مدتی است که دیگر کمتر قبض برق کاغذی صادر می‌شود و افراد برای پرداخت آن نیازمند مراجعه حضوری به بانک‌ها هستند. با افزایش هرچه بیشتر خدمات آنلاین و الکترونیک هم استعلام و دریافت قبض برق به انواع روش‌های غیرحضوری ممکن شده و هم پرداخت آن به شکل غیرحضوری و ظرف مدتی کمتر از یک دقیقه امکان‌پذیر است.

استعلام قبض برق

شما برای این که بدون دردسر بتوانید بفهمید مبلغ قبض برق واحد مسکونی یا تجاریتان چقدر است و چه مبلغی را باید برای آن بپردازید راه‌های مختلفی دارید. با استفاده از این روش‌ها با صرف مدت زمان خیلی کمی می‌توانید قبض برق مورد نظرتان را استعلام بگیرید. این روش‌ها عبارتند از:

  • استعلام قبض برق از طریق پیامک
  • استعلام قبض برق از طریق تلفن
  • استعلام قبض برق از طریق اپلیکیشن
  • استعلام قبض برق از طریق سایت برق استان
  • استعلام قبض برق از طریق پیامک

    یکی از راه‌هایی که می‌توانید بدون نیاز به مراجعه حضوری به اداره برق محل زندگیتان و حتی بدون نیاز به دسترسی به اینترنت قبض برق را استعلام بگیرید این است که از روش پیامکی استفاده کنید.

    تنها اطلاعاتی که برای این کار لازم دارید شناسه قبض است که روی قبض کاغذی برق درج شده است. اگر هیچ قبض برقی کاغذی و فیزیکی‌ای ندارید لازم است به اداره برق محل زندگیتان به‌صورت حضوری مراجعه و این شناسه را دریافت کنید.

    اگر شناسه قبض را در اختیار دارید در بخش پیامک‌های گوشی موبایلی که می‌خواهید قبض برق را با آن پرداخت کنید، این شناسه را به‌همراه کد 1* سرشماره ۱۰۰۰۱۵۲۱ به صورت پیامک ارسال کنید. یعنی ابتدا شناسه قبض را وارد کرده، در ادامه بدون فاصله از شناسه، کد 1* را وارد کنید و پیامک را بفرستید.

    بعد از ارسال این پیامک، از همین سرشماره، پیامی حاوی مشخصات قبض برق شما همراه با مبلغی که لازم است بپردازید دریافت خواهید کرد. به این ترتیب، فقط با ارسال پیامک می‎‌‌توانید قبض برق محل مورد نظرتان را استعلام بگیرید و از مبلغ آن مطلع شوید.

    استعلام قبض برق از طریق تلفن

    اگر نمی‌خواهید برای استعلام قبض برق مراجعه حضوری داشته باشید و به هر دلیلی امکان استفاده از روش‌های اینترنتی را هم ندارید می‌توانید از تلفن استفاده کنید.

    برای این کار باید از طریق تلفن همراه یا تلفن ثابت، با شماره تلفن ثابت ۱۵۲۱ تماس بگیرید. پس از برقراری تماس به تلفن گویا وصل می‌شوید و طبق راهنمایی‌های آن می‌توانید پیش بروید. برای دریافت این استعلام باید شناسه قبض خود را وارد کنید و در انتها کلید مربع را وارد کنید. به این ترتیب، مبلغ قبض برق در همان تماس به شما اعلام می‌شود.

    استعلام قبض برق از طریق سایت برق استان

    اداره برق تمام استان‌ها سامانه‌ای برای استفاده از خدماتشان طراحی و راه‌اندازی کرده‌اند. استعلام قبض برق به روش اینترنتی یکی از خدماتی است که در این سامانه‌ها وجود دارد و مشترکان می‌توانند از آن استفاده کنند.

    برای این کار کافی است به سایت اداره برق استان خود مراجعه کنید، به بخش «پرداخت اینترنتی قبض» بروید و شناسه قبض خود را وارد کنید. چند ثانیه بعد از وارد کردن این شناسه قبض برق به شما نمایش داده می‌شود. اگر مایل باشید می‌توانید با انتخاب گزینه پرداخت به درگاه پرداخت الکترونیکی بروید و از طریق کارت بانکی خود به شیوه اینترنتی مبلغ قبض برق را پرداخت کنید.

    استعلام قبض برق از طریق اپلیکیشن

    علاوه‌بر مراجعه به سایت اداره برق استان محل زندگیتان یک روش آنلاین دیگر هم وجود دارد که از طریق آن می‌توانید از مبلغ قابل پرداخت قبض خود مطلع شوید. اپلیکیشن‌ برق من که توسط دولت طراحی شده است خدمات مختلفی را به شما ارائه می‌کند که یکی از آن‌ها استعلام و مشاهده قبض برق است.

    برای دریافت قبض برق از طریق اپلیکیشن قبض برق هم باید پس از دانلود و نصب این اپلیکیشن، وارد آن شوید. در ادامه به بخش پرداخت قبض بروید، شناسه قبض را وارد کنید و مبلغ قابل پرداخت را ببینید. طبیعتاً اگر مایل باشید می‌توانید در مرحله بعد اقدام به پرداخت قبض با استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی کنید.

    به جز اپلیکیشن برق من، اپلیکیشن‌های دیگری که در حوزه پرداخت فعال هستند نیز امکان مشاهده قبض برق و پرداخت آنلاین قبوض را فراهم کرده‌اند. اپلیکیشن آپ، تاپ، قبضینو، همراه‌کارت و… این امکان را در اختیار شما قرار داده‌اند.

    روش‌های پرداخت قبض برق

    برای این که بتوانید قبض برق را پرداخت کنید راه‌های حضوری و غیر حضوری متعددی دارید. وزارت نیرو، استفاده از اینترنت، همراه بانک، تلفن بانک، پیامک بانک و… را به عنوان راه‌های پرداخت قبض پیشنهاد کرده است. البته در خصوص استفاده از خدمات بانکی در حوزه پرداخت قبوض در سایت وزارت نیرو آمده است:

    «ابتدا مشتريان گرامی بايد در يكی از بانک‌های ارائه‌دهنده خدمات غير حضوری پرداخت قبوض، با در دست داشتن مدارک لازم، حساب افتتاح نموده و سرويس پرداخت غيرحضوری قبوض را در كليه محيط‌های مجازی (تلفن بانک، پيامک بانک، همراه بانک، اينترنت و …) در شعبه افتتاح‌كننده حساب، فعال نمايند. سپس با تكميل فرم استفاده از خدمات مذكور در بانک مذكور (اين فرم برای برخی بانک‌ها روی پايگاه اينترنتی بانک مذكور قرار دارد) پاكتی حاوی شناسه كاربری و رمز عبور جهت پرداخت الكترونيكی قبوض دريافت نمايند.»

    پرداخت قبض با استفاده از اینترنت

    سامانه‌ها: در روش اینترنتی پرداخت قبض شما راه‌های مختلفی دارید. هم می‌توانید از سایت بانک استفاده کنید، هم این امکان را دارید که از سامانه اداره برق استان خود اقدام به پرداخت قبض کنید و هم می‌توانید از اپلیکیشن‌های مختلف موبایلی استفاده کنید.

    اپلیکیشن‌ها: اپلیکیشن برق من، اپلیکیشن‌ متعلق به هر بانک و اپلیکیشن‌های پرداختی همگی این امکان را به شما می‌دهند که با وارد کردن شناسه قبض، شناسه پرداخت و وارد کردن شماره کارت بانکی قبض برق خود را پرداخت کنید.

    پرداخت قبض با استفاده از تلفن

    برای این که بتوانید بدون نیاز به اینترنت قبض برق خود را پرداخت کنید هم می‌توانید از تلفن گویایی که برای پرداخت قبوض در نظر گرفته شده است استفاده کنید و هم از تلفن بانک که بانک‌ها راه‌اندازی کرده‌اند استفاده کنید.

    برای استفاده از تلفن گویای استعلام و پرداخت قبض برق باید با شماره تلفن ثابت ۱۵۲۱ تماس بگیرید و پس از وارد کردن شناسه قبض و شناسه پرداخت شماره و رمز دوم کارت بانکی‌ خود را وارد کرده و صورتحساب را پرداخت کنید.

    اگر هم مایل به استفاده از سرویس تلفن بانک برای پرداخت قبوض هستید باید ابتدا از طریق بانک مورد نظرتان استفاده از سرویس تلفن بانک را فعال کنید، در ادامه با شماره تلفن بانک مورد نظرتان تماس بگیرید و با وارد کردن شناسه قبض، شناسه پرداخت، شماره کارت بانکی و رمز کارت بانکی قبض برق را پرداخت کنید.

    پرداخت قبض با استفاده از پیامک

    بانک‌ها امکان پرداخت قبوض از طریق پيام كوتاه را هم فراهم کرده‌اند. برای استفاده از این روش، ابتدا باید بدانید بانک مورد نظر شما چه فرمتی را برای پرداخت قبض اعلام کرده است تا پیامک را به همان فرمت برای شماره‌ای که بانکتان اعلام کرده است ارسال کنید.

    برای مثال فرمت پيام کوتاه برای پرداخت قبض در بانک تجارت به این صورت است که باید رمز پرداخت كننده + شناسه پرداخت + شناسه قبض + شماره حساب + ۳ را در یک پیامک بدون هیچ فاصله‌ای پشت سر هم وارد کنید و پیامک را ارسال کنید تا قبض شما پرداخت شود.

    پرداخت قبض از طریق خودپرداز

    علاوه بر روش‌هایی که نیاز به مراجعه حضوری به جای دیگری ندارند، روش‌های دیگری هم برای پرداخت قبض وجود دارد. یکی از این روش‌ها که برای استفاده از آن باید از منزل خارج شوید پرداخت از طریق دستگاه‌های خودپرداز (ATM) است.

    برای استفاده از این روش باید پس از وارد کردن کارت و رمز عبور آن در دستگاه ATM، در میان خدمات مختلف بخش «پرداخت قبض» را انتخاب کنید. در ادامه، شناسه پرداخت قبض برق خود را وارد كنيد و دكمه ثبت را فشار دهيد.

    با انتخاب این گزینه مشخصات قبض و مبلغ قابل پرداخت را مشاهده می‌کنید. در صورت صحت اطلاعات نمایش داده شده، برای برداشت از حساب و پرداخت قبض دكمه «بله» را بزنید. اگر پرداخت شما با موفقیت انجام شده باشد شماره پيگيری به شما نمایش داده می‌شود و دستگاه خودپرداز هم رسيد پرداخت را به شما می‌دهد.

    پرداخت قبض از طریق دستگاه POS

    دستگاه‌های پایانه‌های فروشگاهی یا همان دستگاه POS هم امکان پرداخت قبوض را به شما می‌دهند. برای این کار کافی است كارت را در دستگاه POS قرار دهيد، گزينه پرداخت قبض را انتخاب کنيد و سپس، شناسه قبض و شناسه پرداخت را وارد كنيد. به این ترتیب دستگاه مبلغ قابل پرداخت قبض را به شما نمايش خواهد داد. برای پرداخت، این مبلغ را تأیید کنید و در ادامه رمز کارت را وارد کنید تا دستگاه رسید پرداخت را به شما بدهد و فرایند پرداخت به پایان برسد.

    استعلام قبض برق بدون شناسه

    هرچند در بعضی از سایت‌ها و منابع اطلاعاتی درباره استعلام قبض برق بدون شناسه واریز وجود دارد اما لازم است بدانید که برای دریافت استعلام قبض برق از هر روشی هم که استفاده کنید به شناسه قبض نیاز دارید. بنابراین یا باید به آخرین قبض کاغذی دسترسی داشته باشید یا با پیگیری از اداره برق این شناسه را دریافت کنید.