مراسم افتتاحیه سومین مرکز داده مبین نت، 100 سایت جدید TD-LTE و 1000 مشترک سرویس فیبر برج (FIBERLINK) برگزار شد.

به گزارش دیجیاتو و به نقل از روابط عمومی شرکت ارتباطات مبین نت، این مراسم با حضور تعدادی از دستیاران اول و مدیران مبین نت در ساختمان مرکزی این شرکت برگزار شد.

اولین پروژه ارائه شده در این رویداد سومین مرکز داده مبین نت بود که در ساختمان صنایع ارتباطی پایا راه اندازی شد. این شرکت مدعی است مرکز داده جدید خود را با امکانات زیرساختی پیشرفته از جمله سیستم خنک کننده، سیستم اعلام و اطفاء حریق، سیستم مانیتورینگ و غیره ساخته است. این ساختمان به طور کامل توسط کارشناسان داخلی مبین نت طراحی و اجرا شده و نقش مهمی در توسعه زیرساخت مرکز داده مبین نت ایفا می کند.

راه اندازی 100 سایت مبین نت جدید TD-LTE از دیگر برنامه های این رویداد بود. صدمین وب سایت این شرکت با حضور «حمید بهروزی» قائم مقام مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران (قسمت اول) افتتاح و به شبکه TD-LTE مبین نت اضافه شد. این سایت ها در شهرهای تهران، کرج، اهواز، ماهشهر و آبادان راه اندازی شدند.

هزارمین سرویس فیبر نوری مبین نت نیز در این رویداد متصل شد. این سرویس از سپتامبر 1401 با نام FIBERLINK معرفی و تجاری شده است. در فاز اول برج ها و مجموعه های تهران و شیراز پوشش داده شده است. این سرویس با استفاده از زیرساخت شبکه نوری مبین نت در بیش از 35 دکل برجسته در تهران و شیراز با بیش از 120000 متر فیبر نوری در دکل های مذکور راه اندازی شده است.

سرمایه گذاری 5 میلیون یورویی مبین نت در زیرساخت های بی سیم

«مهدی قینقی» رئیس هیئت مدیره مبین نت در این مراسم با بیان اینکه پروژه توسعه شبکه رادیویی این شرکت از یک سال پیش آغاز شده است، اظهار داشت: در چهار سال گذشته تقاضای شبکه مبین نت با مشکل مواجه شده است. رشد سه برابری که در همین راستا و در فاز یک این پروژه با هدف توسعه ظرفیت در دو لایه دسترسی و هسته شبکه سرمایه گذاری 5 میلیون یورویی انجام شد.

وی با اشاره به سرویس FIBERLINK مبین نت گفت: دومین حوزه ای که می خواستیم وارد آن شویم فیبر بود که ما را از شرکتی که فقط اینترنت بی سیم ثابت ارائه می کرد به یک اپراتور چند سرویسه برد. این تغییر قابل توجه درآمد ما را تثبیت می کند زیرا شبکه بی سیم نسبت به شبکه نوری عمر کوتاه تری دارد و هزینه آن بیشتر است و ریسک استهلاک و سرمایه گذاری در آن بیشتر از فناوری نوری است. در نتیجه، توسعه و تنوع فناوری های لایه دسترسی برای ما بسیار مهم است.

به گفته رئیس هیئت مدیره مبین نت، در حال حاضر خدمات اتصال نوری این شرکت در شهرهای تهران و شیراز آغاز به کار کرده است و معتقد است در وضعیت خوبی قرار دارد: «در ادامه جاده ای و در راستای توسعه این سرویس همزمان با روز جهانی ارتباطات، شرکت ارتباطات مبین نت موفق به اخذ مجوز UNSP از سازمان امور رگولاتوری شد و بر اساس این طرح عملیات اجرایی حداقل در 4 استان کشور را آغاز کرد. .

توسعه خدمات ابری همراه با توسعه زیرساخت های ارتباطی

قاینقی در بخشی دیگر از سخنان خود به توسعه مرکز داده مبین نت اشاره کرد و گفت: سومین پروژه ای که در یک ماه گذشته به بهره برداری رسید، افزایش ظرفیت مرکز داده مبین نت بود. در 6 ماه گذشته با توجه به رشد خدمات ابری مبین نت ظرفیت ذخیره سازی ما رو به اتمام بود که راه اندازی سومین مرکز داده مبین نت را در دستور کار قرار داد. فاز اول این پروژه در مدت سه ماه تکمیل و به بهره برداری رسید. همچنین برنامه ریزی مرتبط برای توسعه و راه اندازی فازهای آتی سرویس فیبر نوری مبین نت و ایجاد خدمات متنوع در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه دو راهبرد توسعه دارند، اظهار داشت: راهبرد اول توسعه زیرساخت های ارتباطی مبین نت است و بر اساس تعهدات خود باید شبکه های بی سیم و نوری را در پروانه توسعه دهند. در ارتباط با شبکه 5G نیز در دو سال آینده برنامه سرمایه گذاری جدی در حوزه خدمات شرکتی دارند:

این فناوری در حال حاضر به شبکه مبین نت اضافه می شود، با این انتظار که در شهریور بخشی از خدمات بخش شرکتی را به 5G منتقل کنیم. دومین مشکل راهبردی مبین نت، خدمات ابری است. زیرا نقطه قوت ما زیرساخت ارتباطی مبین نت است و کلیدی ترین نیاز سرویس های ابری اتصال مداوم است. در دو سال گذشته سرمایه گذاری خوبی در این زمینه انجام داده ایم و خدمات مختلفی را در حوزه سازمانی و خانگی توسعه داده ایم. انتظار می رود در سه سال آینده خدمات ابری مبین نت جایگاه قابل توجهی را در کنار خدمات ارتباطی ما به خود اختصاص دهد.

لازم به ذکر است بر اساس صورتهای مالی مبین نت منتهی به آذرماه 1401، این شرکت دارای درآمد عملیاتی بیش از هزار میلیارد تومان رشد 62 درصدی نسبت به سال 1400 حاصل شده است.