گزارش جدیدی از Omdia نشان می دهد که درآمد کل صنعت نیمه هادی ها 9 درصد از 597.7 میلیارد دلار در سال 2022 به 544.8 میلیارد دلار در سال 2023 کاهش می یابد. این کاهش پس از دو سال رشد بی سابقه در صنعت تراشه رخ می دهد که ماهیت چرخه ای بازار نیمه هادی ها را برجسته می کند.

رشد گسترده بازار نیمه هادی ها و افزایش تقاضا برای تراشه در دوران کرونا که منجر به کمبود و افزایش قیمت پردازنده ها در بازار شد، اکنون معکوس شده است.

کلیف لیمباختحلیلگر ارشد Omdia گفت: تقاضای نیمه هادی ها به دلیل عوامل کلان اقتصادی کاهش یافته است، در حالی که حجم عرضه افزایش یافته است.

در سال 2023، علیرغم کندی کلی در تولید نیمه هادی ها، هوش مصنوعی به عنوان یک محرک مهم ظاهر شد و شرکت هایی مانند Nvidia برنده آشکار در این زمینه بودند. تیم سبز سهم خود را از کل درآمد صنعت تراشه به 9 درصد افزایش داد و سه برابر افزایش یافت.

اینتل همچنان یک بازیگر اصلی در تولید تراشه است. 9.4 درصد از درآمد صنعت در سال 2023 متعلق به تیم آبی است. سامسونگ و کوالکام به ترتیب 8.1 و 5.7 درصد سهم دارند.

شایان ذکر است که سهم 3.4 درصدی اپل از درآمد صنعت تراشه بیشتر از شرکت هایی مانند مدیاتک است. این نشان می دهد که اپل سیلیکون یک موفقیت بزرگ برای غول فناوری آمریکایی است.

سال گذشته، صنعت خودروسازی با رشد بیش از 15 درصدی، نفوذ بیشتری به بازار نیمه هادی ها کرد و درآمد خود را به بیش از 75 میلیارد دلار رساند. توسعه روزافزون خودروهای الکتریکی و فناوری‌های خودران، تقاضا برای تراشه‌های پیشرفته‌تر در این بخش را افزایش داده است.