تراشه‌های Qualcomm در لپ‌تاپ‌های Copilot Plus مایکروسافت ظاهراً بر اساس طرح‌هایی هستند که Arm ادعا می‌کند کوالکام مالک آن نیست. بنابراین Arm شکایت کرد و اعلام کرد که می‌خواهد حمل و نقل آینده تعداد زیادی از این لپ‌تاپ‌ها را متوقف کند. البته کوالکام در حال مبارزه با این شکایت است. لپ‌تاپ‌های Copilot+ احتمالا هفته آینده عرضه می‌شوند، اما وضعیت مجوزهای Arm تا سال 2025 نامشخص است.

به گزارش TechSpot، مایکروسافت، کوالکام و چندین فروشنده رایانه‌های شخصی دیگر مجموعه‌ای از لپ‌تاپ‌ها را هفته آینده عرضه خواهند کرد که مایکروسافت آن را به عنوان پایه‌ای جدید برای ویندوز در دستگاه‌های Arm و روند نوظهور محاسبات هوش مصنوعی معرفی می‌کند. با این حال، Arm ادعا می کند که لپ تاپ های Copilot Plus حقوق مالکیت معنوی این شرکت را نقض می کنند.

مشکل از زمانی شروع شد که کوالکام Nuvia را خریداری کرد که مجوز طراحی پردازنده های سرور را از Arm صادر کرد. زمانی که کوالکام تلاش‌های Nuvia را به پروژه‌های دیگر منحرف کرد و در نهایت منجر به تراشه‌های Snapdragon X در قلب لپ‌تاپ‌های Copilot Plus شد، Arm مجوزهای Nuvia را لغو کرد و ظاهراً کوالکام را از مالکیت محروم کرد. این اساس شکایت Arm از کوالکام است.

البته Qualcomm ادعا می کند که مجوزهای دیگری که از Arm دارد طراحی تراشه های Snapdragon X را پوشش می دهد همچنین، تفاسیر متفاوت از قرارداد Nuvia می تواند اختیارات Arm برای فسخ مجوز Nuvia را زیر سوال ببرد.

امکان معامله بین کوالکام و ARM وجود دارد؟

در هر صورت، مایکروسافت، کوالکام، دل، اچ پی، ایسر، ایسوس، سامسونگ و لنوو در حال برنامه ریزی برای عرضه لپ تاپ های Copilot Plus در 18 ژوئن هستند و این شکایت عملاً هیچ شانسی برای متوقف کردن آنها ندارد. جلسات دادگاه در مورد پرونده بین ARM و کوالکام قرار است در ماه دسامبر آغاز شود و برخی از تحلیلگران معتقدند که این دو شرکت احتمالاً در پشت صحنه به توافقی دست خواهند یافت و پرونده ادامه نخواهد یافت.

با وجود نبرد قانونی قریب الوقوع، Arm از تقاضای جدید بازار برای معماری خود استفاده می کند تا ادعاهای جسورانه تری در مورد آینده محاسبات شخصی بر اساس معماری خود داشته باشد. مدیر عامل شرکت رنه هاس پیش بینی می کند که 50 درصد رایانه های شخصی ویندوزی قبل از پایان دهه از تراشه های Arm استفاده خواهند کرد.

هدف این ابتکار بهبود عملکرد رایانه های شخصی ویندوزی است، مشابه آنچه اپل با پردازنده های سیلیکونی مبتنی بر لوگو اپل به دست آورده است. مایکروسافت همچنین از راه اندازی این محصولات به عنوان فرصتی برای پیوستن به روند محاسبات هوش مصنوعی استفاده می کند و اینتل، AMD و اپل شروع به استفاده از NPU برای پردازش مدل های AI مولد محلی کرده اند.