CPU یا واحد پردازش مرکزی یکی از اصلی‌ترین قطعات سخت‌افزاری در دستگاه‌های الکترونیکی است که درست و سریع کارکردن آن تا حد زیادی به خنک‌ماندنش مربوط می‌شود.

هنگامی‌که قصد دارید کامپیوتر رومیزی برای خانه یا محل کارتان را سروهم کنید، یکی از چیزهای مهمی که باید به آن توجه کنید، تهیه خنک‌کننده مناسب برای پردازنده آن است. پردازنده‌ها بسته به نوع و شرکت سازنده ممکن است خنک‌کننده معمولی نیز در جعبه داشته باشند که برای کارهای معمولی و روزمره تا حدودی مناسب هستند.

با‌این‌حال، اگر قصد دارید از کامپیوتر خود برای بازی‌کردن و رندرینگ و انجام اورکلاک‌های سنگین بهره ببرید، این خنک‌کننده‌های معمولی مناسب کار شما نیستند. یکی دیگر از چیزهایی که برای خنک‌ماندن پردازنده ضروری است وجود خمیر سیلیکونی یا حرارتی مابین پردازنده و خنک‌کننده است که معمولاً خنک‌کننده‌های موجود در جعبه از قبل چنین خمیرهایی روی سطح فلزی خود دارند؛ اما اگر قصد دارید خنک‌کننده پیشرفته‌تری تهیه کنید، حتماً برای تهیه این خمیرها نیز اقدام کنید. از ویژگی‌های کاربردی خمیرهای سیلیکونی می‌توان به پر‌کردن فضاهای خالی بین سطح فلزی خنک‌کننده و پردازنده و انتقال گرمای راحت‌تر پردازنده اشاره کرد.

انواع خنک‌‌کننده CPU

دو نوع خنک‌کننده اصلی CPU، یعنی خنک‌کننده بادی و مایع، در بازار وجود دارد که با‌توجه‌به نوع کاربری و نیاز خود، یکی را برای خنک‌ماندن هرچه بیشتر سیستم می‌توانید انتخاب کنید. در این مقاله، ویژگی‌های اصلی این دو نوع خنک‌کننده را تفکیک و به‌طور‌کامل بررسی کرده‌ایم؛ بنابراین، در‌ادامه با ما همراه باشید.

آشنایی با خنک‌‌کننده بادی

خنک‌کننده‌های بادی از قدرت هوا برای حذف گرما از کامپیوتر شما استفاده می‌کنند. این خنککننده‌ها از هیت سینک ساخته‌شده از مس یا آلومینیوم در کنار فن و خمیر حرارتی تشکیل شده‌اند. گرمای پردازنده از‌طریق اختلاف دما به هیت سینک خنک‌کننده منتقل می‌شود و به پردازنده اجازه خنک‌شدن می‌دهد؛ در‌نتیجه عملکرد بهتری خواهد داشت. سپس فن‌ها گرمای جذب‌شده را پخش و به بیرون هدایت می‌کنند.

اکثر کامپیوترها با هوا خنک می‌شوند؛ زیرا معمولاً در سیستم‌های میان‌رده و مقرون‌به‌صرفه‌ که فشار زیادی به CPU وارد نمی‌شود، به خنک‌کننده شخص ثالث نیازی ندارید؛ اما همان‌طور‌که پیش‌تر گفتیم، اگر می‌خواهید قدرت آن را به‌حداکثر برسانید، تهیه یکی از خنک‌کننده‌های پیشرفته امری ضروری است. برای شناخت انواع خنک‌کننده‌های بادی به ادامه مقاله توجه کنید.

۱. خنک‌کننده‌های استوک (Stock Coolers)