یکی از مهم‌ترین دستاورهای چشمگیر کلوسوس این بود که نشان داد هیتلر به این نتیجه رسیده است که متفقین حمله روز دی (D-Day) خود به سرزمین اصلی اروپا را نه از نرماندی، بلکه از پا-دو-کاله (شهرستان شمالی فرانسه) آغاز می‌کنند. این عمل فریبکارانه به موفقیت عملیات نرماندی برای متفقین کمک کرد و البته هزینه بسیاری داشت.

اندرو هربرت، رئیس هیئت امنای موزه ملی کامپیوتر، در‌این‌باره گفت: «شاید کلوسوس مهم‌ترین دستگاه رمزشکن در زمان جنگ بوده باشد، زیرا به متفقین کمک کرد پیام‌های استراتژیک را که بین مقرهای اصلی آلمان در سراسر اروپا ارسال می‌شد، بخوانند.»

دستگاه کلوسوس علاوه بر نقش مهمی که در جنگ جهانی دوم داشت، راه را برای ساخت کامپیوترهای دیجیتال الکترونیکی مدرن هموار کرد. کارشناسانی که روی این کامپیوتر کار می‌کردند، در سال ۱۹۴۸ «منچستر بیبی» را ساختند که اولین کامپیوتر الکترونیکی در جهان با قابلیت ذخیره‌ی برنامه بود.

کلوسوس توسط تیمی از مهندسان به سرپرستی تامی فلاورز، مهندس اداره پست عمومی بریتانیا ساخته شد. نتایج تلاش‌های آلن تورینگ به الهام‌بخشی در طراحی قسمت‌هایی از آن کمک کرد، اگرچه او به‌طور مستقیم در پروژه کلوسوس همکاری نداشت.