جن‌سون هوانگ، مدیرعامل انویدیا، با حضور در مؤسسه‌ی فناوری کالیفرنیا (کل‌تک) سخنان جالبی برای دانشجویان علاقه‌مند به‌ حضور در بازار کار مطرح کرد. هوانگ، یکی از ثروتمندترین افراد دنیا، درباره‌ی شکست انویدیا و بازگشت به بازار نیز سخن گفت.

انویدیا که حالا در بین ارزشمندترین شرکت‌های دنیا قرار می‌گیرد، در دهه‌ی ۱۹۹۰ با مشکلات بزرگی دست‌و‌پنجه نرم می‌کرد. مشکلات به‌حدی زیادی بودند که مدیران انویدیا پیش‌بینی می‌کردند در مدت ۳۰ روز از بازار خارج شوند.

بر‌اساس گزارش تامز هاردور، قرارگرفتن در آستانه‌ی ورشکستگی باعث شد تا انویدیا به فکر راه چاره بیفتد و در بازارهایی ورود کند که هیچ مشتری‌ای نداشتند. جن‌سون هوانگ در این زمینه می‌گوید: «یکی از چیزهایی که می‌توانید تضمین کنید، این است جایی که هیچ مشتری‌ای وجود ندارد، هیچ رقیبی هم وجود ندارد.» مدیرعامل انویدیا این بازارها را «بازار صفر میلیارد دلاری» خطاب می‌کند؛ یعنی د‌رحال‌حاضر هیچ ارزشی ندارند؛ اما در آینده ممکن است رونق بگیرند. برای نمونه، زمانی‌که انویدیا تراشه‌ی گرافیکی می‌ساخت، بازار تراشه‌های گرافیکی ارزش بسیار کمی داشت.

برخلاف پردازنده‌های همه‌کاره‌ای که اینتل و ای‌ام‌دی می‌سازند، تراشه‌های شتاب‌دهنده (نظیر آنچه انویدیا می‌سازد) روی وظیفه‌ای مشخص متمرکز می‌شوند. این رویکرد به انویدیا کمک کرد تا در صنایع مختلف وارد شود و برای سازمان‌ها و شرکت‌های پرتعداد، تراشه‌ی قدرتمند تولید کند.

سرمایه‌گذاری انویدیا روی تراشه‌های شتاب‌دهنده در‌نهایت به‌بار نشست. گرافیک انویدیا مدل RIVA 128 که در سال ۱۹۹۷ عرضه شد، تنها در چهار ماه به فروش یک میلیون واحدی دست یافت. انویدیا سود حاصل از فروش RIVA 128 را صرف تحقیق‌و‌توسعه کرد تا مسیر رشد را هموارتر کند.

هوانگ می‌گوید در زمان بنیان‌گذاری انویدیا، فکر نمی‌کرد که روزی هوش مصنوعی عامل اصلی رشد شرکتش شود: «هیچ‌کس نمی‌دانست که فناوری یادگیری عمیق چقدر پیشرفت می‌کند و اگر آن را نمی‌ساختیم، هرگز نمی‌فهمیدیم. منطق ما این است: اگر ما آن چیز را نسازیم، هرگز وارد بازار نمی‌شود.»

مقاله‌های مرتبط

مدیرعامل ۶۱ ساله‌ی انویدیا به فارغ‌التحصیلان مؤسسه‌ی فناوری کالیفرنیا گفت: «زندگی خود را اولویت‌بندی کنید تا زمان زیادی برای انجام کارهای مهم داشته باشید.» او در‌ادامه گفت که شکست همواره ممکن است پیش بیاید؛ ولی هرگز نباید از تلاش‌کردن دست کشید.

هوانگ در‌ادامه افزود: «امیدوارم به چیزی باور داشته باشید؛ چیزی غیرمتعارف، چیزی کشف‌نشده! سپس خودتان را وقف عملی‌کردنش کنید. دنیا می‌تواند ناعادلانه باشد و سختی‌های زیادی برای شما رقم بزند. به‌آرامی از مشکلات عبور کنید. آن بیرون فرصتی دیگر وجود دارد، (اگر وجود نداشت) خودتان آن را خلق کنید.»