قدرتمندترین اسکنر MRI جهان اولین تصاویر خود را از مغز انسان ارائه کرده است. تصاویر به‌دست‌آمده از این دستگاه بسیار دقیق هستند و محققان امیدوارند که بینش جدیدی در ذهن ما و بیماری‌هایی که بر آن تأثیر می‌گذارند ارائه دهد.

به گزارش ScienceAlert، محققان کمیسیون انرژی اتمی و انرژی جایگزین فرانسه (CEA) برای اولین بار از دستگاه MRI قدرتمند خود برای اسکن کدو تنبل در سال 2021 استفاده کردند، اما اخیراً مجوز اسکن انسان را نیز دریافت کردند.

در طول چند ماه گذشته، حدود 20 داوطلب سالم برای اولین بار وارد یک دستگاه تصویربرداری تشدید مغناطیسی قدرتمند (MRI) در یک مرکز در جنوب پاریس شدند.

الکساندر وانگارد، فیزیکدانی که روی پروژه ساخت قدرتمندترین دستگاه MRI جهان کار می کند، می گوید: «ما سطحی از دقت را دیدیم که CEA قبلاً هرگز به آن دست نیافته بود.

میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط اسکنر برابر با 11.7 تسلا است که واحد اندازه گیری آن به نام مخترع آن نیکولا تسلا نامگذاری شده است. قدرت بالا به دستگاه جدید اجازه می دهد تصاویر را با دقت 10 برابر بیشتر از دستگاه های MRI فعلی مورد استفاده در بیمارستان ها اسکن کند. قدرت دستگاه های MRI معمولی معمولاً از سه تسلا تجاوز نمی کند.

بر روی صفحه کامپیوتر، Vanguard تصاویر گرفته شده توسط اسکنر قدرتمند به نام Iseult را با تصاویر گرفته شده توسط MRI معمولی مقایسه می کند. وی گفت: با این دستگاه می توان رگ های خونی کوچکی را که به قشر مغز خون می رسانند و یا جزئیات مخچه را که تا کنون تقریباً نامرئی بودند مشاهده کرد.