معاون فناوری های نوین بانک مرکزی اعلام کرد: مشتریان شبکه بانکی می توانند بدون استفاده از رمز عبور، پرداخت های خود را از طریق تلفن همراه انجام دهند و به دستگاه های POS نزدیک کنند.

«مهران محرمیان» اعلام کرد: یکی از مهمترین اقدامات بانک مرکزی در سال جاری، تکمیل پروژه پرداخت مبتنی بر NFC (پروژه کهربا) است که در سال 1398 معرفی شد و ارائه آن به مردم به همکاری بانک ها نیاز داشت. “

وی افزود: در حال حاضر کارت های پنج بانک به پروژه آمبر متصل شده و مشتریان بانک شبکه می توانند پرداخت های خود را از طریق تلفن همراه و با نزدیک کردن آنها به دستگاه های POS بدون استفاده از رمز عبور، با استفاده راحت تر و مطمئن تر از آن انجام دهند.

محرمیان همچنین گفت: با اجرای این طرح و حذف فیزیکی کارت های بانکی میزان کلاهبرداری با دسترسی به اطلاعات کارت های بانکی مردم به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

مهرماه سال گذشته محمدرضا مانی یکتا، رئیس اداره نظارت بر نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت: طرح کارت هوشمند همراه (کهربا) که به تراکنش‌های حضوری بدون کارت معروف است، با هدف ارتقای استانداردها امنیت شبکه پرداخت کشور تا دو ماه آینده آماده خدمت رسانی به مردم خواهد بود. سپس اعلام کرد 9 بانک در شبکه بانکی کشور تمامی تغییرات لازم را برای اجرای طرح آمبر انجام داده اند. اما اکنون مشخص شده است که با وجود آمادگی 9 بانک، تنها 5 بانک به این طرح پیوسته اند.

به گفته مانی یکتا، در مهر ماه 1402 از 12 شرکت پرداخت، 8 شرکت این ظرفیت ها را فعال کرده اند و 70 هزار پایانه فروشگاهی ظرفیت انجام تراکنش های بدون تماس از طریق اپلیکیشن موبایل را داشته اند. همچنین 2 برنامه تلفن همراه هوشمند فعال و آماده خدمت رسانی به مردم است.

بانک مرکزی هنوز جدول زمانی و چشم انداز روشنی برای لغو کارت های بانکی اعلام نکرده است. همچنین برای اجرای چنین برنامه ای ضمن آماده بودن تمامی بانک ها و دستگاه های پوز، تلفن همراه مشترکان نیز باید قابلیت استفاده از فناوری NFC را داشته باشد.

طبق آمار جهانی سال 2020، بیش از 20 درصد از جمعیت جهان به فناوری NFC دسترسی دارند. همچنین بر اساس گزارش گارتنر، 80 درصد از تلفن های همراه جهان تا سال 2025، گوشی های هوشمند مجهز به فناوری NFC خواهند بود.