بانک کارآفرین با هدف کلید زدن اکوسیستم دیجیتال خود از core بانکی آفرین به داتین مهاجرت کرد. با این مهاجرت حالا قرار است تمام خدمات بانکی دیجیتال این بانک روی پلتفرم های‌بانک به مشتریان حقیقی و حقوقی بانک کارآفرین ارائه شود.

علی‌اصغر تقوی، معاون فناوری اطلاعات بانک کارآفرین، در نشست خبری ارائه گزارش مهاجرت core بانک به ذکر دلایل این تحولات در بانک کارآفرین پرداخته و در کنار آن پلتفرم های‌بانک و امکانات آن را معرفی کرد.

تقوی توضیح داد که مهاجرت از core آفرین به داتین در تمام حوزه‌ها و سرویس‌ها انجام شده و حالا بناست تمام خدمات بانکی در پلتفرم های‌بانک به مشتریان بانک کارآفرین ارائه شود: «خدمات و سرویس‌های مختلف ما اعم از منابع، مصارف، اعتبارات، کارت و سوییچ و… به ها‌ی‌بانک منتقل شده است. برای تجهیز های‌بانک و اتصال آن به سامانه‌های بانکی کشور ۱۲۱ سرویس از core شرکت داتین دریافت کرده‌ و آن‌ها را توسعه داده‌ایم.»

به گفته معاون فناوری اطلاعات بانک کارآفرین، مهاجرتی که این بانک با همکاری شرکت داتین انجام داده است کوتاه‌ترین مهاجرت در شبکه بانکی کشور بوده است:

این پروژه از بهمن ماه ۱۴۰۱ با انعقاد قراردادها آغاز شد و از خرداد ۱۴۰۲ کار عملیاتی آن شروع شد. مهر ماه امسال با ایجاد برخی تغییرات و بازنگری در تیم، پیشرفت پروژه شتاب گرفت و دی ماه اجرا و عملیاتی شد. یعنی تمام این انتقال در مدت ۱۰ ماه انجام گرفت که کوتاه‌ترین زمان مهاجرت در شبکه بانکی کشور است.»

علی‌اصغر تقوی، معاون فناوری اطلاعات بانک کارآفرین

تقوی توضیح می‌دهد که در فرایند این مهاجرت تمام سرویس‌ها یک‌باره از Core قبلی منتقل شده و تلاش بر این بوده است که سامانه‌های موازی و مغایرت‌ها از بین برود تا خللی در خدمت‌رسانی به مشتریان رخ ندهد. به گفته او، تمام این اتفاقات در مدت زمان مذکور انجام گرفت و در نهایت در روزهای ۲۱ و ۲۲ دی ماه این انتقال عملیاتی شد.

توسعه‌ناپذیری پلتفرم قبلی علت مهاجرت به پلفترم های‌بانک بود

او در خصوص دلیل مهاجرت از یک core بانکی به core بانکی داتین و انتقال سرویس‌ها به پلتفرم های‌بانک، که ارائه‌دهنده خدمات به اشخاص حقیقی و حقوقی است، این طور توضیح داد:

پلتفرم پیشین ما یعنی پلتفرم آفرین به دلیل قدیمی بودن تکنولوژی آن توسعه‌پذیر نبود. علاوه بر این، کشور تحت تحریم شرکت ارائه‌دهنده این پلتفرم قرار داشت و همین موضوع هم امکان توسعه پلتفرم آفرین را از ما سلب کرده بود. حتی منابع انسانی یعنی کسانی که بتوانند این تکنولوژی را توسعه بدهند هم در اختیار نداشتیم و به همین دلیل مجبور شدیم این جراحی بزرگ را انجام دهیم و این مهاجرت اتفاق افتاد.

علی‌اصغر تقوی، معاون فناوری اطلاعات بانک کارآفرین

حالا با این مهاجرت و ارائه خدمات بانک کارآفرین بر بستر های‌بانک «این پلتفرم نقطه آغاز نئوبانک بانک کارآفرین خواهد بود.» علی‌اصغر تقوی، در پاسخ به پرسش زومیت درباره این که آیا های‌بانک قرار است صرفا بستر ارائه‌دهنده خدمات دیجیتال بانک کارآفرین باشد یا بناست به‌عنوان یک نئوبانک در معنا و کارکرد دقیق آن باشد، گفت:

نقشه‌ راه توسعه محصول های‌بانک به این صورت است که ابتدا باید جایگزین پلتفرم‌های دیجیتال بانک کارآفرین، مثل همراه‌بانک و اینترنت‌بانک و… می‌شد. علاوه بر این، برخی خدمات مثل امکان افتتاح حساب غیرحضوری هم در این پلتفرم فراهم شده و به‌زودی پرداخت تسهیلات غیرحضوری را هم فراهم خواهیم کرد. در گام دوم، براساس دو مدلCorporate (اشخاص حقوقی) و Retail (اشخاص حقیقی) هدفمان این است که به مدل Bank as a service برسیم و محصول ارائه کنیم.

علی‌اصغر تقوی، معاون فناوری اطلاعات بانک کارآفرین

او در ادامه اضافه کرد: «نگاه ما به شعبه دیجیتال و تحول دیجیتال بانک کارآفرین در لایه خدمات مربوط به اشخاص حقیقی از های‌بانک شروع می‌شود اما در لایه خدمات مربوط به اشخاص حقوقی رویکردمان Bank as a service است و در این لایه های‌بانک یک ارائه‌دهنده خدمت خواهد بود و نه یک پلتفرم. فعلا در گام اول هستیم اما مسیر توسعه آن مشخص است.»