در سومین روز از نمایشگاه الکامپ پنلی با عنوان «سیمرغ گمشده» با موضوع تشکل های صنفی و موضوع اکوسیستم آنلاین ایران برگزار شد که فعالان این اکوسیستم به بیان مشکلات خود با دولت پرداختند.

این نشست با حضور حسن هاشمی رئیس سازمان نصر کیشور، مهدی شریعتمدار مدیرعامل جیبیت، مهدی فاطمیان مدیرعامل زیبال و وحید شامکی معاون توسعه کسب و کار نوبیتکس و جلال سمیعی مشاور محتوا و ارتباطات نوروزی برگزار شد. گروه توسعه فناوری، مسئولیت مدیریت پنل را بر عهده داشت.

حسن هاشمی در پاسخ به پیگیری نصر درباره وضعیت اینترنت گفت: پس از اتفاقات پاییز گذشته اولین آسیب را به اکوسیستم فناوری اطلاعات وارد کرد و نامه ای پنج صفحه ای به رئیس جمهور و نامه ای سه صفحه ای به رئیس جمهور ارسال کردیم. وزیر ارتباطات پس از مشورت با کارشناسان مختلف، نگرانی هایی مطرح شد و آمار کسب و کارهای آسیب دیده را اعلام کردیم، اما آمار ما استنباطی و نسبتا دقیق بود. با این حال، این مورد برای برخی افراد خوشایند نبود. در پاسخ به ما قول های ضمنی داده شد که با توجه به شرایط حاکم بر آن زمان، این محدودیت ها رخ داده است، اما دوستان ما عهدشکنی کردند و با اینکه شرایط عادی بود، محدودیت ها به همین منوال ادامه یافت.

وی با تاکید بر اینکه اکوسیستم فناوری اطلاعات و ارتباطات به دلیل ماهیت میان رشته ای با همه صنایع مرتبط است، تصریح کرد: در این مدت کسب و کارهایی که از طریق شبکه های اجتماعی خارجی بازار می ساختند به دلیل فیلتر شدن این شبکه ها از بین رفتند. ما نتوانستیم در این زمینه کار موثری انجام دهیم و سعی کردیم به همکاران کمک کنیم. در نتیجه این اتفاقات بخشی از اکوسیستم برای ادامه حیات خود از ایران خارج شد.

هاشمی همچنین با بیان اینکه در تمام جلساتی که با نهادهای امنیتی و حاکمیتی داشته ایم، همه مسئولان بعد از وزیر از خود سلب مسئولیت کرده اند، گفت: وزیر هم می گوید یک نفر در این تصمیم گیری ها نقش دارد. وی در حوزه صلاحیت رئیس اتاق بازرگانی با بیان اینکه این اتفاق شبهه مهندسی مجدد اکوسیستم بخش خصوصی را ایجاد می کند، گفت: همچنین ابلاغیه ای که ما را در ردیف مشاغل حساس قرار می دهد نیز مشکوک است. . زیرا یکی از بندهای مشاغل حساس این است که افراد یا خانواده آنها تابعیت مضاعف نداشته باشند. این موضوع باعث ایجاد افت شدید در اتحادیه می شود. ما محکوم به استفاده از تابعیت دوم مردم و انتقال دانش فنی برای تولید و اخذ مجوز هستیم. «جنگ ما در روزهای آینده بلند خواهد بود و از بخش خصوصی محافظت خواهیم کرد.

وحید شامهی، مدیر توسعه کسب و کار نوبیتکس، رسیدن به خواسته های اتحادیه را سخت دانست و گفت: تلاش ها در حال انجام است، اما شکل گیری نتیجه به پارامترها و عناصری بستگی دارد که بسیاری از آنها را به وضوح درک نمی کنیم.

وی با اشاره به مشکلاتی که در سال گذشته در حوزه ارزهای رمزنگاری شده وجود داشت، با بیان اینکه دلیل بسیاری از مشکلات مانند سقف سپرده ریالی را درک نمی کنیم، گفت: با وجود اینکه گفتند موقتی است اما این مشکل همچنان وجود دارد. فرآیند ایفای نقش نهادی شفاف نیست.

مهدی فاطمیان، مدیرعامل زیبال نیز با اشاره به اینکه چندین نهاد مختلف دولتی متولی هستند و زمانی که مشکلی پیش می آید، مدتی طول می کشد تا ببینیم مشکل از کجاست، گفت: وقتی نهادهای نظارتی پاسخی برای مشکل ندارند، آنها ایجاد می شوند، آنها می گویند که فشار از محل دیگری برای توقف دنبال کردن وجود دارد. گذشتن و حل نکردن مشکل ما مشکل ماست. رشد مزایای پرداختی نسبت به دو سال قبل رسما به صفر رسیده است. رگولاتور باید این حوزه را بشناسد و بازاری ایجاد کند، اما این اتفاق نیفتاده است.

مهدی شریعتمدار، مدیرعامل جیبیت با بیان اینکه دستگاه حاکم در بسیاری از موارد در بازار تجارت می کند و با بخش خصوصی نازک 20 درصدی رقابت می کند، گفت: وقتی تقاضا را به فردی که در بازار با من رقابت می کند ارائه می کنم، مشخص است. آن کار خودش را می کشد.»

به گفته وی، در دو سه سال اخیر هیچ گفت وگویی به معنای گفت و گو با حاکمان وجود نداشته است: «شاید ما به زور حرفمان را زده ایم و دو نکته را گرفته ایم، اما این گفت و گو نیست، گفت و گو تفاهم است. وقتی منافع تقسیم می شود اما وقتی بحث هیئت حاکمه توسعه نیست بلکه محدودیت آن است، نمی توانیم گفت و گو کنیم. فاصله فکری بین بخش خصوصی و هیئت حاکمه نیز بسیار زیاد است. بخش خصوصی می‌گوید می‌خواهد خدمات خوبی به مردم ایران ارائه کند و در کشورهای منطقه کار کند و هیئت حاکمه می‌گوید من هنوز برای شما مجوز کار در ایران را تعیین نکرده‌ام. من به هزاران و میلیون ها انسان خدمت می کنم، اما هیأت حاکمه نه به توسعه اهمیت می دهد، نه ارزش توسعه را درک می کند و نه از عواقب توسعه نیافتن آگاه است».

هاشمی درباره نهادهای حاکمیتی خاطرنشان کرد: تنها به فکر دو یا سه سال آینده هستند. وی درباره ایجاد دیتاسنترها در کشور گفت: به آنها آسیب نزنید، اما آیا ما حتی برق داریم؟ می گویند برای تامین برق تفاهم نامه امضا کرده ایم. آنها می گویند 15 مجوز مرکز داده به فرودگاه داده اند، اما چرا مجوز رقابت با بخش خصوصی را به بانک ها هم داده اند؟

شامکی همچنین گفت: بهترین راه برای رسیدن به نتایج مطالبات این است که ادارات انجام کار صنفی اولویت های یکسانی داشته باشند و تمام تلاش و روابط خود را معطوف به نتیجه کنند.

فاطمیان همچنین از عدم وجود بخش جداگانه برای استارت آپ ها در نمایشگاه امسال انتقاد کرد و گفت: این زنگ خطری برای دو سه سال آینده است. هاشمی در پاسخ گفت که نمی توانیم از ظرفیت استارت آپ ها در این اکسپو استفاده کنیم، اما اکسپوی مستقلی برای استارت آپ ها خواهیم داشت.