اگر نتوانید رد هزینه‌هایتان را بگیرید، نمی‌توانید مدیریتشان کنید. برای پس انداز بیشتر پول به‌صورت ماهانه، سر‌رسید یا اپلیکیشن مناسبی برای ثبت هزینه‌ها تهیه و تمامی هزینه‌های هر‌روز از جزئی‌ترین تا کلی‌ترینشان را ثبت کنید و روش‌های مدیریت هزینه را یاد بگیرید. سپس در انتهای هرماه، تک‌تک هزینه‌ها را بررسی کنید. با این کار به‌راحتی متوجه می‌شوید، کدام هزینه‌ها اضافی و کدام‌یک ضروری بوده‌اند.

اگر به‌طور‌کلی اهل پس‌انداز هستید و مثلاً بخشی از درآمد هر ماهتان را به خرید انواع طلا از شمش طلا یک‌گرمی گرفته تا شمش ده‌گرمی اختصاص می‌دهید، قیمت این‌ها را جدا از هزینه‌های جاری در نظر بگیرید. برای مثال، در‌کنار جمع کل هزینه‌های ماه بنویسید که مقدار پس انداز این ماه به‌شکل شمش سوئیسی، طلای آب‌شده، سکه و… فلان مقدار بوده است؛ چون در‌نهایت خرید این‌ها هزینه نیست؛ بلکه نوعی پس‌انداز و سرمایه‌‎گذاری طولانی‌مدت است.

هدف‌تان را فراموش نکنید

یکی از راهکارهایی که کمک می‌کند حتی به‌صورت ناخودآگاه هم مراقب دخل‌و‌خرجتان باشید، به‌خاطر‌سپردن اهداف بزرگ‌تر است. برای مثال، اگر قصد دارید ماشین بخرید؛ اما مرتب درآمدتان را خرج سفرهای غیر‌ضروری یا خرید چیزهایی می‌کنید که واقعاً به آن‌ها نیاز ندارید، هدف بزرگ‌تر را به خودتان یادآوری کنید.

حتی می‌توانید روی کارت یا داخل کیف‌پولتان جمله‌های انگیزشی با مضمون «به خرید ماشین فکر کن» را قرار دهید تا قبل از کشیدن کارت یا درآوردن پول، هدف اصلی و مهم‌تر به شما یادآوری شود و بیشتر مراقب هزینه‌هایتان باشید.

عادت‌های خریدتان را عوض کنید

احتمالاً شما هم شنیده‌اید که نباید وقتی گرسنه هستید، برای خرید وارد فروشگاه شوید؛ چون در این شرایط ریسک انجام خریدهای غیرضروری بیشتر است. این مسئله را درباره هر‌چیزی در نظر بگیرید. برای مثال، وقتی لباس زیبایی می‌بینید که قیمت مناسبی دارد، اول به این فکر کنید که آیا واقعاً به آن نیاز دارید و اگر جواب مثبت است، آیا سایر اجزای استایل‎تان هم به این لباس می‌آید یا مجبور هستید برای تکمیل آن دست به خرید چیزهای دیگری هم بزنید؟

گاهی وقت‌ها همین تغییر به‌ظاهر ساده در عادت‌های خرید، بعد از مدتی کوتاه مقدار زیادی پس‌انداز به شما می‌دهد که می‌توانید آن را به خریدهای بهتری همچون خرید سکه اختصاص دهید! شما می‌توانید هرازگاهی با همین تغییرات ساده از سکه طلا گرمی گرفته تا تمام سکه را بعد از بررسی قیمت لحظه‌ای از‌طریق پلتفرم‌های ارائه‌دهنده قیمت آنلاین و مقایسه آن با بودجه در‌دسترس خود تهیه کنید و به‌عنوان سرمایه کنار بگذارید تا در آینده صرف کارهای ضروری‌تر و بهتری شود.