کارت ملی هوشمند از ابتدا با هدف ارائه خدمات مختلف در یک کارت طراحی شده بود و قرار بود قابلیت‌های متفاوتی داشته باشد اما این ایده در سال‌های اخیر اجرایی نشده بود. حالا اما سازمان ثبت احوال و بانک ملی با امضای یک تفاهم‌نامه همکاری مشترک نخستین گام برای اجرای طرح تجمیع کارت‌های خدماتی در کارت هوشمند ملی را برداشته‌اند.

به گزارش ایسنا، «تبادل اطلاعات برای عملیاتی شدن کارت هوشمند ملی به جای کارت بانکی و طراحی و تولید سلول‌های متناظر از جمله سرویس تطبیق اثر انگشت کارت ملی، بهره‌برداری بانک از سامانه استعلام الکترونیکی هویت انفرادی، استعلام نشانی افراد و سامانه پایگاه سببی و نسبی و تدوین و ارائه کسب‌وکار مبتنی بر احراز هویت غیر حضوری» از جمله مفادی به حساب می‌آید که در تفاهم‌نامه‌ همکاری سازمان ثبت احوال و بانک ملی ایران در نظر گرفته شده است.

با اجرایی شدن کامل این طرح کارت ملی افراد دیگر فقط یک مدرک هویتی و شناسایی نیست بلکه شهروندان می‌توانند از کارت هوشمند ملی خود به‌عنوان کارت بانکی نیز استفاده کنند. به این ترتیب، ایده دولت الکترونیک یک گام دیگر به پیش خواهد رفت.

ابوالفضل نجارزاده، مدیرعامل بانک ملی ایران، در توضیح همکاری میان این بانک و سازمان ثبت احوال گفت: «امیدواریم بتوانیم در توسعه محصولات اعتباری مناسب‌تر و شفاف‌تر قدم مثبتی را برداریم و با دسترسی به اطلاعات ارزشمندی که در سازمان ثبت احوال وجود دارد به گونه‌ای امکانات فراهم شود که مشتریان با سرعت بالاتر و شفافیت بیشتری اعتبارسنجی و رتبه‌بندی شوند و در نهایت خدمات بهتری ارائه شود.»

هاشم کارگر، رئیس سازمان ثبت احوال کشور نیز در خصوص تفاهم‌نامه همکاری مشترکی که میان این سازمان و بانک ملی ایران امضا شده است، چنین توضیح داد:

همچنین، کارگر از ایجاد «سامانه جامع هویتی در کشور» خبر داده و اعلام کرده که بانک ملی هم برای همکاری و پیشبرد این طرح ابراز آمادگی کرده است.

به گفته او، موضوع تجمیع کارت‌های خدماتی در کارت ملی هوشمند در برنامه هفتم توسعه نیز دیده شده است و بنابراین، بهره‌گیری از توانمندی‌های موجود در بانک در تولید مدارک هویتی در تفاهم‌نامه میان سازمان ثبت احوال و بانک ملی هم مدنظر قرار گرفته است.