دبیر چهارمین رویداد ایران دیجیتال تأکید کرد در این همایش به‌دنبال گفتگو درباره مسائل مختلفی در صنعت ICT هستند. او موردی نظیر چگونگی رسیدن فیبر نوری به مشتری، موضوع توسعه اینترنت نسل پنجم اینترنت سیار، کیفیت شبکه و همچنین اینترنت اشیا را از اهداف اصلی این نمایشگاه خواند.

«محمد کشوری» در نشست خبری پیرامون همایش ایران دیجیتال که از نهم تا یازدهم آبان ماه در سالن مرکز همایش‌های بوستان گفتگو برگزار می‌شود، اعلام کرد که آن‌ها به‌دنبال گفتگوی سازنده بین بازیگران بزرگ حوزه فناوری هستند. او باور دارد که ناامیدی در بسیاری از بخش‌های جامعه از جمله این حوزه مستولی شده اما تأکید دارد که سکوت و صحبت نکردن، راه به جایی نمی‌برد.

نیاز به گفتگو داریم

کشوری در پاسخ به این پرسش دیجیاتو مبنی بر اینکه هدف از برگزاری این نمایشگاه چیست اعلام کرد: «صنعت ICT در کشور در جایگاه حساسی قرار دارد. یک سری اتفاقات در آن رخ داده که باید درباره اهداف کلان و جزییات آن بیشتر صحبت کرد. باور دارم فضای گفتگو و گفتمان همچنان وجود دارد و باید بتوانیم صدای خود را به بخش‌های مختلف برسانیم. در این همایش نیز از نهادهای دولتی،حاکمیتی و بخش خصوصی بزرگ و کوچک دعوت به‌عمل آوردیم تا بتوانیم در کنار هم گفتگو داشته باشیم.»

کشوری یکی از مسائل مهمی که حوزه فناوری کشور با آن روبرو است را مسأله فیبرنوری خواند. او تأکید کرد اتفاقی که در حال حاضر برای رشد فیبر نوری در کشور رخ می‌دهد اتفاق خوبی است اما برنامه‌ریزی برای آن صورت نگرفته است: « ما باید ببینیم که بعد از فیبرکشی کشور، می‌خواهیم چطور این فناوری را به دست مشتری نهایی برسانیم. در واقع این سرویس چه ارزشی برای مشتری خلق می‌کند تا از آن استفاده کند.»

بعد از فیبرکشی می‌خواهیم چه کنیم؟

دبیر چهارمین رویداد ایران دیجیتال با اشاره به اینکه در حال حاضر هشتاد درصد ترافیک اینترنت دنیا حول محور ویدیو می‌چرخد اعلام کرد: «این رقم در کشور ما خیلی پایین است. شاید ضرورت داشته باشد تا سرویس‌های معروف حوزه ویدیویی لااقل در اینترنت ثابت باز باشند تا همه کاربران بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.» او تأکید کرد چهارپنجم ترافیک اینترنت دنیا روی اینترنت ثابت است اما این رقم در ایران به یک سوم می‌رسد.

کشوری با اشاره به انتقادات وزیر ارتباطات کنونی درباره عدم توسعه اینترنت ثابت در دولت قبل گفت: «ما نیاز به توسعه اینترنت سیار هم در کشور داشتیم و من این امر را موضوع بدی نمی‌بینم. با این حال باور دارم باید برای اینترنت ثابت هم اقداماتی صورت می‌گرفت تا در این نقطه صفر نباشیم.»

او با اشاره به طرح توسعه فیبر نوری در دولت احمدی نژاد گفت: «از‌ سال ۸۹ که رضا تقی‌پور وزیر ارتباطات بود هم‌ اعلام شد که بیست میلیون خانه به فیبرنوری متصل خواهند شد. این اتفاق هیچ‌وقت نیفتاد. در نهایت شرکتی مانند ایرانیان‌نت پروانه گرفت و این شرکت بدون ثبت هیچ کاری، منحل شد. باید برای رشد فیبر نوری فکر اساسی کرد و به سرویس‌هایی که روی آن ارائه می‌شود هم فکر کرد.»

حداقل چهل درصد کاربران باید به فیبر نوری متصل شوند

دبیر چهارمین رویداد ایران دیجیتال با اشاره به آمار کاربران ۷۰ درصدی فیلترشکن از بین جمعیت که توسط نمایندگان مجلس اعلام شده گفت: «چه بخواهیم چه نخواهیم کاربران فیلترشکن بیشتر شدند و این موضوع یعنی سبک وب‌گردی عوض شده است.‌ حالا که کاربران فیلترشکن دارند، بیشتر به یوتوب می‌آیند. این یعنی ترافیک بیشتر و ویدیو بیشتر. کاربران ما فیبر نوری که نتواند سرویس‌های مورد دلخواهشان را در اختیارشان قرار بدهد، نمی‌خواهند.»

این کارشناس تأکید دارد آنها در این همایش به دنبال این هستند که یک مدل اقتصادی درست تعریف کنند تا حجم عظیم سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در پروژه فیبر نوری را جبران کند.

دبیر همایش ایران دیجیتال باور دارد که اگر چهل درصد کاربران ایران هم از فیبر نوری استفاده کنند، به آمار بنچمارک های جهانی رسیده‌ایم.

او به بحث کیفیت اینترنت نیز اشاره کرد و تصریح کرد از مباحث مهمی که در این همایش به آن اشاره می‌شود، همین موضوع است. او در اینباره گفت: «کاربران نسبت به شبکه اینترنت و کیفیت آن انتقاد دارند. این را باید قبول کنیم. بسیاری از سرویس‌ها فیلتر شدند و کاربر نسبت به آن‌ها احساس نیاز دارد و از فیلترشکن استفاده می‌کند و در نهایت کیفیت خوبی نمی‌گیرد. الان نوجوانان ما بدون هیچ قبحی، فیلترشکن دارند و آن را برای دیگران هم نصب می‌کنند. فیلترشکن بخشی از استفاده روزمره مردم از اینترنت شده است و نمی‌توان گفت مردم نباید از آن استفاده کنند. ضمن اینکه در ساعت شلوغی شبکه، استفاده از سایت‌های بدون فیلتر هم با مشکل و اختلال روبرو است.»

نباید اختلال روی فیلترشکن‌ها و اینترنت جهانی را نادیده بگیریم

کشوری با تشبیه وضعیت شبکه اینترنت کشور به سیستم لوله کشی آب شهری گفت: «این درست که باید لوله کشی ساختمان‌ها و محله‌ها درست باشد ولی زمانی که مشکل از خود سد باشد، کاری نمی‌توان کرد.‌ با وجود تمام این محدودیت‌ها، همچنان پنجاه درصد ترافیک اینترنت کشور متعلق به اینترنت بین‌المللی است و نباید سیاست‌های محدودکننده شبکه را روی این موضوع، نادیده گرفت. ناگفته نماند کاربران این پنجاه درصد اینترنت بین‌المللی نیز عموما دانشجویان و کسب‌و‌کارها هستند و به‌شدت به اتصال پایدار نیاز دارند.»

او باور دارد هیچ جایی بهتر از مکانی که خود فعالین صنعت و صنف در آن حضور داشته باشند، جای بهتری برای صحبت نیست: «در این سه روز همایش می‌خواهیم در کنار مباحثی که گفته شد در مورد اینترنت اشیا و لزوم توسعه فایوجی نیز صحبت کنیم. باور دارم که چند ماه گذشته شرایط حساسی بود و نمی‌شد یک سری صحبت‌ها را مطرح کرد اما در حال حاضر هم ما و هم رسانه‌ها باید مطالبه‌گری داشته باشند.»

نمایشگاه ایران دیجیتال در روزهای نهم تا یازدهم آبان ماه در سالن همایش‌های بوستان گفتگو در محله گیشا تهران برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان می‌توانند از غرفه شرکت‌ها و پنل‌های تخصصی که در این همایش برگزار می‌شود، بهره‌مند شوند.