Windows System Restore یک ابزار بازیابی عالی است که می توانید در صورت خرابی داده ها یا عدم نصب برنامه از آن استفاده کنید. می توانید به نقطه ای برگردید که رایانه شما بدون نقص کار می کرد. اما بسیاری از کاربران با خطای «System Restore Did Not Complete Successfully» مواجه می‌شوند و نمی‌توانند نقطه بازیابی را با موفقیت اعمال کنند.

رفع خطای «Windows System Restore» در ویندوز

از جمله دلایل این خطای اتمام نشدن بازیابی سیستم یک نقطه بازیابی خراب، سرویس های خراب، یک برنامه ضد ویروس بیش از حد محافظت کننده، یا خطاهای هارد دیسک. می توانید این هشت روش را برای رفع خطای مزاحم System Restore در ویندوز امتحان کنید.

بازیابی سیستم را به طور کامل ببندید و راه اندازی مجدد کنید

اگر برنامه بازیابی سیستم با مشکلی مواجه شود یا ثابت شود، نمی‌تواند بازیابی را اجرا کند. بنابراین، باید ابزار را ببندید و مجدداً راه اندازی کنید و سپس فرآیند بازیابی را دوباره امتحان کنید. در اینجا نحوه انجام آن آمده است:

مرحله 1: میانبر صفحه کلید Ctrl + Shift + Esc را فشار دهید تا Task Manager راه اندازی شود. روی نوار جستجو کلیک کنید، rstrui را تایپ کنید و Enter را فشار دهید.

مرحله 2: روی فرآیند System Restore کلیک راست کرده و روی گزینه End Task کلیک کنید.

مرحله 3: پنجره Task Manager را ببندید.

مرحله 4: کلید Windows را فشار دهید تا منوی Start باز شود، rstrui را در نوار جستجو تایپ کنید و روی گزینه open از نتایج جستجو کلیک کنید.

مرحله 5: سعی کنید یک نقطه بازیابی سیستم را اعمال کنید و بررسی کنید که آیا با خطا مواجه شده است.

TWEAK VOLUME SHADOW COPY SERVICE

سرویس Volume Shadow Copy به بازیابی سیستم در ایجاد و اعمال تصاویر کمک می کند. اگر این سرویس دچار مشکل شود یا در صورت لزوم اجرا نشود، با مشکل بازیابی سیستم در رایانه شخصی خود مواجه خواهید شد. برای پیکربندی این سرویس مراحل زیر را تکرار کنید:

مرحله 1: کلید Windows را فشار دهید تا منوی Start باز شود، Services را در نوار جستجو تایپ کنید و Enter را فشار دهید.

مرحله 2: از پنجره Services، سرویس Volume Shadow Copy را در لیست پیدا کنید. روی آن کلیک راست کرده و گزینه Restart را انتخاب کنید.

مرحله 3: اگر سرویس Volume Shadow Copy در حالت غیرفعال است، باید آن را برای اجرای خودکار پیکربندی کنید. روی سرویس دوبار کلیک کنید تا properties آن باز شود. به قسمت Startup type رفته و از لیست گزینه Automatic را انتخاب کنید.

مرحله 4: روی دکمه Apply کلیک کنید. روی دکمه Start کلیک کنید.

مرحله 5: در آخر بر روی دکمه OK کلیک کنید. ابزار Services را ببندید.

تلاش برای بازیابی سیستم با استفاده از یک نقطه بازیابی دیگر

نقطه بازیابی که می‌خواهید در سیستم خود اعمال کنید ممکن است خراب باشد. بنابراین، اگر در لیست موجود است، می‌توانید به نقطه بازیابی دیگری برگردید. بسته به تاریخ ایجاد آن، ممکن است برخی از برنامه‌ها و به‌روزرسانی‌های نصب‌شده بیشتری را از دست بدهید که باید بعداً دوباره نصب کنید.

کلید Windows را فشار دهید تا منوی Start باز شود، rstrui را در نوار جستجو تایپ کنید و روی گزینه open از نتایج جستجو کلیک کنید.

نقطه بازیابی متفاوتی را از لیست انتخاب کنید و دستورالعمل های روی صفحه را دنبال کنید تا نقطه بازیابی را در رایانه شخصی خود اعمال کنید.

به طور موقت WINDOWS DEFENDER را غیرفعال کنید

یک برنامه آنتی ویروس بیش از حد محافظ نیز می تواند روند بازیابی سیستم را مختل کند. برای رد این احتمال، می توانید به طور موقت برنامه آنتی ویروس را غیرفعال کنید و فرآیند بازیابی سیستم را دوباره امتحان کنید. در اینجا نحوه غیرفعال کردن Windows Defender آورده شده است:

مرحله 1: کلید Windows را فشار دهید، ویروس و حفاظت از تهدید را تایپ کنید و Enter را فشار دهید.

مرحله 2: به پایین اسکرول کنید و روی گزینه Manage settings که در زیر تنظیمات «Virus & threat protection» فهرست شده است کلیک کنید.

مرحله 3: روی ضامن زیر محافظ Real-time کلیک کنید.

مرحله 4: پنجره User Account Control باز می شود. برای غیرفعال کردن Windows Defender روی دکمه Yes کلیک کنید.

اگر از یک برنامه آنتی ویروس شخص ثالث استفاده می کنید، به قسمت نمادهای سینی سیستم در گوشه سمت راست پایین نوار وظیفه بروید و آن را تا راه اندازی مجدد بعدی غیرفعال کنید.

از SYSTEM RESTORE در CLEAN BOOT MODE استفاده کنید

بازیابی سیستم می تواند با فرآیندهای پس زمینه برنامه های شخص ثالث تضاد داشته باشد. بنابراین، می‌توانید از حالت بوت پاک تنها با سرویس‌های ضروری مایکروسافت که در پس‌زمینه اجرا می‌شوند (از جمله سرویس Volume Shadow Copy) برای اعمال نقطه بازیابی استفاده کنید. در اینجا نحوه انجام آن آمده است:

مرحله 1: کلید Windows را فشار دهید تا منوی Start باز شود، msconfig را در نوار جستجو تایپ کنید و Enter را فشار دهید.

مرحله ۲: وقتی پنجره System Configuration باز شد، روی تب Services کلیک کنید.

مرحله 3: کادر “Hide all Microsoft services” را انتخاب کنید. بر روی دکمه Disable all کلیک کنید تا تمام خدمات شخص ثالث غیرفعال شود.

مرحله 4: روی دکمه Apply کلیک کنید. سپس بر روی دکمه OK کلیک کنید.

مرحله 5: در نهایت بر روی دکمه Restart کلیک کنید.

مرحله 6: صبر کنید تا کامپیوتر شما روی دسکتاپ بوت شود. وارد شوید و ابزار System Restore را اجرا کنید. یک نقطه بازیابی را انتخاب کنید و بررسی کنید که آیا می توانید آن را با موفقیت اعمال کنید.

یک بررسی اسکن دیسک را اجرا کنید

اگر هنوز نمی توانید نقطه بازیابی سیستم را اعمال کنید، باید از ابزار Check Disk برای اسکن فایل های خراب و بخش های بد استفاده کنید. سپس برنامه سعی خواهد کرد این مشکلات را برای شما برطرف کند. در اینجا نحوه انجام آن آمده است:

مرحله 1: میانبر صفحه کلید Windows + E را برای راه اندازی File Explorer فشار دهید.

مرحله 2: درایو  C را انتخاب کرده و روی آن کلیک راست کنید. بر روی گزینه Properties کلیک کنید.

مرحله 3: به تب Tools بروید. بر روی دکمه Check کلیک کنید.

مرحله 4: روی گزینه Scan drive کلیک کنید.

مرحله 5: تکمیل اسکن مدتی طول می کشد. سپس پنجره Properties را ببندید.

به روز رسانی های اخیر را حذف نصب کنید

به‌روزرسانی‌های باگی ویندوز می‌توانند برخی از ویژگی‌های رایانه شخصی شما را خراب کنند. اگر پس از نصب به‌روزرسانی اخیر ویندوز با مشکل بازیابی سیستم مواجه شدید، باید به‌روزرسانی را برگردانید. در اینجا چگونه است:

مرحله 1: کلید Windows را فشار دهید تا منوی Start باز شود، Uninstall Updates را در نوار جستجو تایپ کنید و Enter را فشار دهید.

مرحله 2: آخرین به روز رسانی نصب شده را در لیست پیدا کنید. وقتی یکی را پیدا کردید، روی دکمه Uninstall کلیک کنید.

مرحله 3: با کلیک بر روی دکمه Uninstall تصمیم خود را برای حذف به‌روزرسانی تأیید کنید.

ممکن است لازم باشد رایانه شخصی خود را مجدداً راه اندازی کنید تا بروزرسانی را حذف کنید.

place upgrade

آخرین راه حل این است که place upgrade انجام دهید. در مقایسه با System Reset گزینه بسیار بهتری است زیرا فقط فایل های سیستم عامل ویندوز را جایگزین می کند و در عین حال فایل های شخصی، نرم افزارها و برنامه های نصب شده و تنظیمات را دست نخورده نگه می دارد. با این حال، تنها در صورتی می‌توانید یک ارتقاء در محل انجام دهید که نسخه Home یا Pro Windows 10 یا Windows 11 داشته باشید. در اینجا نحوه انجام آن آمده است:

مرحله 1: فایل ISO ویندوز را روی سیستم خود دانلود کنید. در این مورد، ما ISO ویندوز 11 را بررسی می کنیم.

مرحله 2: روی فایل دوبار کلیک کنید تا آن را Mount کنید. سپس بر روی فایل setup.exe دوبار کلیک کنید تا نصب کننده ویندوز اجرا شود.

مرحله 3: پنجره User Account Control باز می شود. بر روی دکمه Yes کلیک کنید.

مرحله 4: روی گزینه  Change how Setup downloads updates کلیک کنید.

مرحله 5: گزینه « Not right now » را انتخاب کرده و روی Next کلیک کنید.

مرحله 6: صفحه توافقنامه مجوز کاربر نهایی ظاهر می شود. روی دکمه Accept کلیک کنید.

مرحله 7: روی گزینه Change what to keep کلیک کنید.

مرحله 8: گزینه Keep personal files and apps را انتخاب کرده و روی Next کلیک کنید.

مرحله 9: روی دکمه Install کلیک کنید.

مرحله 10: دستورالعمل های روی صفحه را برای انجام ارتقاء در محل دنبال کنید. منتظر بمانید تا کامپیوتر ویندوزی شما روی دسکتاپ بوت شود.

سخن پایانی

هنگامی که خطای «بازیابی سیستم با موفقیت کامل نشد» رایانه شخصی خود را به طور ناگهانی تنظیم مجدد نکنید. ابتدا، یک نقطه بازیابی متفاوت را امتحان کنید، خدمات آن را تغییر دهید و از یک بوت تمیز برای انجام بازیابی سیستم استفاده کنید. پس از آن، درایوهای دیسک خود را برای خطاها اسکن کنید، به‌روزرسانی‌های ویندوز را حذف کنید و به عنوان آخرین راه‌حل، یک ارتقا در محل انجام دهید.

 

 

 

 

به این پست امتیاز بدید