توجه به این نکته مهم است که همه فیلترهای جاروبرقی قابل شست‌وشو نیستند. روش تمیز‌کردن به جنس فیلتر و مواد سازنده‌ی آن بستگی دارد، نه برند.

نحوه تمیزکردن فیلتر فوم جاروبرقی

تمیزکردن فیلتر فوم بسیار ساده است. شما به آب گرم، مایع ظرفشویی یا شوینده‌ی ملایم و پارچه‌ی میکروفایبر نیاز خواهید داشت:

چند قطره مایع یا مواد شوینده را به کاسه آب داغ اضافه کنید. فیلتر را زیر آب فرو ببرید و آن را فشار دهید تا محلول تمیز کننده را جذب کند. اگر آب کثیف شد، کاسه را خالی کنید و با آب کف‌آلود بیشتری پر کنید.

وقتی‌که آب بعد از خیس‌کردن فیلتر شفاف شد، آن را بیرون آورده و شست‌وشو دهید. سپس آن را با یک پارچه میکروفایبر خشک کنید تا رطوبت اضافی را جذب کند. قبل از اینکه فیلتر را دوباره در جاروبرقی خود قرار دهید، اجازه دهید تا یک روز در هوا خشک شود.

نحوه تمیزکردن فیلتر کاغذی یا فیلتر با مواد مصنوعی

فیلترهای کاغذی و استوانه‌ای یکبار مصرف هستند؛ اما اگر خیلی کثیف نباشند می‌توانید آن‌ها را تمیز کرده و دوباره استفاده کنید. از برسی نرم برای پاک‌کردن هر گونه کثیفی از فیلتر استفاده کنید، سپس آن را به جاروبرقی وصل نمایید.

نحوه تمیزکردن فیلترهای هپا

این نوع فیلتر به‌دلیل ساختارش غیرقابل شست‌وشو است. اگر متوجه شدید که فیلتر HEPA جاروبرقی شما کثیف است، باید آن را با فیلتر جدید جایگزین کنید. شستن اکثر فیلترهای HEPA می‌تواند به بافت شبکه‌ای و سیستم فیلتر آسیب برساند.

اگر در دفترچه راهنمای جاروبرقی شما ذکر شده که فیلتر HEPA قابل شستشو است، فقط کافیست آن را زیر آب خنک بشویید. سعی نکنید فیلتر را تمیز کنید. اجازه دهید بعد از آن در هوا خشک شود.

نحوه تمیز کردن فیلتر جاروبرقی رباتیک