مصرف کنندگان عمومی کوالکام را به خاطر عملکرد مطلوب تراشه هایش در دنیای گوشی های هوشمند به یاد می آورند. تراشه هایی که اکثر پرچمداران به آن مجهز هستند و نقش مهمی در عملکرد گرافیکی و پردازش بازی های مختلف دارند. با این حال، مسیر کوالکام به گوشی ها محدود نمی شود و آنها دو تراشه Snapdragon X Elite و X Plus را معرفی کردند. تراشه هایی که برای لپ تاپ ها طراحی شده اند و باید رقبای خود را در سری M اپل به چالش بکشند. همچنین این تراشه ها مجهز به هسته های Orion هستند و بر اساس معماری ARM طراحی شده اند تا عملکرد و قدرت دستگاه های ویندوزی را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.

این دو پردازنده احتمالاً پیشرفت های بزرگی را در زمینه هوش مصنوعی مولد به همراه خواهند داشت. زیرا کوالکام سریع ترین پردازنده را در تراشه های خود قرار داده است و هر کدام از آنها قدرت 45 TOPS (تریلیون عملیات در ثانیه) را پشتیبانی می کنند. این در حالی است که پردازنده های Meteor Lake اینتل و سری هاوک پوینت AMD به ترتیب 10 و 16 TOPS دارند. همچنین بر اساس برخی شایعات، تراشه های سری اسنپدراگون X در نسخه آینده ویندوز 11 برخی از قابلیت های هوش مصنوعی را پیاده سازی خواهند کرد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، کوالکام سه تراشه از سری پردازنده های X1 Elite و دو تراشه از سری دیگر X1 Plus را در اختیار سازندگان قرار می دهد که عبارتند از:

  • X1 Elite (X1E-84-100)
  • X1 Elite (X1E-80-100)
  • X1 Elite (X1E-78-100)
  • X1 Plus (X1P-64-100)
  • X1 Plus (X1P-42-100)

مشخصات Snapdragon X Elite و X Plus

در جدول زیر مروری بر مشخصات این دو تراشه داریم:

اسنپدراگون ایکس الیت اسنپدراگون ایکس پلاس
پردازنده 12 هسته Orion با فرکانس 3.8 گیگاهرتز 10 هسته Orion با فرکانس 3.4 گیگاهرتز
پردازنده گرافیکی آدرنو، 4.6 ترافلاپس آدرنو، 3.8 ترافلاپس
واحد پردازش عصبی (NPU) Qualcomm Hexagon با قدرت 45 TOPS (معمولی) و حداکثر 75 TOPS Qualcomm Hexagon با قدرت 45 TOPS
مودم اسنپدراگون X65 5G اسنپدراگون X65 5G
دوربین – تک 64 مگاپیکسلی
– دو دوربین 32 مگاپیکسلی
فیلمبرداری 4K و پشتیبانی از HDR
– تک 64 مگاپیکسلی
– دو دوربین 32 مگاپیکسلی
فیلمبرداری 4K و پشتیبانی از HDR
رم LPDDR5X-8448 LPDDR5X-8448
اتصالات Wi-Fi 6، 6E و 7، بلوتوث 5.4 و Qualcomm FastConnect 7800 Wi-Fi 6، 6E و 7، بلوتوث 5.4 و Qualcomm FastConnect 7800
لیتوگرافی TSMC 4 نانومتری TSMC 4 نانومتری

این دو پردازنده اولین تراشه هایی هستند که از هسته های جدید Orion کوالکام استفاده می کنند. هسته‌ها توسط نویا، استارت‌آپ خریداری شده توسط کوالکام (در سال 2021) ساخته شده‌اند و انتظار می‌رود عملکرد پردازشی مناسبی ارائه دهند.

Snapdragon X Elite به 12 هسته Orion با فرکانس 3.8 گیگاهرتز مجهز شده است. هسته ها در 3 خوشه 4 هسته ای تعبیه شده اند و در یک پردازنده تک یا دو هسته ای با فرکانس 4.3 گیگاهرتز کار می کنند. از سوی دیگر، اسنپدراگون ایکس پلاس از 10 هسته 3.4 گیگاهرتزی بهره می برد. مشخصات X Elite به پشتیبانی از وضوح 4K و فرکانس 120 هرتز اشاره می کند و می تواند به طور همزمان محتوای با کیفیت 4K را در سه مانیتور نمایش دهد.

در ساخت هر دو پردازنده، کوالکام از پردازنده گرافیکی Adreno استفاده کرده است که تا 4.6 ترافلاپس (استاندارد اندازه گیری عملکرد گرافیکی) را پشتیبانی می کند. علاوه بر این، ماژول پردازش عصبی هر دو تراشه داده ها را با قدرت 45 TOPS پردازش می کند که می تواند حداکثر تا 75 TOPS برای X Elite افزایش یابد. در نتیجه، چنین پتانسیلی به تراشه ها اجازه می دهد تا محاسبات هوش مصنوعی را به ترتیب 2 برابر سریعتر از M3 Pro و 8 برابر سریعتر از Intel Ultra 7 پردازش کنند.

اگرچه کوالکام هنوز اعداد دقیقی از قدرت طراحی حرارتی تراشه ها ارائه نکرده است، اما به گفته این شرکت، پردازنده ها می توانند قدرت خود را بسته به قدرت دستگاه تنظیم کنند. علاوه بر این قسمت دیگری به نام Micro NPU در این تراشه ها تعبیه شده است که اطلاعات حسگرها (مانند دوربین یا میکروفون) را تجزیه و تحلیل و پردازش می کند و به دستگاه کمک می کند تا محیط و کاربر را بهتر بشناسد و عملکرد بهتری ارائه دهد.

اجرای احتمالی X Elite و X Plus

از آنجایی که لپ تاپ های مجهز به این تراشه ها در اواسط سال جاری در بازارهای جهانی عرضه می شوند، هنوز اطلاعات دقیقی از عملکرد این دو پردازنده در لپ تاپ ها در دسترس نیست. با این حال، در بنچمارک‌هایی که کوالکام در مورد تراشه‌های جدید خود به اشتراک گذاشت، آن‌ها عملکرد چند رشته‌ای خود را در Geekbench بررسی کردند که گزارش داد X Elite و X Plus به ترتیب 28 و 10 درصد بهتر از M3 MacBook Pro هستند. یکی از دلایل شکست M3 را می توان در 8 هسته آن جستجو کرد، در حالی که X Elite و X Plus هر کدام به 10 و 12 هسته مجهز هستند و به همین دلیل سرعت اجرای برنامه و عملکرد پردازشی بالاتری دارند. علاوه بر این، بسیاری از تست‌های کوالکام ادعا می‌کنند که اسنپدراگون X Elite و X Plus سریع‌تر از Core Ultra 7 و Ryzen 9 7940HS هستند و حداکثر عملکرد را با قدرت کمتر ارائه می‌دهند.

علاوه بر موارد فوق، انتظار داریم که شاهد اجرای برنامه های کاربردی بیشتری با این تراشه ها باشیم. زیرا تراشه های قبلی کوالکام (Snapdragon 8cx) برای ویندوز با مشکلاتی در اجرای بسیاری از بازی ها، آنتی ویروس ها و سایر برنامه ها مواجه بودند. با این حال ظاهرا این مشکل در پردازنده های جدید تا حدودی برطرف شده است و شاهد عملکرد و سازگاری بالاتری نسبت به پلتفرم محبوب مایکروسافت خواهیم بود.

لپ تاپ های احتمالی مجهز به سری اسنپدراگون X

اگرچه هنوز هیچ لپ‌تاپی با پردازنده‌های سری اسنپدراگون X به‌طور رسمی وارد بازار نشده است، اما کوالکام سال گذشته طی رویدادی اعلام کرد که در حال همکاری با برندهای بزرگی مانند ایسر، ایسوس، لنوو، اچ‌پی، مایکروسافت سرفیس، سامسونگ و شیائومی برای ساخت دستگاه‌های مجهز به با این پردازنده تراشه ها همکاری خواهند کرد. تاکنون برخی شایعات از وجود این تراشه ها در نسخه های معمولی سرفیس 10 پرو و ​​سرفیس لپ تاپ 6 خبر داده اند و گزارش های دیگر نیز حاکی از آن است که گلکسی بوک 4 اج، تینک پد T14s و یوگا اسلیم 7 به موارد ذکر شده مجهز خواهند شد. پردازنده ها

قیمت و زمان تحویل

همانطور که گفتیم اولین لپ تاپ های مجهز به این سری در ماه های آینده از راه می رسند. در حالی که هنوز از قیمت دستگاه ها و ارزش آنها اطلاعی نداریم، با توجه به طراحی و قدرت X Elite، احتمالاً قیمتی معادل 1000 دلار یا بیشتر را برای لپ تاپ های مجهز به این تراشه خواهیم دید.