روح الله دهقانی در آئین رونمایی از نظام جدید ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود با اشاره به اینکه یکی از ابزارهای اصلی غرب برای جمع کردن پول از کف جامعه نظام دارایی نامشهود است گفت: «اجرای این نظام می‌تواند به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و کاهش تورم منجر شود. دارایی‌های نامشهود همان حوزه‌ای است که می‌تواند نقدینگی بلاتکلیف را از بازار جمع و هدفمند کند.»

به گزارش معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، دهقانی فیروزآبادی می‌گوید نظام تشخیص، ثبت و ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود کامل شده اما باید اعتباردهی شود: «نظام اعتباردهی به شرکت‌های دانش‌بنیان و دارایی‌های نامشهود این شرکت‌ها باید در نظام بانکی اجرا شود.» به گفته او کاهش تورم، جمع شدن نقدینگی بدون هدف و تولید دانش‌بنیان از نتایج اعتباردهی به این نظام خواهد بود.

در این رونمایی رئیس صندوق نوآوری گفت مسائل حوزه ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود، یک گلوگاه بسیار مهم برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان بود: «از این پس باید شاهد توسعه جدی اقتصاد دانش‌بنیان باشیم.» محمدصادق خیاطیان تأکید کرد که سرمایه‌گذاری بر دارایی‌های نامشهود آینده اقتصاد کشور را خواهد ساخت و در شاخص‌های جهانی کشورها را بر اساس میزان دارایی‌های نامشهود و سرمایه‌گذاری بر این دارایی‌ها رتبه‌بندی می‌کنند.

او با اشاره به اینکه تیرماه گذشته سازمان بورس دارایی‌های نامشهود شرکت‌های دانش‌بنیان را به رسمیت شناخت، معضل دارایی‌های نامشهود را نقدشوندگی دانست: «برای اینکه سرمایه‌گذار بتواند دارایی‌های نامشهود را واگذار کند، باید بازاری نظام‌مند برای این دارایی‌ها تشکیل شود. برای این کار باید تجربه‌های قبلی را آسیب‌شناسی کرد تا در نهایت بازاری منجر به رونق دارایی‌های نامشهود شکل گیرد. برای کمک به سرمایه‌گذاران در حوزه دارایی‌های نامشهود، نیازمند ارائه مشوق‌ هستیم. این مشوق‌ها شامل حوزه‌هایی چون نقدشوندگی، اعتبار مالیاتی در حوزه تحقیق و توسعه و حتی امور بیمه‌ای می‌شود.»

وزیر اقتصاد هم در این رونمایی گفت تلاش ما این است که شرکت‌ها بتوانند دارایی‌های خود را نقدپذیر و واقعی کنند. احسان خاندوزی به مشکلاتی که شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه دارایی‌های نامشهود خود با آن مواجه هستند اشاره کرد: «برخی شرکت‌ها به خاطر اینکه سیاستگذار دارایی‌های آن‌ها را به رسمیت نشناخته به آستانه ورشکستگی رسیدند. امیدواریم ثمرات نظام جدید ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود در صورت‌های مالی سال ۱۴۰۲ شرکت‌ها و تأثیر تسهیلات دریافتی آن‌ها ببینیم.»

شرکت‌های دانش‌بنیان و تکنولوژی‌محور از مدت‌ها پیش برای ورود به بازار سرمایه به دنبال مکانیزم ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود بودند. این دارایی‌ها، سرمایه‌های غیرفیزیکی شرکت‌های دانش‌بنیان مانند نرم‌افزار، علامت تجاری و حق امتیاز هستند که با نظام جدید ارزش‌گذاری، در صورت‌های مالی این شرکت‌ها درج خواهد شد.