ظاهراً OpenAI (خالق ChatGPT) قبلاً به مایکروسافت هشدار داده بود که هنگام افزودن مدل هوش مصنوعی GPT-4 به موتور جستجوی Bing رویکرد محتاطانه ای اتخاذ کند تا از پاسخ های نادرست و غیرقابل پیش بینی جلوگیری شود.

طبق گزارش وال استریت ژورنال، مایکروسافت با وجود هشدارهای OpenAI، پروژه جدید بینگ را پیش برد و تنها چند روز پس از راه اندازی آن، کاربران متوجه شدند که بینگ چت پاسخ های عجیبی می دهد و گاهی اوقات به کاربران توهین می کند. در برخی موارد، بینگ به کاربران دروغ گفته و حتی ادعا کرده است که دشمنان خود را شناسایی می کند.

در پاسخ به انتقادات، مایکروسافت به سرعت تعداد پاسخ های Bing را محدود کرد تا از حاشیه های بیشتر جلوگیری کند. ماه ها طول کشید تا بینگ بتواند بدون دادن پاسخ های عجیب و غریب با کاربران این شرکت صحبت کند. البته در حال حاضر نیز شاهد برخی خطاها در پاسخ های بینگ هستیم.

گزارش وال استریت ژورنال همچنین تنش بین مایکروسافت و OpenAI را فاش کرد. این دو شرکت ضمن همکاری در زمینه قابلیت های هوش مصنوعی با یکدیگر رقابت می کنند.

به گفته منابع آگاه، مدیران مایکروسافت در مورد راه اندازی ChatGPT در سال گذشته نگران بودند. OpenAI ظاهراً چند هفته قبل از انتشار عمومی ChatGPT به مایکروسافت اطلاع داده است.

مایکروسافت و OpenAI یک شراکت تجاری منحصر به فرد دارند که منجر به یک سری اختلافات در پشت صحنه شده است. زیرا همانطور که گفته شد این دو شرکت با اینکه همکاری می کنند اما رقیب هم هستند.

مایکروسافت مجوز مدل‌های هوش مصنوعی OpenAI را برای استفاده در بینگ، آزور، آفیس، ویندوز و بسیاری از محصولات دیگر صادر می‌کند. یک ماه قبل از انتشار عمومی BingChat، مایکروسافت همکاری خود را با OpenAI گسترش داد و قراردادی چند میلیارد دلاری با این شرکت امضا کرد.

OpenAI نیاز به سرورهای ابری را به طور انحصاری از طریق مایکروسافت برطرف می کند و خدمات ابری ردموند قدرت پردازش را برای همه محصولات OpenAI فراهم می کند. در همان زمان، OpenAI به تعدادی از شرکت هایی که با مایکروسافت رقابت می کنند خدمات می دهد. ChatGPT همچنین یک رقیب مستقیم برای BingChat است.