارد.

وقتی کافئین مصرف می‌شود، به‌سرعت توسط بدن جذب می‌شود و اثرات آن در عرض دو ساعت به اوج خود می‌رسد (اگرچه ممکن است خارج شدنش از بدن شما تا ۹ ساعت طول بکشد). کافئین همچنین در آب و چربی محلول است، بنابراین وارد تمام بافت‌های بدن می‌شود و این امر توضیح می‌دهد که چرا کافئین می‌تواند بر بسیاری از قسمت‌های بدن تأثیر بگذارد.

توصیه می‌شود که بزرگسالان بیش از ۴۰۰ میلی‌گرم کافئین در روز (تقریبا چهار فنجان قهوه) مصرف نکنند. مصرف مقدار بیشتر می‌تواند موجب لرزش عضلانی، تهوع، سردرد، تپش قلب و حتی در موارد شدید، مرگ شود. اما حتی افرادی که روزانه مقدار کمتری قهوه یا چای مصرف می‌کنند، ممکن است اثرات نامطلوبی مانند تحریک‌پذیری، اختلال خواب و عصبی بودن را تجربه کنند. به همین خاطر است که بسیاری از مردم تصمیم می‌گیرند کافئین را ترک کنند.

اگر به فکر ترک کافئین هستید و کنجکاو هستید ترک آن چه مزیت‌هایی ممکن است داشته باشد، ادامه مطلب را مطالعه کنید.

آدام تیلور، استاد و مدیر مرکز آموزش آناتومی بالینی دانشگاه لنکستر در وب‌سایت کانورسیشن می‌نویسد، ترک کافئین می‌تواند موجب سردرد و خستگی شود. علت آن است که بدن نسبت‌به کافئین مقاوم می‌شود.

کافئین موجب باریک شدن عروق خونی سر و گردن و کاهش جریان خونی می‌شود که به مغز می‌رود

کافئین به گیرنده‌ای در مغز متصل می‌شود که آدنوزین از آن استفاده می‌کند. اتصال کافئین به این گیرنده‌ها موجب می‌شود بدن شروع خستگی را به تأخیر بیندازد. اما با گذشت زمان، سلول‌های مغز گیرنده‌های آدنوزین بیشتری تولید می‌کنند تا اتصال طبیعی آدنوزین را امکان‌پذیر کنند. بنابراین، وقتی از مصرف کافئین دست بکشید، گیرنده‌های آدنوزین اضافی برای متصل شدن وجود دارد. این امر موجب می‌شود خستگی مانند حالت عادی ظاهر شود و فرد نسبت به قبل احساس خستگی بیشتری کند.

سردرد در نتیجه‌ی عدم کافئین رخ می‌دهد. کافئین موجب باریک شدن عروق خونی سر و گردن و کاهش جریان خونی می‌شود که به مغز می‌رود. وقتی مصرف کافئین را متوقف می‌کنید، پس از حدود ۲۴ ساعت عروق خونی به حالت طبیعی برمی‌گردند و موجب افزایش جریان خون به مغز و سردرد می‌شوند. سردرد ممکن است به‌طور متوسط تا ۹ روز ادامه داشته باشد.

ازآن‌جا که کافئین به گیرنده‌های آدنوزین متصل می‌شود (که موجب تعدیل درد نیز می‌شود)، ترک کافئین ممکن است به‌طور موقت ادراک و حساسیت شما را نسبت به درد افزایش دهد، زیرا گیرنده‌های بیشتری در دسترس هستند.

کافئین زمانی بر خواب تاثیر می‌گذارد که هنگام غروب و شب مصرف شود. علت آن است که کافئین ترشح ملاتونین (هورمونی که ما را خسته می‌کند) را ۴۰ دقیقه به تاخیر می‌اندازد. کافئین همچنین زمان کلی خواب را کاهش می‌دهد و دوره خواب عمیق را کوتاه می‌کند. این امر می‌تواند خستگی شما را در روز بعد افزایش دهد و منجر به چرخه مصرف کافئین برای بیدار ماندن و سپس مشکل در به‌خواب رفتن شود. وقتی مصرف کافئین را قطع می‌کنید، ممکن است احساس کنید خوابتان بهتر شده است.