مبلغ وام و سپرده مسکن برای دانشجویان متاهل:

اندازه و مبلغی که برای وام سپرده مسکن به دانشجویان متاهل اعطا می شود بستگی به شهری دارد که دانشجو در آن زندگی و تحصیل می کند. این مبلغ در سال تحصیلی 1401-1402 برای دانشجویان متاهل شاغل به تحصیل در تهران 35 میلیون تومان است. مبلغ این وام پیش از این 32.5 میلیون تومان بود.

میزان وام و سپرده مسکن دانشجویان متاهل شاغل به تحصیل در سایر شهرهای کشور کمتر از تهران است. در سال تحصیلی 1402-1401 حداکثر مبلغ وام و سپرده برای شهرهای بزرگ مانند مشهد، تبریز، کرج، اصفهان، کرمانشاه، شیراز، قم و اهواز 30 میلیون تومان و برای سایر شهرها 25 میلیون تومان بوده است. البته این میزان به تناسب افزایش تورم و به دنبال آن افزایش مبلغ سپرده مسکن هر سال افزایش می یابد.

مبلغ وام و سپرده مسکن برای دانشجویان مجرد:

همانطور که قبلا ذکر شد مبلغ وام و سپرده مسکن برای دانشجویان مجرد کمتر از دانشجویان متاهل است. بر اساس اظهارات رئیس صندوق رفاه، میزان وام اعطایی به دانشجویان مجرد بابت ودیعه مسکن 20 درصد مبلغ در نظر گرفته شده برای وام دانشجویان متاهل است.

بر این اساس مبلغ وام ودیعه مسکن برای دانشجویان مجرد در سال تحصیلی 1401-1402 در تهران 6 میلیون تومان، برای شهرهای پایتخت تبریز، کرمانشاه، اهواز، شیراز، اصفهان، کرج، مشهد و قم 5 میلیون تومان بوده است. و 3 میلیون تومان برای سایر شهرهای کشور.

همانطور که مبلغ وام و سپرده مسکن برای دانشجویان مجرد کمتر از دانشجویان متاهل است، افزایش این مبلغ در سال تحصیلی 1401-1402 نسبت به سال قبل کمتر بوده و تنها یک میلیون افزایش یافته است. بنابراین اگرچه این میزان برای سال تحصیلی آینده افزایش می یابد، اما نمی توان انتظار افزایش چشمگیری برای آن داشت.

نحوه پرداخت وام سپرده مسکن دانشجویی

وام ودیعه مسکن یا از محل وجوه صندوق دانشجویان تامین می شود و یا بانک ها این مبلغ را تامین و به دانشجویان متقاضی وام اعطا می کنند. نحوه بازپرداخت این وام بستگی به این دارد که از کدام یک از این منابع وام گرفته اید.

در صورت بازپرداخت وام از محل وجوه صندوق، بازپرداخت آن باید پس از فراغت از تحصیل دانشجو و بر اساس ضوابط بازپرداختی که صندوق مددکاری اجتماعی تعیین می کند، به صورت یکجا پرداخت شود. اما در صورتی که مبلغ وام از طریق بانک طرف مقابل صندوق تامین و پرداخت شود، این امر طبق ضوابط اعلام شده توسط بانک عامل انجام خواهد شد. بنابراین قبل از گرفتن وام از بانک باید شرایط بازپرداخت را از بانک یا صندوق جویا شوید.

زمان ثبت نام برای وام مسکن دانشجویی است

وام سپرده مسکن هر ترم یا همان ترم تحصیلی ارائه می شود. دوره درخواست این وام تقریباً از ابتدای هر ترم شروع می شود و زمان پایان این دوره هر ساله توسط صندوق مددکاری اجتماعی تعیین می شود.

همانند هر سال در ترم های پاییز و زمستان، آخرین مهلت ثبت نام و درخواست وام و سپرده مسکن برای دانشجویان از اواسط مهرماه آغاز می شود. در ترم زمستان و بهار این دوره از اواسط فوریه شروع شده و دو تا سه ماه ادامه دارد.

بنابراین متقاضیان می توانند در مهلت اعلام شده از سوی صندوق کمک های اجتماعی در صورت داشتن شرایط مندرج در این ماده و با ارائه مدارک لازم نسبت به دریافت وام سپرده مسکن اقدام کنند. در قسمت بعدی این مقاله تمامی مدارکی که برای ثبت این وام نیاز دارید را توضیح داده ایم.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام وام مسکن دانشجویی

ثبت نام برای درخواست وام سپرده مسکن دانشجویی مستلزم ارائه مدارک خاصی است. این مدارک باید به صورت آنلاین در سامانه مربوط به این وام بارگذاری شود تا پس از تایید صندوق دانشجویی وام به متقاضی اعطا شود. قبل از ثبت نام در این وام، باید با مدارک مورد نیاز برای ثبت درخواست آشنا شوید.

بر اساس بخشنامه صندوق اجتماعی، مدارک لازم برای ثبت نام وام و سپرده مسکن باید کامل و معتبر باشد. این اسناد عبارتند از:

  • اجاره نامه رسمی: تنها قرارداد اجاره ای که دارای کد رهگیری اختصاص داده شده به دفاتر مشاورین املاک باشد پذیرفته می شود.
  • سند تعهد: داوطلبان باید سند تعهد را در سامانه ثبت نام ارائه کنند. کارشناسان دانشگاه یا سامانه ثبت اسناد آنلاین این نامزدی را دریافت می کنند.
  • قرارداد عروسی: ارائه این مدرک برای دانشجویان متاهل الزامی است. اعتبار سند ازدواج دانشجو نیز از طریق سامانه مرجع ثبت احوال بررسی می شود.
  • نامه رسمی سرپرستی فرزند (برای دانشجویان دختر متاهل): دانشجویان دختر متاهل که سرپرست خانوار هستند باید علاوه بر سایر مدارک، کفالت نامه رسمی از دادگاه را اخذ و ارائه کنند.

نحوه ثبت نام وام دانشجویی مسکن

برای دریافت و ثبت درخواست ودیعه مسکن دانشجویان، تماس با صندوق دانشجویی الزامی است. البته قبل از ورود به مراحل درخواست وام باید در این سامانه ثبت نام کنید. بنابراین لازم است ابتدا با مراحل ثبت نام در سامانه مددکاری اجتماعی دانش آموزی آشنا شوید و سپس ثبت نام وام و سپرده را توضیح دهیم.

ثبت نام در سامانه صندوق دانشجویی:

در صورت تمایل به ثبت نام در سامانه صندوق اجتماعی ابتدا وارد سامانه صندوق دانشجویی شوید. سپس در قسمت «میز خدمت» گزینه «سامانه یکپارچه صندوق کمک‌های اجتماعی دانشجویی» را انتخاب کنید.