پوشش شهریه، شهریه، اجاره مسکن و لوازم مورد نیاز دشوار است و وام های دانشجویی می تواند به دانشجویان کمک کند تا بخشی از هزینه ها را پوشش دهند. صندوق رفاه دانشجویان وام های مختلفی از جمله وام تحصیلی، وام شهریه، وام اصلی و وام مسکن را به دانشجویان واجد شرایط ارائه می دهد.

این وام که با کارمزد 4 درصد ارائه می شود دارای شرایط عمومی و اختصاصی می باشد که در ادامه توضیح خواهیم داد.

شرایط دریافت وام از صندوق اجتماعی دانشجویی

شرایط عمومی اخذ وام از صندوق اجتماعی، اعتقاد به مبانی اسلام یا یکی از ادیان رسمی، تابعیت جمهوری اسلامی، رعایت اخلاق دانشجویی و شئونات تعیین شده توسط معاونت دانشجویی، دانشجو بودن و اولویت مالی نیازمندی ها، عدم دریافت بورسیه یا کمک هزینه تحصیلی از سایر سازمان ها، نداشتن تعهد به صندوق، نداشتن شغل و داشتن سند تعهد محضری با ضامن معتبر.

همچنین برای تعیین اولویت نیازهای مالی، دانشجویان زیرمجموعه کمیته امداد یا بهزیستی یا سایر نهادهای حمایتی در آیین نامه ذکر می شوند. معاونت دانشجویی دانشگاه یا موسسه آموزش عالی نیاز و اولویت دانشجوی کم درآمد را برای اخذ وام تشخیص می دهد.

  • وام تحصیلی و مسکن به دانشجویان تمام وقت دانشگاه های دولتی و مراکز دستگاه های اجرایی و آموزشکده های فنی و حرفه ای اعطا می شود.
  • وام دکتری ویژه برای دانشجویان دوره دکتری واجد شرایط، مستمر و ناپیوسته دانشگاه های دولتی و مراکز وابسته به دستگاه های اجرایی در نظر گرفته شده است.
  • وام شهریه به دانشجویان سال دوم دانشگاه های دولتی، مراکز وابسته به دستگاه های اجرایی، هنرستان های فنی حرفه ای و دانشجویان پرداخت کننده شهریه دانشگاه های پیام نور، جامع و کاربردی اعطا می شود.

دانشجویان متقاضی وام نباید در دو سال و نیم گذشته قبل از درخواست وام در دوره های روزانه مشروط بوده باشند. البته دانشجویان جدیدالورود بدون در نظر گرفتن معدل می توانند در ترم اول و دوم وام بگیرند. اگر دانشجویی یک ترم مشروط باشد، ممکن است نیمی از اعتبار را دریافت کند.

مدارک لازم جهت ثبت درخواست وام

مدارک مورد نیاز بسته به اینکه دانشجو دانشجوی جدید باشد یا از قبل پرونده ای در سیستم داشته باشد متفاوت است.

دانشجویان ورودی جدید بدون سابقه باید:

  • اطلاعات شخصی کامل در سیستم درخواست وام؛
  • ثبت شماره حساب بانکی؛

اطلاعات همسر را پر کنید و مدارک ازدواج را پیوست کنید.

  • دارای سند تعهد محضری و گواهی کسر از حقوق و حکم ورود به کار.
  • پرینت انتخاب واحد ارائه دهید.

دانشجویان ورودی قدیمی که دارای سابقه در سامانه هستند باید در صورت رسیدن به سقف ضمانت نامه جدید تعهد کرده و گزارش ترم قبل خود را ارائه دهند.

اندازه و شرایط وام دانشجویی از صندوق اجتماعی

صندوق کمک دانشجویی وام هایی را برای تحصیل، آموزش، ازدواج، مسکن، لوازم ضروری و غیره ارائه می دهد.

وام آموزش و پرورش برای مقاطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد ناپیوسته حداکثر 4 ترم می باشد. کارشناسی پیوسته و دکتری تخصصی بدون بورس بدون بورسیه حداکثر 8 نیمسال تحصیلی، کارشناسی ارشد پیوسته و دکتری حرفه ای حداکثر 12 نیمسال تحصیلی و دکتری پیوسته حداکثر 16 نیمسال تحصیلی می توانند از این وام استفاده کنند.

این وام به دانشجویان متاهلی اعطا می شود که حداکثر تا سقف سند ازدواج خود را ارائه دهند. مبلغ وام دانشجویان دختر متاهل دارای فرزند تحت تکفل، دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، دانشجویان ممتاز، ممتاز، نمونه و مبتکر و دانشجویان سالم و مجرد ساکن در خوابگاه های غیردولتی در صورت وجود حداکثر اعتبار. تا 50 درصد قابل افزایش است.

وام اضطراری این وامی است که به دلیل حوادث و بلایای طبیعی، شرایط خاص، ازدواج، تولد فرزند و همچنین حمایت از دانش آموزان برتر، نمونه های کشوری، مبتکران، قهرمانان ورزشی و کسانی که می خواهند بتوانند در نظر گرفته شود. دانشجویان تمام وقت دانشگاه های دولتی، مراکز وابسته به دستگاه های اجرایی و مراکز فنی و حرفه ای می توانند با شرایط لازم برای دریافت این وام اقدام کنند. وام زوجیت در این قسمت با وام زوجیت به طور کلی متفاوت است و فقط به دانشجویان تعلق می گیرد.

دانشجویان کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد غیرمتوالی می توانند تا دو نوبت، دانشجویان مقطع کارشناسی پیوسته و دکتری غیر بورسیه غیر بورسیه تا چهار بار و دانشجویان کارشناسی ارشد پیوسته و دکتری حرفه ای مستمر تا پنج بار از این وام استفاده کنند. .

علاوه بر این، دانشجویان می توانند از این وام منحصرا برای یک رویداد در هر ترم استفاده کنند. حداکثر 9 ماه پس از رویداد باید مدارک لازم برای دریافت اعتبار را ارائه کنند تا بتوانند این اعتبار را دریافت کنند.

وام دکتری ویژه برای دانشجویان مقطع دکتری پاره وقت و دانشجویان دوره دکتری طولانی مدت که آزمون جامع را با موفقیت پشت سر گذاشته اند در نظر گرفته شده است. همچنین این دانشجویان باید در دوره عادی روزانه دانشگاه های دولتی و مراکز مرتبط با دستگاه های اجرایی تحصیل کنند. این وام به ویژه در طول دوره نگارش پایان نامه می تواند به دانشجویان کمک کند.

وام های مسکن دانشجویی در واقع این وام ودیعه مسکن برای دانشجویان است که برای تامین بخشی از هزینه اجاره مسکن دانشجویان متاهل و مجرد تمام وقت در دانشگاه های دولتی، مراکز اجرایی، آموزشکده های فنی و حرفه ای طراحی شده است.

اخذ این وام مستلزم ارائه اجاره نامه رسمی با کد رهگیری است. از نظر محل اجاره باید در شهر محل تحصیل یا سکونت دانشجو و به نام دانشجو یا همسر یا هر دو باشد. اندازه این وام بسته به محل سکونت و وضعیت تأهل متفاوت است.

وام آموزش هر ترم به دانش آموزان سال دوم دانشگاه های دولتی، مراکز وابسته به دستگاه های اجرایی، هنرستان های فنی حرفه ای و دانشجویانی که شهریه پیام نور، جامع علمی کاربردی و آزاد را پرداخت می کنند اعطا می شود و برای پوشش بخشی از شهریه دانشجویان در هر ترم در نظر گرفته شده است.