جک دورسییکی از بنیان‌گذاران توییتر و مدیرعامل سابق این شبکه اجتماعی می‌گوید مقامات دولتی ترکیه و هند درخواست‌های زیادی برای حذف برخی پست‌های این شبکه اجتماعی یا حساب‌های خبرنگاران و دیگر مخالفان و منتقدان ارائه کرده‌اند.

به گفته وی، مقامات دولتی دو کشور مذکور از توییتر خواسته اند تا اطلاعات تماس افراد مورد نظر خود را در اختیار آنها قرار دهد و حتی این شرکت را تهدید کرده اند که در صورت امتناع از رعایت آنها جریمه خواهد شد.

دورسی مدعی است که مقامات هندی به خانه های کارکنان توییتر یورش بردند. زیرا این شرکت درخواست های دولت برای بستن برخی حساب ها و محدودیت هشتگ های مربوط به اعتراض کشاورزان ۲۰۲۱ را نپذیرفته است.

دورسی در مصاحبه با Breaking Points گفت: «هند یکی از کشورهایی است که درخواست های زیادی برای دسترسی به اطلاعات تماس برخی از خبرنگاران منتقد دولت در رابطه با اعتراضات کشاورزان داشته است.» این شبکه اجتماعی در نهایت در مقابل فشارها سر تعظیم فرود آورد. پس از تهدید مقامات هندی به زندانی کردن کارمندان توییتر.

دورسی افزود که مقامات ترکیه بارها تهدید کرده اند که توییتر را در این کشور تعطیل خواهند کرد. مدیر عامل سابق توییتر ادعا می کند که کارمندان توییتر در نیجریه حتی در این کشور زندگی نمی کنند. زیرا آنها می ترسند که دولت آنها را هدف قرار دهد.

راجیو چاندراسخارمعاون وزیر فناوری اطلاعات هند به سرعت از اظهارات اخیر دورسی در روز دوشنبه انتقاد کرد و آنها را دروغ آشکار خواند. او توییت کرد:

چاندراسکار گفت که پست های ذکر شده در اعتراضات کشاورزان در سال 2021 حاوی اطلاعات نادرست و گزارش های زیادی از نسل کشی است که قطعا درست نیست. با این حال، سازمان های بین المللی حقوق بشر مانند عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشر می گویند که مقامات هندی مخالفان را شیطان جلوه می دهند و روزنامه نگاران را مجازات می کنند.

Gizmodo می نویسد که مقامات هند سابقه طولانی در اقدام علیه شرکت های رسانه های اجتماعی خارجی دارند. در سال 2020، هند یکی از اولین کشورهایی بود که TikTok را به دلیل نگرانی در مورد اوراق بهادار ملی ممنوع کرد و برخی از کشورهای دیگر نیز از آن پیروی کردند.

همچنین در سال 2016، دولت هند متا را سرکوب کرد و سرویس اینترنتی رایگان اما محدود Free Basics را ممنوع کرد. در آن زمان، فعالان مختلف این شرکت آمریکایی را به دست داشتن در استعمار دیجیتال متهم کردند.

علاوه بر این، سپس الون ماسک تنها چند روز قبل از انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، ترکیه به دستور دولت این کشور دسترسی به برخی از حساب های کاربری توییتر را محدود کرد و مورد انتقاد حامیان آزادی بیان و گروه های حقوق بشر قرار گرفت. این انزوا در برابر فشارهای دولتی کاملاً در تضاد با واکنش توئیتر در آن زمان است دورسی خوب؛ جایی که این شرکت از دولت های ترکیه و هند به دلیل تلاش برای هدف قرار دادن کاربران خاص شکایت کرده است.