با به روز رسانی ویندوز، مایکروسافت نه تنها ویژگی ها یا برنامه های جدیدی را معرفی می کند، بلکه برخی از ویژگی های قدیمی را نیز حذف می کند.

بسیاری از کاربران تا زمانی که به یک ویژگی خاص یا برنامه قدیمی نیاز نداشته باشند متوجه این شکاف ها نمی شوند. نمونه ای از آن WordPad است که به زودی از ویندوز حذف می شود یا ویژگی های Windows-to-Go و HomeGroup.

اگر از WordPad استفاده می کنید، بهتر است از هم اکنون به دنبال جایگزینی برای آن باشید. با این حال، در بیشتر موارد، مایکروسافت ویژگی‌ها را ناگهانی حذف نمی‌کند، بلکه آنها را به‌عنوان «غیر ضروری» علامت‌گذاری می‌کند.

این بدان معنی است که هیچ پیشرفت دیگری در این ویژگی ها یا ابزارها وجود ندارد مایکروسافت در نسخه بعدی ویندوز آنها را حذف خواهد کرد. در اینجا لیستی از ویژگی های ویندوز است که به زودی حذف خواهند شد.

Microsoft WordPad دیگر بخشی از ویندوز نخواهد بود

مایکروسافت اعلام کرد که WordPad به طور کامل از ویندوز حذف خواهد شد. اگرچه این پردازشگر کلمه محدود هنوز در ویندوز 11 23H2 گنجانده شده است، اما ممکن است با به روز رسانی به ویندوز 11 24H2 در اواخر سال جاری تغییر کند. مایکروسافت این برنامه در حال حاضر دیگر به روز نمی شود.

بنابراین هر کسی که به WordPad متکی است باید به دنبال یک جایگزین باشد. مایکروسافت در حال حاضر استفاده از Word Online در اینترنت را توصیه می کند. Google Docs، OpenOffice و LibreOffice نیز جایگزین های مفیدی هستند.

مایکروسافت کورتانا دیگر وجود ندارد

برنامه مستقل کورتانا در ویندوز نیز حذف شده و با هوش مصنوعی جدید مایکروسافت به نام Copilot جایگزین شده است. اگر از کورتانا برای مناطق خاصی استفاده می کنید، باید با ویژگی های Copilot آشنا شوید.

VBScript از مایکروسافت ویندوز حذف می شود

هر کسی که از اسکریپت های خود با VBScript استفاده می کند باید به دنبال یک جایگزین باشد. مایکروسافت VBScript را در نسخه های بعدی ویندوز، احتمالاً در ویندوز 11 24H2، به طور کامل حذف خواهد کرد.

WebDAV دیگر بخشی از ویندوز نخواهد بود

با حذف WebClient، مایکروسافت WebDAV را نیز از ویندوز حذف می کند. این بدان معنی است که این پروتکل نمی تواند برای اتصال دستگاه های شبکه با WebDAV استفاده شود. کاربران اغلب از این پروتکل برای ادغام مستقیم فضای ذخیره سازی ابری به عنوان درایو در ویندوز استفاده می کنند.

این در آینده آسان نخواهد بود. مایکروسافت دیگر نمی‌خواهد این سرویس در هنگام راه‌اندازی سیستم شروع شود و یکی از گام‌های بعدی احتمالاً حذف کامل آن است، شاید حتی در ویندوز 11 24H2.

پایان پشتیبانی از گواهینامه های ضعیف TLS

مایکروسافت در حال حذف پشتیبانی از گواهی‌های TLS با کلیدهای RSA زیر 2048 بیت از ویندوز 10 و 11 است. بنابراین اگر همچنان از گواهی‌های قدیمی برای برنامه‌های خود استفاده می‌کنید، احتمال دارد که پس از به‌روزرسانی آینده کار نکنند. بنابراین بهتر است هر چه زودتر آنها را تغییر دهید. البته، این بیشتر بر شرکت هایی تأثیر می گذارد که برنامه های وب خود را اجرا می کنند.

خداحافظی با ضبط گام – psr.exe

با استفاده از قابلیت ضبط مشکل، کاربران می توانند اسکرین شات های گام به گام برای ایجاد مستندات یا بازتولید خطاها بگیرند تا یک پشتیبان بتواند به رفع مشکل کمک کند. مایکروسافت می خواهد این قابلیت ضبط را به طور کامل از ویندوز حذف کند. اگر از رکورد مشکل دار استفاده می کنید، باید به دنبال جایگزین باشید. برای این منظور مایکروسافت استفاده از Snipping Tool در ویندوز را پیشنهاد می کند.

Windows Mail و Outlook Express را با Outlook جایگزین کنید

مایکروسافت در حال حذف برنامه Windows Mail در ویندوز 10 و 11 و جایگزینی آن با یک برنامه جدید و رایگان Outlook است. این جایگزین به دلیل نداشتن ویژگی های Outlook در مقایسه با برنامه Mail اصلی و همچنین مسیریابی تمام ایمیل ها از طریق سرورهای مایکروسافت مورد انتقاد قرار گرفته است. این حتی برای حساب‌های ایمیل غیر مایکروسافت نیز صدق می‌کند. بسیاری از کاربران در حال حاضر Windows Mail را با Mozilla Thunderbird جایگزین کرده اند.

منسوخ کردن wmic.exe: استفاده از جستارهای WMI در ویندوز

با استفاده از “wmic.exe”، کاربران و مدیران می توانند از ابزارهای مدیریت ویندوز (WMI) برای ایجاد پرس و جو استفاده کنند – به عنوان مثال، برای دریافت اطلاعات در مورد سخت افزار رایانه. مایکروسافت “wmic.exe” را به عنوان یک ابزار منسوخ علامت گذاری کرده است و این برنامه را برای همیشه از خط فرمان ویندوز 10 و 11 حذف خواهد کرد، البته در آینده امکان استفاده از PowerShell و دستور Get-WmiObject وجود دارد.

Windows-to-Go را حذف کنید

با Windows-to-Go، قبلاً می‌توانستید ویندوز را روی یک هارد اکسترنال ذخیره کرده و آن را روی رایانه‌های مختلف اجرا کنید. این گزینه توسط ویندوز حذف خواهد شد. مایکروسافت دیگر از این ویژگی پشتیبانی نمی کند.

خاتمه HomeGroup در مایکروسافت ویندوز

مایکروسافت پشتیبانی از HomeGroup ها را متوقف کرده است. اگر اشتراک هایی را بر اساس HomeGroups ایجاد کرده اید، این اشتراک ها حفظ می شوند، اما نمای HomeGroup به طور کامل از سیستم عامل حذف می شود. اشتراک منابع از طریق گروه های کاری و دامنه های Active Directory همچنان امکان پذیر است.