مدتی است که ماجرای ساخت رئالیتی‌شوی «اسکار» در یکی از پلتفرم‌های نمایش خانگی خبرساز شده است. موجی از شایعات و به دنبال آن، تأیید و تکذیب‌ها درباره این خبر به راه افتاده و تبدیل به یکی از اخباری شده که حواشی مختلفی درباره آن مطرح می‌شود.

اوایل مهر ماه بود که اعلام شد برنامه اسکار قرار است با اجرای مهران مدیری ساخته و پخش شود. این رئالیتی‌شو مجوز ساخت را از ساترا دریافت کرده و تولید قسمت‌هایی از آن هم آغاز شده است. با این حال، پس از انتشار این خبر، اخباری درباره مانع‌تراشی برای تولید و پخش این برنامه شنیده شد.

بعضی رسانه‌ها نوشتند مهران مدیری که اخیراً مجری برنامه «دورهمی» صدا و سیما بوده است، هنوز تعهد دارد و با وجود این تعهد صدا و سیما اجازه نمی‌دهد که مدیری در برنامه‌ای متعلق به شبکه نمایش خانگی حضور داشته باشد.

چند روز بعد این موضوع از سوی تهیه‌کننده برنامه دورهمی تکذیب شد. ناصر قدیرکاشانی اعلام کرد که مدیری نسبت به تولید برنامه برای سازمان صدا‌ و ‌سیما تعهدی ندارد؛ او همچنین ماجرای بدهی مالی مهران مدیری به صدا و سیما را هم تکذیب کرد و حواشی مربوط به مدیری را به انتشار یک ویدیوی شخصی از او در سال گذشته مربوط دانست.

علت اصلی اختلافات میان صدا و سیما و مهران مدیری هرچه که بود، حالا انتشار برنامه اسکار را لنگ مجوز گذاشته و مانع اصلی پخش این برنامه شده است. ساترا، به‌عنوان مرجع تنظیم مقررات و صدور مجوز برای پلتفرم‌های نمایش خانگی، که وابسته و تحت نظارت صدا و سیما است طبق خواسته این سازمان مجوز پخش برنامه اسکار را صادر نکرده است.

خبرهای منتشرشده در چند هفته اخیر حکایت از این داشت که ماجرای تعهد مدیری به صدا و سیما همچنان مطرح است و این سازمان به ساترا دستور داده که مجوز هیچ فعالیتی در شبکه نمایش خانگی به مهران مدیری داده نشود. با این حساب به‌نظر می‌رسد که تا ساخت فصل جدید برنامه دورهمی برای تلویزیون، مدیری اجازه حضور در پروژه‌های نمایش خانگی را نخواهد داشت.

این اختلاف تا امروز هم ادامه پیدا کرده و حتی اختلافاتی میان نهادها به وجود آورده است. انصاف نیوز به نقل از یکی از مدیران ساترا نوشته رئیس سازمان صدا و سیما خواستار همکاری مهران مدیری با تلویزیون است و در نتیجه ساترا فعلاً نمی‌تواند خبر صدور مجوز و پخش این برنامه را اعلام کند.

او در ادامه خبر داده است که همین اختلاف مورد اعتراض نمایندگانی از وزارت ارشاد شده که عضوی از ساترا هستند. این نمایندگان در اعتراض به این برخورد غیرحرفه‌ای و غیرقانونی و اعمال نظارت سلیقه‌ای از سوی مدیران ساترا یک ماه است که حتی حاضر به شرکت در جلسات صدور مجوز ساخت و پخش که در ساترا برگزار می‌شود، نشده‌اند.

جدال میان ساترا و پلتفرم‌های نمایش خانگی هرچند در چند وقت اخیر به اشکال دیگری رخ داده و باعث اختلافات مختلفی شده، در تمام این موارد آن‌چه عامل اختلاف بوده تمایل صدا و سیما و به تبع آن، ساترا به تداوم انحصار صدا و سیما در حوزه تولید و پخش برنامه‌ها و سریال‌ها بوده است.

صدا و سیما به‌عنوان بازیگر چندین و چندساله در عرصه تولید و پخش محتوای صوتی و تصویری با ظهور رقبای تازه‌نفس و آنلاین خود، یعنی پلتفرم‌های پخش صوت و تصویر فراگیر (یا همان VODها) خود را در خطر دید و برای این که میدان را به رقیب واگذار نکند تلاش فراوانی کرد.

البته این تلاش‌ها بیش از اینکه صرف بهبود و ارتقای کیفیت تولیدات تلویزیونی شود، صرف تشکیل نهاد ناظر برای VODها شد تا مسئولیت نظارت، صدور مجوز و تصمیم‌گیری نهاد زیردست خودش باشد. این هدف با تشکیل ساترا محقق شد و قانون‌گذاری و نظارت از سوی نهادی وابسته به صدا و سیما، که خودش در عرصه تولید و انتشار محتوای صوتی و تصویری ذی‌نفع است و رقیب VODها است، از همان ابتدا مورد مخالفت فعالان شبکه نمایش خانگی قرار گرفت.

آن مخالفت‌ها و اعتراضات البته هیچ‌وقت به جایی نرسید و سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی همچنان به کارش ادامه داد. با وجود این، پیش‌بینی‌ها درست از کار درآمد و فعالیت ساترا و زیرمجموعه‌هایش هر از چند گاهی برای شبکه‌های نمایش خانگی دردسرساز می‌شود. میل به در انحصار داشتن بعضی چهره‌ها و هنرمندان شکل جدید تلاش‌های ساترا و صداوسیما برای حفظ سلطه خود در حوزه تولید، ساخت و پخش آثار صوتی و تصویری است که این بار باعث اعتراض نماینده‌های دولت هم شده است.