علت صدای زیاد جاروبرقی چیست؟

همان‌طور که در ابتدا گفتیم، جاروبرقی به‌طور طبیعی دستگاهی پر سروصدا محسوب می‌شود؛ اما در برخی موارد، عوامل محیطی یا خرابی برخی از قطعات سبب ایحاد صدایی غیر عادی در دستگاه می‌شوند. از مهم‌ترین عوامل می‌توان به گرفتگی لوله جاروبرقی، جاروکردن اجسام سخت، پرشدن کیسه جاروبرقی، خراب‌شدن موتو جاروبرقی و لرزش بدنه جاروبرقی اشاره کرد که در ادامه به تفصیل آن‌ها را بررسی میکنیم.

1. گرفتگی لوله جاروبرقی

مسدودشدن مسیر لوله و خرطومی، اصلی‌ترین علت صدای زیاد در جاروبرقی است. گاهی اوقات که مشغول جاروکردن محل مورد نظرمان هستیم، ممکن است اجسام بزرگی مثل کاغذ مچاله‌شده، لنگه جوراب و… هم به‌طور ناخواسته داخل جارو کشیده شوند. این اجسام بزرگ در مسیر لوله یا خرطومی گیر می‌کنند و منجربه مسدودشدن مسیر خروج آشغال به کیسه می‌شوند.

در این هنگام صدای جاروبرقی خیلی بلندتر از قبل شنیده می‌شود و به نوعی به شما هشدار می‌دهد که مشکلی پیش آمده است. با خارج‌کردن عامل انسداد، صدای جاروبرقی هم به مراتب کم‌تر می‌شود و به حالت عادی باز می‌گردد.

2. جارو کردن اجسام سخت

به‌طورکلی، جاروکردن اجسام سخت هم می‌تواند صدای غیرعادیی در جاروبرقی تولید کند. مثلا اگر یک جسم فلزی مثل سکه به داخل جارو کشیده شود، صدای دستگاه تشدید و از حالت عادی خارج می‌شود.

نکته: با شنیدن هرگونه نویز خشن ابتدا باید جاروبرقی را خاموش و برای رفع صدای آن اقدام کنید. وجود میخ و فلزات نوک تیز داخل محفظه یا کیسه جاروبرقی می‌تواند صدمات شدیدی را به دستگاه فوق وارد کند.

3. پر شدن کیسه جاروبرقی

باتوجه به میزان استفاده از جاروبرقی و حجم آشغال‌ها لازم است تا بعد از چند بار استفاده، کیسه را تعویض کنید. در مورد دستگاه‌هایی که فاقد کیسه هستند، خالی‌کردن محفظه آشغال بعد از هربار استفاده توصیه می‌شود. درکل پرشدن کیسه فشار زیادی را به جاروبرقی تحمیل می‌کند و این امر موجب سروصدای غیر عادی در دستگاه فوق خواهد شد.

4. خراب شدن موتو جاروبرقی

موتور دستگاه فوق دارای بخش‌های متحرکی است. هنگامی که جاروبرقی روشن می‌شود، موتور شروع به چرخش می‌کند و نیروی برق عامل اصلی چرخش در قطعات آن است. به‌طور معمول موتورهای AC یا جریان الکتریکی، صدای بلندتری به‌وجود می‌آورند، اما جاروبرقی‌های موتور DC صدایی بسیار خفیف‌تری را دارند. وجود هرگونه اشکال در عملکرد موتور، می‌تواند باعث ایجاد سروصدای بیش‌ازحد در جاروبرقی شود.

نکته: سعی کنید درهنگام خرید به برند و کشور سازنده دستگاه توجه کنید. برخی از جاروبرقی‌ها از همان روزهای اول صدای زیادی دارند ولی برندهای معتبر اغلب با موتور کم صداتری کار می‌کنند. اگر مشکلی در موتور وجود داشته باشد، ممکن است هنگام روشن‌کردن دستگاه صدای زیادی به گوش برسد. در این موارد حتما دستگاه را خاموش و با تعمیرکاران مربوطه تماس بگیرید.

5. لرزش بدنه جاروبرقی

هرگونه لرزش در بدنه جاروبرقی می‌تواند ارتعاشات صدای دستگاه را افزایش دهد. اگر در‌حین جارو کشیدن صدای دستگاه زیاد شد، بدنه جاروبرقی را چک و با یک جابه‌جایی جزئی صداهای غیر عادی را برطرف کنید. در‌صورتی‌که با راهنمایی‌های فوق مشکلتان رفع نشد، حتما با تعمیرکاران مجرب جهت بررسی دقیق‌تر هماهنگ کنید.

نکته: سیستم کار جاروبرقی به نحوی است که با مکش هوا، آشغال را وارد محفظه خود می‌کند. سعی کنید برای کارکرد بهتر جاروبرقی، همیشه آن را روی سطح صاف و هموار قرار دهید.