محمدمهدی عسگرپور درباره نگرانی شرکت‌های نمایش خانگی مبنی بر تغییر حوزه ممیزی و سخت‌گیری بیشتر علی‌رغم نظارت صدا و سیما و ساترا، گفت: به جایی می‌رسیم که دیگر کسی در این زمینه سرمایه‌گذاری نمی‌کند.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های پخش آنلاین ویدئو در گفت‌وگو با برنامه استودیو 8 رادیو شو در پاسخ به این سوال که چرا شرکت‌های تلویزیون خانگی نسبت به پذیرش ساترا مقاومت می‌کنند، با اشاره به اینکه صدا و سیما در واقع با سریال‌سازی در این حوزه ذینفع هستند، گفت: صداسیما سریال‌سازی را انجام می‌دهد و آیا واقعا خوشحال می‌شوند که سریال‌های خانگی بهتر از محصولاتشان باشند؟ شاید پشت جایگاه بگویند بله، اما در عمل نه. بحث دیگری وجود دارد، سازمان صداوسیما ماهیتی دارد که ربطی به مدیران فعلی ندارد، صداوسیما ماهیتاً ارتباطی با بخش خصوصی به معنای مجوز دادن به آن بخش ندارد و وضعیت فعلی چیز جدیدی است.

عسگرپور با اشاره به اینکه رئیس بازنشسته صداوسیما حداقل یک بار اشاره کرده است که ممیزی شبکه های پخش خانگی نباید با صداوسیما متفاوت باشد، خاطرنشان کرد: در حالی که این امر اجرایی نشده، پتانسیل وجود دارد و ممکن است شبکه پخش خانگی نگران باشد که در صداوسیما چنین نظری وجود داشته باشد.

وی با یادآوری تجربیات خود در دوران مدیریت در صدا و سیما، با بیان اینکه از آنجایی که تلویزیون شباهتی به تریبون ندارد، همین نتیجه گیری می شود که تریبون ها باید شبیه تلویزیون باشد، گفت: زمانی که من در تلویزیون مدیر بودم، شبکه جام جم با هدف جذب مخاطب ایرانی در خارج از کشور راه اندازی شد. یادم می آید مدیران رادیو، همان هایی که در اتاقشان ماهواره داشتند، شبکه جام جم را گرفتند و دیدند آنجا بازتر است، آلات موسیقی پخش می شد و حجاب خانم ها با مجری های شبکه خانگی و این جور چیزها کمی متفاوت بود. مدیران تلویزیون خطاب به رئیس صداوسیما گفتند که اگر این فرصت را دارند که از شبکه جام جم پخش کنند چرا ما نداریم و نتیجه این شد که شبکه های داخلی شباهتی به جام جم نداشتند اما جام جم را شبیه شبکه های داخلی کردند و در نتیجه این شبکه کم کم مخاطب خود را از دست داد.

وی با تاکید بر اینکه اگر کل نظام بر این باور باشد که محصولات شبکه بومی باید ممیزی شود که الان در تلویزیون شاهد آن هستیم و ببینیم چقدر سختگیر شده اند، به جایی می رسیم که دیگر هیچکس در این زمینه سرمایه گذاری نکند، گفت: اگر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به طور کامل اجرا شود، سترا همان طور که با شبکه های تلویزیونی برخورد می کند با تریبون ها برخورد می کند. و می گویند چرا نمی توانند این آزادی نسبی را داشته باشند و در نتیجه ساترا ریاضت را قوی تر می کند. اگر اکنون می بینیم که سختگیری ها و مجوزهای زیادی صادر نشده است، به این دلیل است که هنوز آن بحث تصویب اتفاق نیفتاده است.»

اخیرا پس از چند سال کشمکش صدا و سیما با شبکه بومی تلویزیون، شورای عالی انقلاب فرهنگی نظارت بر صدا و سیما بر بسترهای صوتی و تصویری فراگیر را تصویب کرد. در ماده واحده «تعریف الزامات ساماندهی حوزه صوتی و تصویری فراگیر» آمده است: «مسئولیت تنظیم، صدور مجوز و نظارت بر رسانه‌های فعال در حوزه پخش صوتی و تصویری فراگیر اعم از رسانه‌های مصرف‌محور و ناشر محور (VOD) و همچنین شبکه‌های تلویزیونی خانگی به‌ویژه تولید سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی و نظایر آن بر عهده سازمان پخش است.

همچنین مسئولیت صدور مجوز، نظارت و تنظیم تبلیغات و تبلیغات در زمینه صدا و تصویر فراگیر نیز بر عهده صداوسیما خواهد بود. همچنین شورای عالی انقلاب فرهنگی تولید و پخش برنامه های زنده و صدور مجوز نظارت بر «پخش زنده» در فضای مجازی را منحصراً به صداوسیما محول کرده است.

انجمن صنفی VOD که مدت هاست به غیرقانونی بودن ساترا (هیئت نظارتی که از سوی صدا و سیما برای این شبکه ها راه اندازی شده است) اعتراض دارد، در پی این مصوبه نسبت به وضعیت نظارت ذی نفع در حوزه سینمای خانگی ابراز نگرانی جدی کرده است. این نگرانی ها در نشست مدیران و نمایندگان سکوهای نمایش خانگی با معاون وزیر ارشاد نیز بیان شد.

عسگرپور در گفت و گو با استودیو 8 با تاکید بر اینکه تاکنون مجوز فعالیت در اختیار دولت، یعنی وزارتخانه ها بود و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص تنظیم سکوها، نافی قوانین قبلی است، گفت: اکنون اگر کل نظام به یک نتیجه جدیدتر رسیده است که نهادهای دیگر خارج از حیطه دولت، اولاً می توانند مجوز فعالیت در بخش خصوصی را حل کنند، اما مشکل قانونی در این زمینه وجود ندارد. سپس می بینید که بنیاد مستضعفان و سپاه پاسداران و سایر نهادها نیز بر اساس نظر خود می توانند مجوز فعالیت بخش خصوصی را صادر کنند. نسبت صدا و سیما در زمینه صدور مجوز هم همان موسساتی است که گفتم. بنابراین یا باید صدور این موسسات را قانونی کنیم یا به حالت قبل یعنی با تکیه بر دولت و عمدتاً قوانین جاری کشور برگردیم».