مایکروسافت درحال آزمایش ویژگی جدیدی برای Windows Update است که کاربران می‌توانند از طریق آن، بدون اینکه داده‌های خود را از دست بدهند، ویندوز 11 را دوباره نصب کنند یا مشکلات آن را برطرف کنند.

براساس گزارش منتشرشده توسط Windows Latest، ویندوز 11 به‌زودی قابلیت جدیدی را دریافت خواهد کرد که به کاربران اجازه می‌دهد با استفاده از Windows Update سیستم‌عامل خود را بازیابی یا مجددا نصب کنند. این ویژگی در نسخه Insider Preview Build 25905 ویندوز 11 تحت عنوان «Fix problems using Windows Update» مشاهده شده است.

هرچند این ویژگی ظاهراً درحال‌حاضر کار نمی‌کند، اما توضیحاتش به عملکرد آن اشاره می‌کند. طبق توضیحات ارائه‌شده، این ویژگی «نسخه فعلی ویندوز شما را مجدداً نصب می‌کند» و نکته قابل‌توجه دیگر اینکه «برنامه‌ها، فایل‌ها و تنظیمات شما حفظ خواهند شد.»

نصب مجدد ویندوز 11 ساده می‌شود

به این ترتیب، به‌نظر می‌رسد که مایکروسافت قصد دارد راهی را برای نصب مجدد ویندوز 11 به کاربران خود ارائه کند تا دیگر نیازی به استفاده از درایوهای اکسترنال یا دانلود اضافی نداشته باشند. همچنین نصب مجدد سیستم‌عامل یک رویکرد رایج برای برطرف‌کردن برخی اشکالات محسوب می‌شود، بنابراین ساده‌کردن آن می‌تواند با استقبال خوبی از سوی کاربران مایکروسافت مواجه شود.

البته هنوز برخی جزئیات مربوط به این ویژگی مبهم هستند. به‌عنوان مثال، مشخص نیست که آیا بازیابی ویندوز 11 به ریستارت نیاز دارد یا اینکه فرآیند آن چقدر طول می‌کشد. همچنین مشخص نیست که مایکروسافت استفاده از آن برای نصب مجدد سیستم‌عامل را به روش‌های دیگر ترجیح می‌دهد یا خیر.

مایکروسافت اولین‌بار در تیرماه به این ویژگی اشاره کرده بود. ردموندی‌ها در پست وبلاگ خود توضیح داده بودند که کاربران با وجود این ابزار می‌‌توانند نسخه اصلاح‌شده ویندوز 11 را دانلود و نصب کنند. هرچند هنوز مشخص نیست که این ویژگی چه زمانی در دسترس قرار خواهد گرفت، اما با توجه به اینکه از تیرماه در بیلد Canary نشانه‌هایی از آن وجود داشته است، می‌توان انتظار داشت که تقریباً آماده است. این احتمال وجودا دارد که در به‌روزرسانی Moment 5 که احتمالاً اواخر فوریه یا اوایل مارس 2024 منتشر می‌شود، شاهد آن باشیم.