جلوگیری از قاچاق آیفون و کاهش تخلفات ناشی از آن از دیگر دلایلی است که برای افزایش عوارض واردات این گوشی ها اعلام شده است. در حالی که فعالان بازار تلفن همراه می گویند خرید گوشی در کشورهای دیگر مانند امارات و ثبت آن در ایران این امکان را به آنها می دهد که با صرف حدود 10 میلیون تومان کمتر از قیمت بازار گوشی مورد نظر خود را خریداری کنند، مردم این روش را برای خرید ترجیح دادند.

اکنون با افزایش تعرفه گمرکی واردات گوشی های تجاری که تعرفه واردات مسافر را نیز افزایش می دهد، واردات مسافر مانند گذشته به صرفه نخواهد بود. بنابراین این افزایش عوارض از یک سو به نفع دولت خواهد بود و از سوی دیگر با کاهش واردات مسافر و روی آوردن خریداران به گوشی های وارداتی، سود بیشتری نصیب شرکت ها و دولت می شود.

این در حالی است که افزایش تعرفه واردات نیز بر قیمت نهایی گوشی تاثیر می گذارد و خریداران باید گوشی را گرانتر خریداری کنند. میزان افزایش قیمت نهایی گوشی ها هنوز قابل پیش بینی نیست و بستگی به این دارد که کمیسیون اقتصادی دولت با پیشنهاد تعرفه تجاری 25 درصدی واردات آیفون موافقت کند و در نتیجه تعرفه واردات مسافر 50 افزایش یابد. ٪ یا نه.

قیمت آیفون سر به فلک کشیده است

با فرض پذیرش پیشنهاد انجمن واردکنندگان مبنی بر افزایش 50 درصدی هزینه ثبت نام از سوی دولت، در صورتی که قیمت گوشی های آیفون نیز 50 درصد افزایش یابد، مشتریان این گوشی ها برای خرید گوشی آیفون باید هزینه های زیادی را پرداخت کنند.

اگر امروز قیمت گوشی های آیفون را پایه گذاری کنیم، اگر قیمت ثبت نام آیفون 13 پرو مکس 25 درصد افزایش یابد که امروز 70 میلیون تومان است، باید معادل قیمت گوشی میان رده ای مانند شیائومی پوکو اف 5 یا نوتینگ باشد. فقط برای ثبت این گوشی تلفن 1. این افزایش هزینه ثبت نام، قیمت نهایی گوشی را برای کاربر افزایش می دهد و آن را به حدود 87 میلیون تومان می رساند.

اگر این مدل آیفون به صورت مسافری وارد شود، نیمی از پول گوشی باید خرج ثبت نام شود. یعنی با توجه به تعرفه 50 درصدی واردات مسافر، خریدار برای ثبت نام آیفون 13 پرو مکس باید 35 میلیون تومان هزینه کند و این گوشی برای فروش در بازار بیش از 100 میلیون تومان هزینه دارد.

همان 35 میلیون تومانی که برای ثبت نام گوشی وارد شده به عنوان مسافر باید هزینه شود، معادل قیمت گوشی پیکسل 7a است. اگر تنها 4 میلیون تومان به این قیمت اضافه شود، خریدار می تواند گوشی سامسونگ گلکسی اس 23 را خریداری کند.

این افزایش هزینه به طور کلی بر قیمت سایر مدل های آیفون تاثیر می گذارد. بنابراین افراد کمتری قادر به خرید آیفون های خانوادگی خواهند بود. به دلیل ثبت نشدن گوشی های آیفون 14، مشتریان آیفون مجبورند چنین مبلغ هنگفتی را برای خرید گوشی هایی که حداقل به یک نسل قبل از نسل فعلی گوشی های اپل تعلق دارند، خرج کنند.

با توجه به اینکه حدود سه ماه تا زمان معرفی و عرضه نسل جدید گوشی های این شرکت باقی مانده است، یعنی. آیفون 15، در صورت ادامه ممنوعیت واردات سری چهاردهم خانواده آیفون، خریداران آیفون در ایران باید هزینه های زیادی را برای خرید گوشی هایی که در سال های 2021 و 2022 و پیش از آن تولید شده اند، به بازار بپردازند.

قیمت‌هایی که به این مقادیر می‌رسند شبیه به افزایش شدید قیمت آیفون‌ها در ترکیه است. اگرچه اخبار روزهای اخیر مبنی بر افزایش چشمگیر مالیات واردات در این کشور نشان می دهد که ترکیه در حال حاضر گران ترین آیفون های جهان را به فروش می رساند، اما در صورت افزایش تعرفه گمرکی واردات به ایران و افزایش قیمت ها بر این اساس، بیشترین آیفون های گران قیمت در ایران عرضه می شوند.

یکی از فروشندگان تلفن همراه می گوید: «این روزها وضعیت بازار گوشی به قدری بد است که فروشنده تمایلی به افزایش قیمت ندارد تا بتواند گوشی را بفروشد. طبیعتا اگر این افزایش 25 یا 50 درصدی واردات برای آیفون اتفاق بیفتد، افزایش قیمت زیادی را تجربه خواهیم کرد و وضعیت بازار بسیار بدتر از وضعیت فعلی خواهد بود.

اعلام افزایش تعرفه گمرکی واردات آیفون زمزمه هایی مبنی بر احتمال لغو ممنوعیت واردات آیفون 14 و مدل های بعدی را به راه انداخته است. اگرچه با توجه به افزایش تعرفه گمرکی نمی توان به طور قطعی گفت که آیفون 14 وارد ایران می شود، اما با توجه به اینکه آیفون 14 جدیدترین مدل گوشی های شرکت اپل است، با قیمت گران تری وارد کشور می شود. قیمت نسبت به آیفون 13 و البته هزینه ثبت نام بیشتر خواهد بود. . الان هم با وجود اینکه آیفون 14 در ایران رجیستر نشده است، مدل پرو مکس این گوشی 63 تا 65 میلیون تومان و آیفون 14 پرو حدود 60 تا 62 میلیون تومان قیمت دارد.

اگر مشکل رجیستری حل شود قطعا قیمت این مدل افزایش خواهد یافت. علاوه بر این، اگر تحریم های اعمال شده برای آیفون 15 نیز برداشته شود، با توجه به افزایش قیمت حدود 200 دلاری که اپل برای این مدل از گوشی ها پیش بینی کرده است، احتمالا قیمت این گوشی در ایران و هزینه ثبت نام بسیار بالا خواهد بود.

آیفون 14 همچنان در حالت سفر در دسترس است

یکی از موضوعاتی که در ماه های پایانی سال گذشته مطرح شد، ممنوعیت واردات مسافر در گوشی های آیفون 14 از اول مارس بود. با وجود این ممنوعیت، فروشندگان می گویند این گوشی همچنان به کشور وارد می شود: «آیفون 14 همچنان وارد کشور می شود و به عنوان گوشی مسافری به فروش می رسد. تقاضای زیادی برای آن وجود ندارد. اما هنوز واردات از این طریق وجود دارد.»

با توجه به اینکه مشکل ثبت نشدن آیفون 14 همچنان پابرجاست و دارندگان این گوشی با مشکل قطع آنتن مواجه هستند، فروشندگان می گویند افرادی هستند که با استفاده از ترفندهایی آنتن را به آیفون 14 برمی گردانند و از مردم 2 تا 10 میلیون شارژ می کنند. تومان برای آن.”

یکی از فروشندگان به نکته جالبی در مورد مشکل آنتن دهی این گوشی ها اشاره می کند و می گوید: «تجربه و مشاهدات ما نشان می دهد که گوشی های آیفون 14 که قبل از قرار دادن سیم کارت در فرودگاه چک و چک می شوند، همچنان آنتن دهی دارند. آنتن گوشی من از مهر تا امروز حتی یک روز هم خاموش نشده است. اما گوشی هایی که مردم قبل از ثبت سیم کارت می انداختند، مشکل آنتن دهی قطعی داشتند.”