در یک غول در انباری در ریدینگ، ماساچوست، با یک جفت ربات آشنا شدم که شبیه مدفوع های سبز حواس پرتی از آینده هستند. چشمان گرد و لبخند رضایت آنها با ال ای دی به تصویر کشیده شده است. آنها دارای حسگرهای کوچک کلاه مانند لیدار هستند که اشیاء و افراد اطراف را به صورت سه بعدی اسکن می کنند. ناگهان یکی از آنها آهنگ ملایمی می نوازد، دهانش شروع به درخشیدن می کند و چشمانش به شکل قلب در می آید. به من می گویند این یعنی ربات خوشحال است.

پروتئوس، همانطور که آمازون این دستگاه را می نامد، مانند سایر ربات های صنعتی نیست که عموماً به اندازه چهارپایه های واقعی بیانگر و از محیط اطراف خود آگاه هستند. می پرسم: «صبر کن، چرا یک روبات خوشحال می شود؟» سوفی لی، مهندس نرم افزار در آمازون، توضیح می دهد که توانایی ابراز خوشحالی می تواند به پروتئوس کمک کند تا به طور موثرتری با مردم کار کند.

پروتئوس سطل‌های پلاستیکی به اندازه چمدان پر از بسته‌ها را به کامیون‌هایی در اسکله بارگیری می‌برد که سرنشین هم دارد. این ربات به اندازه کافی باهوش است که می تواند افراد را از اشیاء بی جان تشخیص دهد و تصمیمات خود را در مورد نحوه حرکت در اطراف جعبه یا شخصی در مسیر خود بگیرد. اما گاهی باید به کسی بگوید که دست از سرش بردار یا گیر کرده اند که با نشان دادن رنگ های مختلف با دهانش این کار را انجام می دهد. لی اخیراً چشم‌های قلبی را اضافه کرده است تا به پروتئوس اجازه دهد هنگامی که یک کار را طبق برنامه‌ریزی انجام داده است، سیگنال دهد.

لی با اشاره به کارگرانی که در کنار ربات کار می‌کنند و بسته‌ها را از سطل‌ها به کامیون‌ها منتقل می‌کنند، می‌گوید: «امیدوارم پروتئوس مردم را خوشحال کند. و اگر نه، خوب، حداقل باید کاری را انجام دهد که از او انتظار دارند.»

نمی‌دانم که آیا برخی افراد واقعاً شادی ربات را کمی آزاردهنده می‌دانند. اما شاید نشان دادن چهره ای دوستانه نسبت به موج جدید اتوماسیونی که مراکز اجرای آمازون را فرا خواهد گرفت، ایده بدی نباشد.

ربات اسپارو آمازون می تواند محصولاتی را که قبلاً به دست انسان نیاز داشتند، انتخاب کند.

با حسن نیت از آمازون

پروتئوس بخشی از ارتش ربات‌های هوشمندتر است که در حال حاضر در مراکز اجرای بسیار خودکار آمازون در حال پرسه زدن هستند. برخی از این ماشین ها مانند پروتئوس در بین انسان ها کار خواهند کرد. و بسیاری از آنها وظایفی را بر عهده می گیرند که قبلا توسط انسان انجام شده است. روباتی به نام اسپارو که در نوامبر 2022 رونمایی شد، می‌تواند تک تک محصولات را از جعبه‌های ذخیره‌سازی انتخاب کرده و در سطل‌های پلاستیکی بزرگ‌تر قرار دهد – گامی به سوی مهارت انسان، جام مقدس رباتیک، و مانعی در اتوماسیون بسیاری از کارهای دستی. سال گذشته، آمازون همچنین روی استارت‌آپی سرمایه‌گذاری کرد که ربات‌های انسان‌نما را قادر به حمل جعبه می‌سازد.

آخرین ربات های آمازون می تواند منجر به تغییر تعادل بین اتوماسیون و افراد در سراسر شرکت و صنعت شود. هنگامی که آمازون برای اولین بار پس از خرید استارت آپ Kiva Systems و ربات های قفسه دار آن در سال 2012 تعداد زیادی ربات را راه اندازی کرد، این شرکت مراکز تکمیل و شبکه توزیع خود را دوباره طراحی کرد و سرعت تحویل را افزایش داد و حتی تجارت بیشتری را به خود جلب کرد. شرکت تجارت الکترونیک ممکن است اکنون در آستانه چنین تغییری باشد، زیرا روبات‌های جدید در حال حاضر شروع به تغییر مراکز و نحوه کار کارکنان خود کرده‌اند. برخی از مشاغل حذف خواهند شد در حالی که مشاغل جدید ظاهر می شوند – تا زمانی که تجارت به رشد خود ادامه دهد. و رقبا، مثل همیشه، مجبور به سازگاری یا نابودی خواهند شد.

با حسن نیت از آمازون

تحقق آینده

پروتئوس تنها روباتی نیست که در مرکز Reading تحت آزمایش قرار می‌گیرد، جایی که Amazon Robotics، آزمایشگاه و ریخته‌گری ربات‌های انبار این شرکت را در خود جای داده است. در همان نزدیکی، یک جوخه کوچک از ربات‌های متحرک آبی رنگ، که هر کدام به اندازه یک ماشین چمن‌زنی است، از نوعی رقص الگوریتمی عبور می‌کنند. من آنها را تماشا می کنم که یک به یک سوار ماشین های بزرگی می شوند که عملکرد چرخ ها و سایر عملکردهایشان را آزمایش می کنند. آنهایی که قابل استفاده تلقی می شوند سپس در یک راهرو به داخل جعبه های بسته بندی به مقصد مراکز انجام آمازون فرو می روند.

این بازدید نگاهی نادر به نحوه توسعه ربات های صنعتی آمازون را نشان می دهد. خاویر ون چاو از آمازون روابط عمومی به من ملحق می شود که با چشم قرمز از دفتر مرکزی شرکت در سیاتل وارد شد و بسیار مشتاق و به طرز چشمگیری کافئین دار است. همانطور که مهندسان رباتیک آمازون ماشین‌هایی را به نمایش می‌گذارند که مرزهای بین کارهایی که انسان‌ها و ماشین‌ها می‌توانند انجام دهند را به شدت افزایش می‌دهند، همراه من جریانی از حکایت‌ها را در مورد کارگرانی ارائه می‌دهد که عاشق همکاران ربات خود یا نقش‌های جدید مرتبط با ربات‌شان هستند.

ربات پروتئوس آمازون می تواند تشخیص دهد که فردی در مسیر خود قرار دارد و برای جلوگیری از برخورد اقدام کند.

با حسن نیت از آمازون

البته برخی از کارکنان مراکز انجام آمازون، حکایات خود را در مورد اینکه این شرکت به نام کارآمدی آنها را به شدت تحت فشار قرار می دهد، به اشتراک گذاشته اند، حتی اگر شرکت رفاه کارکنان را به عنوان یک نگرانی اصلی حفظ کند. در ماه ژانویه، تنظیم‌کننده‌های ایالات متحده به دلیل ایمنی ضعیف در محل کار، شرکت را فراخواندند و در چندین ایالت ایالات متحده و بریتانیا با اعتصاب و اعتصاب مواجه شد. اسناد فاش شده به دست آمده توسط Vox نشان می‌دهد که آمازون انتظار دارد یافتن افراد کافی برای استخدام در ایالات متحده به عنوان کارگران انبار سخت‌تر باشد، تا حدی به دلیل جابجایی بالای کارکنان. پذیرش سریع روباتیک می تواند به شرکت کمک کند تا برخی از چالش های ناشی از نیروی کار انسانی را کاهش دهد.

اما برای جایگزینی نیروی انسانی، این روبات ها باید ساخته شوند. و بسیاری از این کار توسط انسان انجام می شود. در خط تولید نزدیک، کارگران آمازون مشغول مونتاژ ربات‌ها، بلند کردن قطعات بزرگ فولاد با استفاده از بازوهای مکانیکی و نصب لوازم الکترونیکی، حسگرها و موتورها هستند.

از زمانی که آمازون شروع به افزایش استفاده از ربات ها کرد، مشاغل ساخت و نگهداری ربات ها در آمازون چند برابر شده است. این شرکت همچنین در سال 2021 یک مرکز تولیدی جدید برای ساخت ربات در Westborough، ماساچوست افتتاح کرد. اما افزودن کارگران و مهندسان تولید به این معنی است که سایر مشاغل در آمازون در حال تغییر یا ناپدید شدن کامل هستند.

تکامل مصنوعی

اولین ربات‌های آمازون، پس از خرید کیوا، حیوانات نارنجی کم‌تنه – اجداد کرومانیونی پروتئوس – بودند که کورکورانه مسیرهای از پیش برنامه‌ریزی‌شده را در مناطق بسته بزرگ دنبال می‌کردند. روبات‌ها با مکعب‌های پر از محصولات مختلف زیر قفسه‌ها غلتیدند و آن‌ها را به جمع‌کننده‌ها در لبه منطقه اتوماسیون بردند. مردم محصولات را برای جمع آوری سفارشات مشتری می گیرند و آنها را در سطل هایی قرار می دهند که برای بسته بندی و ارسال فرستاده می شوند.

این سیستم بازیابی خودکار به آمازون اجازه می دهد تا کالاهای بیشتری را در همان فضا ذخیره کند و آنها را سریعتر به مشتریان منتقل کند، و به شرکت کمک می کند تا از نظر مشتریان، سرمایه گذاران و رقبا به صدر تجارت الکترونیک صعود کند. بین سال‌های 2010 تا 2020، فروش آمازون 10 برابر شده و از 34 میلیارد دلار به 386 میلیارد دلار رسیده است و نیروی کار روبات‌های آن نیز افزایش یافته است. بین سال‌های 2013 تا 2023، تعداد ربات‌های ساخت آمازون از 10000 به 750000 افزایش یافته است.

امروزه، سه چهارم محصولات آمازون – هر کالای ممکنی که ممکن است به آن نیاز داشته باشید، و بسیاری از آنها احتمالاً نیازی ندارید – در مقطعی توسط یکی از ربات‌های این شرکت مدیریت می‌شوند. 750000 ربات متحرک در بیش از 300 مرکز اجرای آمازون در سرتاسر جهان می‌توانند منشأ خود را به اولین ماشین‌های کیوا ردیابی کنند. علاوه بر این، آمازون بیش از 1.3 میلیون کارگر را در این مکان ها استخدام کرده است. ون چاو آمازون از بیان اینکه چگونه انتظار دارد تعداد ربات‌هایی که از آن استفاده می‌کند در سال‌های آینده افزایش یابد، خودداری کرد، اما گفت که “به سرعت به رشد خود ادامه خواهد داد.”