همزمان با مراسم مایکروسافت و رونمایی از لپ‌تاپ های جدید هوش مصنوعی، اینتل با ادعاهای تازه‌ای وارد میدان شده و می‌گوید تراشه‌های سری Lunar Lake که قرار است در سه ماهه‌ی سوم سال ۲۰۲۴ عرضه شوند، ۱٫۴ برابر پردازش هوش مصنوعی سریع‌تری نسبت به تراشه‌ی اسنپدراگون ایکس الیت کوالکام ارائه می‌دهند.

تیم آبی ادعا می‌کند که پردازنده اینتل سری لونار لیک به طور قابل توجهی در زمینه‌ی عمر باتری و بهره‌وری پیشرفت داشته‌اند و کم‌مصرف‌ترین پردازنده‌های مبتنی‌بر معماری x86 ساخته‌شده توسط اینتل تا به امروز هستند.

به گفته‌ی اینتل، مصرف انرژی تراشه‌های سری لونار لیک ۲۰ درصد کمتر از تراشه‌های جدید کوالکام و ۳۰ درصد کمتر از پردازنده AMD مدل Ryzen 7 7840U است. اینتل می‌خواهد جزئیات بیشتر در مورد پردازنده‌های جدیدش را هفته‌ی آینده در رویداد Intel Tech Tour قبل از نمایشگاه Computex 2024 در اختیار خبرنگاران قرار دهد.

اینتل می‌گوید با به‌روزرسانی تمام اجزای محاسباتی سری لونار لیک، عملکرد کلی آن را بهبود بخشیده است. این به‌روزرسانی‌ها شامل هسته‌های سریع‌تر در واحد CPU و واحد پردازش عصبی (NPU)، یک LPI بازطراحی‌شده و واحد گرافیکی مجتمع جدید با معماری Xe2 می‌شود.

به گزارش تامز هاردور، با وجود تمرکز ویژه روی هوش مصنوعی، اینتل گیمرها را فراموش نکرده است. معماری گرافیک مجتمع Xe2 برای اولین بار با سری لونار لیک معرفی می‌شود و ظاهرا ۱٫۵ برابر عملکرد بهتری نسبت‌به تراشه‌های لپ‌تاپی نسل فعلی میتیور لیک ارائه می‌دهد.

یکی از مدیران ارشد اینتل می‌گوید پردازنده‌های لونار لیک که در فصل سوم ۲۰۲۴ از راه می‌رسند، قدرت ۴۵ تاپس ازطریق NPU دارند و قدرت ۶۰ تاپس از واحد گرافیکی استخراج می‌کنند. واحد کم‌مصرف موجود در پردازنده‌های لونار لیک تا دو برابر قوی‌تر از نسل قبل خواهد بود.