اینتل در بیانیه‌ای می‌گوید که توانسته است اهداف تراکم ترانزیستور و عملکرد پردازنده‌های کلاس سه‌نانومتری‌اش را عملی کند. این لیتوگرافی که با نام تجاری Intel 3 شناخته می‌شود، سال آینده‌ی میلادی وارد تولید انبوه خواهد شد. اولین پردازنده‌های سه‌‌نانومتری اینتل خانواده‌های Granite Rapids و Sierra Forest خواهند بود.

در سال‌های اخیر، اینتل در‌زمینه‌ی لیتوگرافی از رقبایش عقب افتاده است. درحالی‌که این شرکت از برنامه‌ریزی برای سال ۲۰۲۴ خبر می‌دهد، TSMC و سامسونگ تولید انبوه پردازنده‌ی سه‌نانومتری را شروع کرده‌اند.

Intel 3 دومین نسل از لیتوگرافی EUV اینتل و عملاً نسخه‌ی اصلاح‌شده‌ی Intel 4 است. توجه کنید که Intel 3 لیتوگرافی «کلاس سه‌نانومتری» است و در عمل به تولید پردازنده‌های پنج‌نانومتری ختم می‌شود. گفتنی است که Intel 4 هم در عمل لیتوگرافی هفت‌نانومتری است. Intel 3 درمقایسه‌با Intel 4 باعث افزایش ۱۸ درصدی عملکرد به‌ازای‌ وات پردازنده‌ها خواهد شد.

به‌نوشته‌ی تامز هاردور، لیتوگرافی کلاس سه‌نانومتری اینتل برای پردازنده‌های دیتاسنتری مناسب است که تراشه‌ی یکپارچه‌ی غول‌پیکر دارند و انرژی بسیار زیادی مصرف می‌کنند. به‌احتمال زیاد Intel 3 هرگز در پردازنده‌های معمولی استفاده نخواهد شد.