کسب‌وکار خدمات ابری آمازون موسوم به AWS در رویداد re:Invent از چت‌بات هوش مصنوعی جدیدی شبیه ChatGPT پرده برداشت. این چت‌بات با نام «آمازون Q» برای سازمان‌ها ساخته شده و می‌تواند به سؤالاتی درباره شرکت‌ها پاسخ بدهد.

به‌گزارش ورج، «آدام سلیپسکی»، مدیرعامل AWS در رویداد re:Invent اعلام کرد که آمازون Q شبیه یک دستیار هوش مصنوعی کار می‌کند که کاربران می‌توانند سؤالات خود را درباره یک شرکت از آن بپرسند. برای مثال، کارمندان یک شرکت می‌توانند از این چت‌بات بپرسند که جدیدترین دستورالعمل‌های سازمان درباره استفاده از لوگوی شرکت چیست. Q در واقع می‌تواند به جای کاربر میان اسناد مختلف شرکت بگردد و سریع‌تر پاسخ او را پیدا کند.

معرفی چت‌بات هوش مصنوعی آمازون Q

کاربران می‌توانند از طریق AWS Management Console یا سرویس‌های اختصاصی هر شرکت یا اسلک و دیگر اپ‌های شخص ثالث به Amazon Q دسترسی پیدا کنند. سلیپسکی می‌گوید سؤالاتی که کاربران از آمازون Q می‌پرسند، برای آموزش هیچ‌یک از مدل‌های مبنایی این شرکت استفاده نخواهد شد.

چت‌بات هوش مصنوعی آمازون Q همچنین می‌تواند با همه مدل‌های موجود در سرویس Amazon Bedrock نظیر Llama 2 و Claude 2 کار کند. این شرکت مدعی است خود سازمان‌ها می‌توانند تصمیم بگیرند که کدام مدل برای کاربرد آن‌ها مناسب‌تر است.

AWS می‌گوید دستیار Q با داده‌های مربوط به 17 سال دانش به‌دست‌آمده توسط بخش خدمات ابری آمازون آموزش داده شده و می‌توانید درباره AWS هم از آن سؤال کنید. این چت‌بات در واقع می‌تواند بهترین خدمات AWS موجود برای یک پروژه را هم به شما پیشنهاد کند.

آمازون Q در حال حاضر تنها برای کاربران سرویس Amazon Connect در دسترس است. اما در آینده برای کاربران سایر سرویس‌ها ازجمله Amazon Supply Chain و Amazon QuickSight هم در دسترس قرار خواهد گرفت. گفته شده که این چت‌بات هوش مصنوعی در هر سرویس ظاهراً اندکی با دیگری تفاوت خواهد داشت.

هزینه استفاده از چت‌بات Amazon Q از ماهانه 40 دلار شروع می‌شود.