اکنون می‌توانید با استفاده از صفحه‌کلید سامسونگ، مرورگر وب، گالری یا هر زمان که از صفحه‌نمایش عکس می‌گیرید، متن‌های مدنظرتان را استخراج کنید. همچنین، وقتی متنی در تصاویر گالری یا دوربین یا سایر برنامه‌ها نمایان شود، اقداماتی براساس متن دردسترس کاربر خواهد بود که ازجمله می‌توان به تماس با شماره یا بازدید از آدرس سایت اشاره کرد.

باید به این نکته نیز اشاره کنیم که ویژگی‌های استخراج و پیشنهاد متن فقط برای زبان انگلیسی، کره‌ای، فرانسوی، ایتالیایی، آلمانی، اسپانیایی، پرتغالی و چینی ارائه می‌شود.

برنامه تنظیمات

اندروید ۱۳ و One UI 5 امکان تنظیم زبان هر برنامه را جداگانه ارائه می‌دهند. ویژگی Ram Plus می‌تواند به‌طور کامل غیرفعال شود؛ درحالی‌که قبلاً چنین امکانی وجود نداشت. سامسونگ قابلیت بحث‌برانگیز Device Care را نیز ارائه می‌دهد که گوشی شما را به‌طور خودکار ری‌استارت می‌کند تا دستگاه شما در بهترین حالت کار کند.

حالت Do Not Disturb در One UI 5 تنظیمات جدیدی ارائه می‌دهد. شما می‌توانید برخی از مخاطبان خاص را به‌عنوان استثناء برای این حالت تنظیم کنید.

امنیت و حریم‌خصوصی

داشبورد امنیتی جدید One UI 5 در تنظیمات نشان می‌دهد گوشی شما مشکل امنیتی دارد یا نه و سپس برای برطرف‌کردن مشکلات شناسایی‌شده، به کاربر کمک می‌کند.

پنل اشتراک‌گذاری در One UI هنگام تلاش برای ارسال محتوایی که می‌تواند حاوی اطلاعات حساس باشد، به شما هشدار می‌دهد تا بتوانید درصورت لزوم برای اشتراک‌گذاری، تجدیدنظر کنید.

کیبورد سامسونگ

اکثر کاربران گوشی‌ سامسونگ گلکسی ترجیح می‌دهند از صفحه‌کلید سامسونگ استفاده کنند؛ زیرا امکانات بسیار زیادی ارائه می‌دهد. در One UI 5، کاربر می‌تواند انتخاب کند کدام کلیدهای عملکردی و علائم نگارشی می‌توانند در ردیف پایین کیبورد درکنار نوار فاصله نمایش داده شوند. همچنین، ایموجی و برچسب و دکمه‌های دیگر امکان سفارشی‌سازی‌شدن دارند.

دستگاه‌های متصل

رابط‌ کاربری One UI 5 فهرستی از منو تنظیمات جدید به‌ نام Connected Devices دارد که با قابلیت‌های دیگری مثل Smart View و Quick Share و DeX ترکیب می‌شود.

سایر تغییرات جزئی شامل امکان مخفی‌کردن اعلان‌ها هنگام بازتاب صفحه نمایش روی تلویزیون است. علاوه‌بر‌این، ازطریق دکمه‌ی خروجی رسانه در پنل تنظیمات سریع، می‌توانید موسیقی را برای دستگاه‌های کروم‌کست متصل پخش کنید.

سامسونگ DeX در One UI 5 اکنون دکمه‌ی جست‌وجوی جدیدی ارائه می‌دهد که به پیدا‌کردن سریع‌تر برنامه‌ها کمک می‌کند. این حالت اکنون مثل فشار طولانی و نگه‌داشتن انگشت روی نماد برنامه‌ها، امکان دسترسی به عملکردهای اضافه را دراختیار کاربر قرار می‌دهد و بدین‌منظور باید روی نماد برنامه راست‌کلیک کرد. DeX نقطه‌ی قرمز روی دکمه‌ی اعلان نیز دارد که نشان‌دهنده‌ی اعلانات جدید است.

AR Emoji و استیکرها

One UI 5 برچسب‌ها و ایموجی‌های واقعیت‌ افزوده‌ی بیشتری را دراختیار کاربران قرار می‌دهد. همچنین، می‌توانید از پس‌زمینه‌های شفاف استفاده کنید و از هر عکسی در گالری برای ایجاد استیکرها بهره ببرید.

تغییرات متفرقه

ازآن‌جا‌که One UI 5 به‌روزرسانی بزرگی محسوب می‌شود، تغییرات کوچک، اما معنادار زیادی در سرتاسر آن اعمال شده است که در‌ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

دسترسی

  • می‌توان چندین گزینه‌ی دسترسی‌پذیری به پنل تنظیمات سریع اضافه کرد.
  • می‌توان از دکمه‌ی دسترسی‌پذیری برای تغییر ویژگی‌های دردسترس ازطریق ضربه و نگه‌داشتن دکمه استفاده کرد.
  • می‌توان از گوشی درخواست کرد ورودی صفحه‌کلید را به‌طور صوتی بخواند و از بیکسبی ویژن برای تشخیص اشیای نزدیک و اطلاع از وجود آن‌ها بهره گرفت.
  • کاربرانی که از ماوس و ترک‌پد استفاده می‌کنند با بردن نشانگر ماوس به گوشه‌های صفحه اقداماتی مثل کلیک و نگه‌داشتن یا کشیدن و رها‌کردن را دردسترس خواهند داشت.

ساعت

  • اکنون می‌توان چندین تایمر را هم‌زمان اجرا کرد.

تقویم

  • هنگام ایجاد رویداد جدید در Google Calendar، آن رویداد در تقویم سامسونگ نیز ایجاد خواهد شد و می‌توان انتخاب کرد آیا دعوت‌شدگان می‌توانند آن را ببینند یا خیر.
  • دسته‌بندی Today یادآورهایی را نشان می‌دهد که موعد آن‌ها روز جاری است.
  • می‌توان یادآورهای تکمیل‌شده را در هر دسته‌بندی نشان داد و پنهان کرد.
  • می‌توان بین نمادهای ساده و پیشرفته‌‌ی یادآورها جابه‌جا شد.

مرورگر سامسونگ

  • اکنون نشانک‌ها را می‌توان بین پوشه‌ها کشید و رها کرد.

مدیر فایل

  • جست‌وجوی فایل بهبود یافته است.
  • اکنون می‌توان انتخاب کرد همه‌ی فایل‌های گوشی یا فقط فایل‌های موجود در پوشه‌ی فعلی جستجو شود.
  • شما می‌توانید بین جست‌وجوی فقط نام فایل‌ها یا اطلاعات درون آن‌ها مثل متن در سندها یا اطلعات مکانی در تصاویر یکی را انتخاب کنید.
  • اکنون می‌توان نتایج جست‌وجو را براساس نام، تاریخ، اندازه یا نوع فایل مرتب کرد.

Digital Wellbeing

  • داشبورد جدید خواندن و دسترسی به ویژگی‌های مختلف آن را آسان‌تر می‌کند.
  • پنل برنامه‌های کناری اکنون می‌تواند به‌طور اختیاری نام برنامه‌ها را زیر نمادهای برنامه نشان دهد.

خدمات اضطراری

  • پنج‌ بار فشاردادن سریع دکمه‌ی پاور با خدمات اضطراری تماس می‌گیرد؛ حتی اگر گوشی شما در جیب باشد و نتوانید صحبت کنید.
  • فهرست تماس اضطراری ایجادشده در گوشی شما را می‌توان در ساعت‌های هوشمند گلکسی خود نیز استفاده کنید.

One UI 4 به‌روزرسانی بزرگی بود که برپایه‌ی اندروید ۱۲ توسعه یافت. این آپدیت ویژگی‌های حفاظت از حریم خصوصی پیشرفته‌تری مثل نقاط نشانگر برای دسترسی برنامه‌ها به دوربین و میکروفون، تم و پلت‌های رنگی مبتنی‌بر تصویرزمینه، برنامه‌ی دوربین بهبودیافته، عملکرد تصویر در تصویر و… را به‌همراه داشت.