دادگاه خبرساز وزارت دادگستری آمریکا و گوگل، اطلاعات محرمانه‌ی زیادی از مذاکرات بین چند شرکت در سال‌های اخیر فاش کرده است. در جدیدترین نمونه، گفته می‌شود که گوگل به سامسونگ اجازه نداده است از موتور جست‌و‌جوی جدید در محصولاتش استفاده کند.

خبرگزاری رویترز به‌نقل از پاتریک چنگ، یکی از مدیران سابق سامسونگ، می‌گوید گوگل سالانه چندین میلیارد دلار به اپل و غول کره‌ای صنعت فناوری پول می‌دهد تا جایگاه موتور جست‌و‌جویش در گوشی آیفون و گوشی سامسونگ حفظ شود.

پاتریک چنگ مدیر کسب‌و‌کار Samsung Next بود. وظیفه‌ی این واحد تجاری، یافتن شرکت‌های نوآورانه و سرمایه‌گذاری در آن‌ها است. چنگ با مدیران ارشد سامسونگ صحبت کرده بود تا Branch به گوشی‌ های این شرکت اضافه شود. Branch سرویسی است که برای پاسخ به سؤالات شما، در بین اپلیکیشن‌ها جست‌و‌جو انجام می‌دهد، نه اینترنت.

الکساندر آستین، بنیان‌گذار و مدیرعامل سابق Branch، می‌گوید این شرکت برای عمل به درخواست‌های گوگل مجبور شده است برخی از قابلیت‌های نرم‌افزاری را از سرویسش حذف کند. به ادعای آستین، Branch مجبور بود هرگز سرویسش را به اینترنت متصل نکند. پاتریک چنگ می‌گوید افزون‌بر گوگل، اپراتورهایی مثل AT&T نیز در اضافه‌نشدن Branch به گوشی‌های سامسونگ اثرگذار بودند.

وزارت دادگستری ایالات متحده با پرونده‌ای سنگین در تلاش است گوگل را نقره‌داغ کند. اگر پرونده مطابق میل وزارت دادگستری پیش برود، احتمالاً گوگل مجبوربه رها‌کردن کسب‌و‌کار تبلیغات جست‌و‌جوی خود خواهد شد.