اپل در سال‌های اخیر از روبات‌هایی با نام‌های «لیام» و «دیزی» برای معرفی مجدد قطعات قابل استفاده آیفون‌ها و گجت‌ها به چرخه تولید برای بازیافت بهینه و دستیابی به هدف بی‌ثباتی کربن در سال 2030 استفاده کرده است. باقی مانده آیفون‌ها و گجت‌های استفاده نشده نیز ارسال می‌شوند. به اشخاص ثالث و به روش سنتی خرد می شود. اما بر اساس گزارش بلومبرگ، بسیاری از آیفون‌هایی که به این شرکت‌ها می‌رسند هنوز کارایی دارند و می‌توانند به روشی بهتر بازیافت شوند.

طبق گزارش بلومبرگ، ربات پیشرفته دیزی تنها می تواند حدود 200 آیفون را در یک ساعت بازیافت کند. به عبارت دیگر، در یک سال تقریباً 1.2 میلیون آیفون با استفاده از این روش دوباره وارد چرخه تولید می شوند. اما اپل تنها در هر 48 ساعت حدود 1.2 میلیون آیفون می فروشد. در واقع اپل تعداد زیادی آیفون دست دوم را به شرکتی به نام GEEP می فرستد تا خرد و نابود شوند.

اپل در چند سال اول همکاری با GEEP بیش از 530000 آیفون، 25000 آیپد و 19000 ساعت هوشمند را برای این شرکت کانادایی ارسال کرد. طبق قرارداد بین دو شرکت، حتی اگر آیفون های ارسال شده به اندازه کافی خوب به نظر برسند، GEEP موظف است همه آن محصولات را نابود کند. زیرا به گفته خانواده کوپرتینویی، بهتر است این وسایل را به خاطر فلزات گرانبهایشان از بین ببریم تا بازسازی آنها. اما روش خرد کردن آنها منجر به از بین رفتن بسیاری از قطعات ارزشمند می شود که برای محیط زیست مضر است.

همکاری اپل با GEEP برای بازیافت آیفون

طبق گزارش بلومبرگ، اپل در مورد نابود کردن تمام آیفون‌ها سختگیر بود و می‌خواست تمام موارد ارسال شده به GEEP از بین برود. قرارداد اپل همچنین تصریح می کند که این شرکت مالکیت هر چیزی که به GEEP ارسال می شود را حفظ خواهد کرد. اما در طول بازرسی های اپل از این شرکت، به نظر می رسد بسیاری از موارد گم شده اند. اپل متعاقباً GEEP را به نقض قرارداد خود و عدم بازیافت حداقل 99975 دستگاه متهم کرد. شماره تلفن گم شده نشان می دهد که آیفون ها در چین دوباره فعال شده اند.

این شکایت، ادعاهای زیست محیطی شرکت کوپرتینویی را زیر سوال برد. با توجه به اینکه اپل در سال‌های اخیر ادعاهای گسترده‌ای نسبت به کربن خنثی کرده است، چنین موردی این ادعاها را زیر سوال می‌برد. در واقع، مشخص شد که این شرکت تریلیون دلاری به طور هدفمند بسیاری از منابع ارزشمند را با وادار کردن آن به تخریب دستگاه های کاربردی هدر می داد.