مدیرعامل همکاران سیستم اعلام کرد ۳۵۰ میلیارد تومان در بخش دیتاسنتر و تجهیزات روی پروژه ابرآمد سرمایه‌گذاری شده است. او تأکید کرد که زمین بازی همکاران سیستم تغییر کرده است و حالا آن‌ها وارد پروژه‌های بزرگ شده‌اند.

«محمد عزیزاللهی»، مدیرعامل همکاران سیستم، در نمایشگاه باهم ۱۴۰۲ با اشاره به رشد صددرصدی درآمد در شش ماه اول امسال نسبت به ۱۴۰۱ گفت: «امروز همکاران سیستم ۲۰۰۰ نفر سرمایه انسانی دارد و به بیش از ۱۰۷ هزار مشتری خدمت می‌دهد. ما یک جامعه بسیار بزرگ و قابل‌اتکا از بخش‌های کوچک و بزرگ در دسته‌بندی‌های مختلف داریم و برمبنای این تعداد مشتریان می‌توانیم نیازهای جدید را نیز شناسایی کنیم.»

به گفته او، همکاران سیستم مشتریان متنوعی دارد: ۸۹ درصد مشتریان در صنعت پتروشیمی، ۵۸ درصد در صنعت خودرو، ۷۵ درصد سیمان، ۵۰ درصد در صنایع غذایی و ۵۸ درصد در صنعت داروسازی. عزیزاللهی افزود: «همکاران سیستم زمین بازی را عوض کرده و وارد پروژه های بزرگ‌تری شده است. ضمن اینکه بیش از یک دهه از راهکاران می‌گذرد و قابلیت پاسخگویی بهتر به مشتریان فراهم شده است.»

او ادامه داد: «با نگاهی به مجموعه محصولات همکاران سیستم می‌توان دید که طیف متنوعی از محصولات را طراحی کرده‌ایم. راهکاران بخش عمومی اختصاصی برای همکاری‌های دولتی طراحی شده است. ما همچنین خدمات ابری عرضه کردیم که بخش متوسط بازار نیز به آن جذب شده است. ابرآمد نیز از سرمایه‌گذاری جدید ما بوده. سپیدار هم رشد خوبی را تجربه کرده است و برای کسب‌وکارهای کوچک نیز کاربرد دارد. درواقع می‌توان گفت که محصولات ما درحال تکمیل است.»

او درباره ابرآمد توضیح داد: «ابرآمد شرکتی است که به‌صورت جدی در آن سرمایه‌گذاری کردیم. ۳۵۰ میلیارد در آن سرمایه‌گذاری شده که برای دیتاسنتر و تجهیزات بوده است. این شرکت بیش از سه هزار مشتری دارد و ۴۰۰ مشتری ما از زیرساخت مجازی ایران سرویس می‌گیرند. دیتاسنتر ما با شصت رک درحال‌تدوین نهایی شده است که با استانداردهای بالای امنیتی طراحی شده‌اند. همچنین برای اینکه بتوانیم یک راه‌حل قابل اعتماد با فناوری به‌روز داشته باشیم، به‌زودی دیتاسنتر دوم را نیز طراحی کرده و به بازار می‌دهیم.»

به باور مدیرعامل همکاران سیستم، یکی از استراتژی‌های این مجموعه پروداکت لیدرشیپ (رهبری محصولات در بازار) است. این مجموعه برای بهترین‌بودن درحال عرضه محصولات متنوعی مانند مدیریت ارتباطات سازمانی است.

او اشاره کرد که یکی از رویکردهای این شرکت برای توسعه پایدار، سرمایه‌گذاری روی محصول است: «در روش لیدر شیپ محصول، به‌دنبال این هستیم با شناسایی هر محصول، آن را متناسب با بازار عرضه کنیم و سپس سهم قالب بازار را در اختیار بگیریم. تمام محصولات ما مبتنی بر خدمات ابری خواهند بود و محصولات جدید مبتنی بر اینداستری ۴ است و حتماً هوش مصنوعی در محصولات آینده به‌عنوان عنصر کلیدی نقش خواهد داشت.»

مدیرعامل همکاران سیستم همچنین توضیح داد: «حوزه مدیریت کارخانه را نیز صنعت به صنعت کامل می‌کنیم و با دادن MRP، زنجیره خدمات ما در این حوزه تکمیل شده است. ماژول کارخانه ما یک قدرت خوب را در اختیار همکاران سیستم قرار می‌دهد که باسرعت و جدی‌تر ارزش افزوده‌ای به این کارها دهیم و ضعف در صنایع را اصلاح کنیم.»

عزیزاللهی ادامه داد: «زنجیره تأمین به محصولات جدید ما اضافه شده است و در سوییت کارخانه ما فعالیت دارد. شرکت‌ها برای تأمین مواد سفارش‌گذاری سیستمی می‌کنند که باید ریز به ریز آن را بدانند و این محصول می‌تواند به آن‌ها کمک کند. همچنین اینترنت اشیا و ماشین‌آلات کارخانه را تبدیل به یک خط دیجیتال می‌کند و ماشین‌آلات اطلاعات خود را ERP کرده و سپس اطلاعات پردازش می‌شوند.»

مدیرعامل همکاران سیستم پیرامون ارائه خدمات به شرکت‌های خارج از ایران نیز توضیح داد: «همکاران سیستم یک برند ملی است و چندین‌بار تلاش کرده‌ایم که در خارج از ایران نیست فعالیت کنیم، اما محدودیت‌هایی وجود دارد که تعامل اقتصادی درست پیش نمی‌رود. تا این وضعیت درست و تسهیل نشود، ورود به بازار بین‌المللی کار ساده‌ای نخواهد بود. با‌این‌حال، طراحی ما به‌گونه‌ای است که بتوانیم در بازار خارج از ایران نیز فعالیت کنیم.»

او همچنین اشاره کرد که در کشورهای مختلف منطقه مشتری دارند اما آن‌ها مشتریانی هستند که محصول را در اینجا خریداری کرده‌اند و حالا در خارج از کشور از آن استفاده می‌کنند: «لازمه فرصت‌های همکاری با شرکت‌های خارجی نیز تأسیس دفتر در خارج است که هنوز فراهم نشده.»

به گفته عزیزاللهی، مهم‌ترین برنامه این شرکت در سال‌های آینده حوزه هوش مصنوعی خواهد بود: «در این زمینه یک تیم اصلی تشکیل دادیم.» او در پاسخ به این پرسش که آیا این شرکت قصد سرمایه‌گذاری روی مجموعه‌ها و استارتاپ‌ها را دارد یا خیر؟ گفت: «بازار را رصد می‌کنیم و اگر پتانسیل وجود داشته باشد، هم حمایت و هم استقبال می‌کنیم و سرمایه‌گذاری خواهیم کرد. ولی درحال‌حاضر، علی‌رغم میل باطنی خود، فعلاً در خود مجموعه تیم‌ها را تشکیل داده‌ایم، چرا که کمتر تیمی را مناسب سرمایه‌گذاری یافتیم. چندین مورد را درنظر گرفتیم، ولی هنوز به نتیجه‌ای برای سرمایه‌گذاری روی هیچ‌کدام نرسیده‌ایم.»

او همچنین اشاره کرد که اهدافی مثل «هوش مصنوعی» و «حوزه‌ ابری» ازجمله استراتژی‌هایی است که برای سه سال آینده این شرکت درنظر گرفته شده تا همکاران سیستم رهبری بازار را در دست بگیرد.